Tanulás: Mit együnk, ha másnaposak vagyunk?

Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1080 fő
  • Képek - 1041 db
  • Videók - 589 db
  • Blogbejegyzések - 831 db
  • Fórumtémák - 36 db
  • Linkek - 411 db

Üdvözlettel,

Tanuljunk együtt vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1080 fő
  • Képek - 1041 db
  • Videók - 589 db
  • Blogbejegyzések - 831 db
  • Fórumtémák - 36 db
  • Linkek - 411 db

Üdvözlettel,

Tanuljunk együtt vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1080 fő
  • Képek - 1041 db
  • Videók - 589 db
  • Blogbejegyzések - 831 db
  • Fórumtémák - 36 db
  • Linkek - 411 db

Üdvözlettel,

Tanuljunk együtt vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1080 fő
  • Képek - 1041 db
  • Videók - 589 db
  • Blogbejegyzések - 831 db
  • Fórumtémák - 36 db
  • Linkek - 411 db

Üdvözlettel,

Tanuljunk együtt vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Egy átbulizott éjszaka után nem elég nagy mennyiségű alkoholmentes folyadékot magunkhoz venni, állapotunknak megfelelő, tápláló, ugyanakkor nem túl nehéz és fűszeres ételeket kell fogyasztani. Összeállításunkkal azoknak szeretnénk néhány tanácsot adni, akik a kelleténél egy kicsit többet néztek a pohár fenekére. Savanyú levesek, tojás és ír reggeli, tippek másnapos gourmet-knak.

 

A másnaposság átvészelésére számos, többé-kevésbé működő elmélet született már, amelyekből többet ismertettünk már egy korábbi cikkünkben. Most a másnaposság idejére ajánlott ételekre helyezzük a hangsúlyt, arra, hogy mit együnk, ha az ilyenkor népszerű háztartási keksz és a pacal közötti arany középutat keressük.

Az egyik legfontosabb, hogy készüljünk fel előre a "gyógyító" étel elkészítésére. A virsli, fél malac és a pezsgők mellé vásároljuk meg az előre kigondolt terápiás fogás hozzávalóit, mert a szilveszteri vacsora maradékai között kutatva aligha találunk olyat, ami jól is esik majd.

 

A másnap a gyomornak is megpróbáltatás


Nem árt, ha találunk segítséget, ugyanis az ilyenkor fellépő lustaság és fényérzékenység megakadályozhat minket abban, hogy az állapotunkhoz méltó ételeket készítsünk.

A szakemberek szemével

Túlzott alkoholfogyasztás esetén tulajdonképpen gyomornyálkahártya-gyulladás történik, ami még intenzívebb, ha szénsavas italokat is ittunk - mondta Dr. Zacher Gábor, a Péterffy Sándor utcai kórház toxikológus főorvosa. A másnaposság ennek az eredménye, ezenkívül idegrendszeri tüneteket is elszenvedünk. A fejfájásért, a dekoncentráltságért és a fáradékonyságért a keletkező bomlástermékek a felelősek.

A másnaposság állapot, ami az alkohol lebomlásával elmúlik, nem pedig betegség. Ezért univerzális terápiáról nem beszélhetünk, mondta a toxikológus. Természetesen meg kell különböztetni az alkoholbetegek elvonási tüneteitől, ez utóbbiak igen veszélyes állapotot is jelenthetnek.

A szakember sós kekszet javasol erre az időszakra, de ahány másnapos, annyi "terápiás" fogás létezik. Van, aki a töltött káposztára esküszik, mások viszont böjti menüt fogyasztanak ilyenkor. Dr. Zacher Gábor szerint semmiképp ne fogyasszunk nehéz, fűszeres ételeket, mert ezek tovább izgatják a gyomor nyálkahártyáját, és kerüljük az alattomos szénsavas italokat.

Felhívta a figyelmet arra is, hogy mentőt kell hívni, ha olyan részeget látunk, aki nem bír megmozdulni, mert fulladás és lehűlés veszélye fenyegeti.

 

Kellemetlen következmények

Fejér Beáta dietetikus szerint másnaposság idején az első tennivaló a bőséges folyadékfogyasztás, mivel a kelleténél több alkoholtól jelentősen kiszárad szervezetünk, a dehidráltság pedig a fejfájás mellett folyamatos fáradtságérzetet is okoz. "Az ásványvíz, világosra főzött teák, rostos, vitamindús gyümölcslevek a legajánlatosabbak" - tanácsolta a dietetikus.

Az alkohol gátolja a vitaminok felszívódását, ezért vitaminpótlásra is szükség lehet, bár a vitaminkapszulák nem okoznak azonnali hatást, hosszabb távon a szervezet egyensúlyának helyreállításában mégis fontosak lehetnek.

"Másnapos állapotban előfordulhat hogy a vércukorszint hirtelen leesik, ezért semmiképpen sem szabad koplalni, valamit mindenképpen célszerű enni" - mondta Fejér Beáta.

 

Van, aki a zsíros, erős, kalóriadús ételektől "tér magához" kicsit, mások pedig csak könnyű salátákra, illetve joghurtokra esküsznek.

A tojásos reggeli pirítóssal például sokaknak segíthet, a tojásban levő vegyületek képesek lebontani a másnaposság tüneteiért felelős acetaldehyde nevű anyagot. A vércukorszint helyreállításáról a szénhidrátok gondoskodnak: kenyerek, tészták és gabonafélék.

 

A háborgó gyomor következményeit enyhítheti, és az ásványi anyag- és vitaminpótlásról gondoskodhat a banán. A könnyű joghurtok, hideg kefírek is segítenek. Vigyázni kell azonban hogy többször kis mennyiséget fogyasszon az illető, nehogy a túlzott táplálkozással ellentétes hatást érjen el.

 

Másnap lehet, hogy főzni fog
Bár az öreg rókák ilyenkor egy újabb üveg sörrel kezdik a napot, a dietetikus szerint mindenképpen kerülni kell az alkohol fogyasztását, a kutyaharapást szőrével módszer lehet, hogy segít átmenetileg, de következő napon újból kezdődnek a tünetek.Ugyanakkor nincs olyan étel, ami tiltólistán lenne ilyenkor, tulajdonképpen ami jólesik, az nem árthat meg, mindenki maga érzi, mennyit bír a gyomor másnap, mondta a dietetikus.

Mit együnk?

Ha tuti recepteket keresünk, érdemes körülnézni a sörivó népek konyhájában. Sokan magasztalják a sűrű, savanykás cseh leveseket, amelyeket ebben a kellemetlen állapotban hidegen jó fogyasztani. A kulajda nevű, savanyú, kapros-burgonyás-tejfölös gombaleves például Csehország határain kívül is népszerű az átmulatott éjszakák után.

Nemcsak elfogyasztása, hanem elkészítése sem terheli meg a másnapos szervezetet: a felkockázott burgonyát köménymaggal és gombával kell főzni, amikor pedig felforrt, tejjel és liszttel dúsított tejföllel besűrítjük, és kaporral ízesítjük, utána már csak azt kell megvárni, amíg kihűl.

Merényi Viktor, a New York Palace Boscolo executive sous séfje szerint minden étel alkalmas másnaposságra, a lényeg, hogy a bántó savakat lekösse, segítse a felszívódást és lúgosítson. Erre a legalkalmasabb a főtt virsli gyenge mustárral, teával.

"A másnapos embernek mindenhez van ereje és türelme, csak a főzéshez nem" - mondta a séf, ezért könnyen és gyorsan elkészíthető ételeket ajánlott. A hagyományos korhelyleves helyett sült debrecenit is fogyaszthatunk, kenyér helyett hamburgerzsemlével vagy egy speciális töltött zsemlével.

Ez utóbbi úgy készül, hogy a zsemlét félbevágjuk, az alsó feléből kiszedjük a zsemle belsejét, és sonkát, sajtot, tejfölt, bazsalikomlevelet teszünk bele. A tetejét megkenjük vajjal, rátesszük, és 180 Celsius fokon 10 percig sütjük.

Az ír reggeli a másnaposságra is jó

Másnaposság idején Merényi Viktor szerint a tradicionális ír reggeli összetevőiből is érdemes kiindulni, a whiskey- és sörkedvelő nép ugyanis tökéletesen kitapasztalta, hogy mit érdemes magunkhoz venni ilyenkor. A sült szalonna, pirított gombafej, sült tojás, paradicsomos babkonzerv, toast és egy szelet véres hurka segít átvészelni ezt az időszakot.

Aki elég aktívnak érzi magát, készíthet texasi ropogós burgonyát: a nagy alakú burgonyát sütőben 180 Celsius fokon egészben megsütjük. (Akkor jó, ha egy hústű könnyedén belemegy). Ha kissé kihűlt, hosszában félbevágjuk, és kiszedjük a belsejét, ügyelve, hogy a héja ne sérüljön meg.

A fél héjakat bő olajban ropogósra megsütjük, ha kész és a felesleges zsiradékot leitattuk, megtöltjük csíkokra vágott böllérsonkával és tejföllel. A tetejére reszelt cheddar sajtot szórunk, és forró sütőben 180 Celsius fokon 10 percig sütjük. A séf köretként  friss salátát ajánl.

Azok pedig, akik minden fáradtságot és fejfájást feláldoznak egy ízletes ebéd oltárán, különleges lencselevest készíthetnek. Merényi Viktor receptje alapján olívaolajon finomra vágott vöröshagymát, angolzellert, sárgarépát pirítunk, fokhagymát és lencsét adunk hozzá. Felöntjük húslevessel, és ha van kéznél valamilyen sonkamaradék, azt is belefőzzük. Borssal, rozmaringgal és zsályával ízesítjük.

 

A séf egy másik tippje egy aszalt paradicsomos, fekete olívás grissinibundában sütött borjúszelet, amelyhez pirított burgonyát ajánl. A borjúkaraj-szeleteket lisztbe, tojásba és grissini panírba (tört grissini, szárított paradicsom, fekete olíva) forgatjuk, majd serpenyőben, olivaolajban vagy kevés vajjal, lassú tűzön  pirosra sütjük mindkét oldalán. A héjában főtt, félujjnyi vastagra karíkázott és  kiszúrt burgonyát fűszerekkel serpenyőben megpirítjuk.

 

deluxe magazin

Címkék: buli másnapos recept étel

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Gulybán Barnabásné 3 hete új blogbejegyzést írt: Jó vásárlást!2

Gulybán Barnabásné 4 hete új blogbejegyzést írt: Jó vásárlást!

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu