Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az izlandi vulkánfelhőnek hatásában csak egyetlen makrogazdasági elődje volt: a 2001. szeptember 11-i terrormerénylet-sorozat – írja a párizsi Le Monde-ban megjelent cikkében François Bostnavaron és Yves Mamou. „Akárcsak a mostani kitörés, a New York-i ikertornyok elleni merényletek is olyan bizonytalanságra vezettek, amely megbénította a légi teher- és személyforgalmat, egy rövid időre megszüntette a globalizációt" – állítja Elie Cohen, a CNRS francia tudományos csúcsintézmény kutatási igazgatója.
A New York-i ikertorony és a tűzhányó közötti párhuzam kettős. Egyfelől egyik zavaró
esemény létrehozása sem volt költséges. A vulkán természetes energiája
révén, ingyen állította elő a hamufelhőt, szeptember 11-e előkészítése, a
terroristák képzése pénzben csak néhány tízezer dollárba került.
Ami viszont a következményeket illeti, mindkét esetekben dollár
milliárdokról van szó.
Az OECD, a nemzetközi gazdasági együttműködési és
fejlesztési szervezet 30 milliárd dollárra becsülte a szeptember 11-i
merényletek által okozott közvetlen és közvetett anyagi károkat. A
hamufelhők okozta veszteségeket egyelőre még csak becsülni lehet, de a
Natixis pénzügyi elemző iroda szerint a törölt légi járatok száma
felülmúlja a szeptember 11-ét követően elmaradt légi utakét.
Amennyiben számításba veszik a szállodák veszteségét, a munkahelyükről
hiányzó, veszteglésre kényszerült utasok el nem végzett munkáját, a meg
nem érkezett pótalkatrészek miatt leállított gépek kieső teljesítményét
és az ehhez hasonló más járulékos károkat is, csak Európának több
milliárd dollár értékű veszteséget okozhatott az izlandi kitörés.
Mindezt némileg ellensúlyozza más szektorok, például a közúti
szállítások vagy a brit szigeteket Európával összekötő Csalagút
nyeresége, mivel a forgalmuk megnőtt.
Ám a vulkán és a merényletek egyaránt felvetettek egy olyan kérdést,
amely a globalizációt érinti: képesek voltak megzavarni a személyek és
az áruk bonyolult világforgalmát. „A légi teherszállítás az áruknak csak
5 százalékát továbbítja, de értékben a világkereskedelem 40 százalékát
bonyolítja le" – mutatott rá Daniel Mirza professzor, a CEPII nemzetközi
gazdasági kutatóközpont elemzője.
„Szeptember 11. után már kibontakozott a vita a globalizáció
sebezhetőségéről – hangsúlyozza Elie Cohen professzor -, de a feljövő
országok növekedési törekvései és a multinacionális vállalatok
profitvágya hamar elnyomta a kételyeket." Daniel Mirza szerint pedig
„csak egy állandósuló sokk lenne képes megkérdőjelezni a globalizációt.
Ma még mindig nagyobb a haszon reménye, mint a terrorizmustól vagy a
természeti csapástól való félelem".
Pillanatnyilag a sokkot már ellensúlyozták és a pótmechanizmusokat
működésbe hozták. Nyitott maradt viszont a lélektani tényező. Mert a
globalizáció a személyeket is jelenti. „A felhő gazdasági hatásának
felmérésében kulcsszerepe lesz annak, hogy miként tekintenek majd az
utazók a jövőben a légi közlekedésre" – írta elemzésében a Natixis
iroda. A kérdés az, hogy a globalizáció mai formájában betöltött
szerepük fenntartásáért mekkora kockázat vállalására lesznek hajlandók
az egyének életbiztonságukat és szokásaikat illetően.
globusz.net
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Mi vár akkor ránk? (az alábbi cikk folytatása)