Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Olyan szertartás, amelyet a démonok, dzsinnek kibékítésére használnak.
Ide tartozik még a "guedra", a marokkói Tureg áldástánca és sok más
természettánc világszerte. Gondoljunk az indonéz táncokra Baliban vagy
a szibériai, hawaii, dál-afrikai, brazil és más dél-amerikai táncosokra.
Újabban létezik egy amerikai stílusú hastánc is, mivel csak így különböztethetõ meg az Egyesült Államokban táncolt keveréktánc, amely nem tartalmaz tiszta elemeket. Néhányan jazz, balett és spanyol táncelemekkel kombinálják.
Sok kisérletezõkedvû táncos
van, akik új elemeket próbálnak
ki, pl. Z-Helene Blue Wave stílusa, amelyben
a modern táncot közép-keleti és
indiai táncelemekkel ötvözi.
Ez a sokféleség teszi ezt a táncot mindenki számára elérhetõvé, így nyithat mindenki felé.
De miben gyökerezik ez a szertartás?
A szertartás története
A zár egy transzszertartás
Észak-afrikában és közép-keleten,
amit elvileg megtiltott
az iszlám, de továbbra is ezen kultúrák
fontos része maradt.
A zár szertartást leginkább "szent
kultusznak" nevezhetnénk, ahol dobok ütemére
önkívületi állapotban táncolnak.
A patriarchális kultúrákban a tudás
átadására szolgál és jótékonysági intézményként
is funkcionál az asszonyok körében.
Vezetõik és a szertartásokon résztvevõk
többsége is nõ. De ez nem jelenti
azt, hogy a férfiak teljesen ki lennének
zárva a szertartásokról. Közremûködnek
dobosként, megölik az áldozati állatokat, vagy mint legszûkebb családtagok
vesznek részt a ceremónián.
Szudánban például soha nem látott mértékben megnövekedett a kultikus csoportok száma, egyre nagyobb az igény az õsi kultuszokra. Ez talán a rossz gazdasági helyzetnek köszönhetõ, ami arra kényszeríti a férfiakat, hogy más országokban keressenek munkát.
Brazil táncos
A nõk otthon maradnak az összes felelõsséggel és a velejáró stresszhelyzetekkel. A századfordulón Szudánban még teljesen elfogadottak voltak a zár szertartások, 1983-ban betiltották, számuk azonban egyáltalán nem csökkent, inkább növekedett. Ezek a szartartások jelentik ugyanis a nõk számára az egyetlen segítséget szigorú patriarchális társadalmukban. Az iszlám mindig is hitt a "szellem" létezésében, akit "jinn"-nek hívtak. A zár szertartást 1992-ben hivatalosan betiltották, de a dobok még mindig szólnak.
A zár, a megszállottság
általában örökölt, bármikor
felütheti a fejét.
A zár tulajdonképpen a lélek tánca,
vallási eredetû tánc, annak a régi
afrikai táncnak az utóda, amelyet nyugaton
"voodoo"-ként ismerünk. Az afrikai
isteneket két fejjel ábrázolták.
Az egyik ilyen pár, Azuzar ( Osiris megfelelõje,
õ tehát a férfi) és Ausitu
(Isis megfelelõje, nõ) Ausitut még
mindig szentként tisztelik, a terhes nõk
áldozatokat mutatnak be nekik, hogy szülésük
könnyû legyen. A zár szertartása
tehát egy rituális tánc és
fõleg idõsebb nõk táncolják.
Ez is az afrikai vallásokhoz kapcsolódik,
a papnõk mindig idõsebb nõk voltak.
Azt gondolták, hogy a fiatalabb nõk, fõképp
a hajadonok nem érdemesek arra, hogy a zár
szelleme meglátogassa õket. A zár
szelleme egyébként mindig egy általa
kiválasztott személyben keresett "lakóhelyet".
Olyan felnõttek is táncolhatnaknak a zár
szertartásokon, akik nem megszállottak.
Egyiptomban a déli területeken is hódít
a zár, de igen népszerû Szudánban,
Szomáliában, Etiópiában.
Ezekben az országokban olyan hagyományok
is fennmaradtak, amelyek Egyiptomban már kihaltak.
A zár ma gyakorlatilag több, mint egy relaxáció
és szellemi gyógyulás.
Mit foglal magába a zár szertartás?
Részlet egy egyiptomi zár-szertartás leírásából:
"Minden nõ a dobok lüktetésére
mozgott- a megszállott nõ mozgása
egyre hevesebbé vált, szemeit félig
becsukta, megfeledkezett a külvilágról,
teljesen átadta magát a táncnak.
Mozdulatai szabadon törtek elõ ösztöneibõl,
kiindulva felsõtestébõl, onnan
karjaiba és lábaiba, energiával
telve körözött az impozáns oltár
körül. Így folyt ez mindaddig, amíg
végül felemelte karjait és azok élettelenül
hulltak vissza, ekkor a Kodia a földre fektette
õt….
Füstölõk, buja tánc, cséphadarók
zaja, összecsukló testek, férfiruhás
nõk, karddal vagdalkozó férfiak,
nem illendõ szavak kiáltozása,
- a zár szertartás megszokott jelenetei
A zár szertartások
gyorsan megragadták a nyugati nõk fantáziáját
is, de nem szabad elfelejtenünk, hogy ez a kultusz
csak egy speciális kultúrán belül
mûködik.
A tagoknak és a szertartás vezetõinek
rendszeresen el kell járniuk a gyûlésekre.
Léteznek nyilvános és magánjellegû
zár szertartások, az utóbbin csak
a közvetlen családtagok vehetnek részt.
A vezetõt Egyiptomban "Kodia"-nak, Szudánban "Shaykha"-nak v. "Umiya"-nak nevezik régiótól függõen. A vezetõ már ura önmagának, kiegyezett a "jinn"-jével vagyis szellemével, ezért képes segíteni másoknak. Az öröklés fontos tényezõ, a vezetõi rang gyakran anyáról lányára száll vagy a család más nõtagjaira. Férfiak nem örökölhetik ezt a tudást. A Kék-Nílus vidékén a zár szertartásokat jellegzetes bõröndjük után különböztetik meg. Minden vezetõnek megvan a maga "alilba"-ja, ami tulajdonképpen egy fém bõrönd, ebben tartja a vezetõ a õ zár felszerelését és tudásának jelképeit. Az alilba-k nem egyformák, mivel minden vezetõ egy saját dobozt örököl attól a személytõl, aki õt tanította és akitõl a tudását és gyakorlatát megszerezte.
Egyiptomban a zárt
rendszerint egy nagy teremben tartják, ahol oltár
is van.
Minden országban, ahol rendeznek zár szertartásokat,
fontos, hogy a mindennapi életet elválasszák
a szent helytõl vagy a zár áldozatának
helyétõl. A zár helyszine lehet
a ház egy elkülönített szobája
vagy egy külön erre a célra bérelt
ház.
Egyiptomban az oltárt egy kerek tálca
jelenti, ezt egy magas székre helyezik a szoba
közepén. Fehér kendõvel leterítik
és dióval ill. szárított
gyümölcsökkel szórják be.
A kodia és zenészei a szoba egyik felében
tartózkodnak, a másikban a résztvevõk.
A vendégeknek pénzadománnyal kell
közremüködniük, ezzel veszik meg
tulajdonképpen a szertartáson elfoglalt
helyüket.
A zár ezért igen jövedelmezõ
lehet a Kodia számára, bár az természetes,
hogy vezetõ olyan személy, akihez a nõk
mindig bizalommal fordulhatnak segítségért.
A zár így jótékonysági
intézményként is funkcionál.
hiszen tagjai segítséget adnak és
kapnak.
Az a nõ, akiért a szertartást készítik, fehér ruhát visel, gyakran egy férfi inget (jalabiya). Kezét és testét hennával díszitik, szemét szénnel festik be.
A megszállottat és a vendégeket
is erõsen parfümözik. A parfüm
a legelterjedtebb ajándék a szellemeknek.
A ceremónia kezdetén az illatõr
végigsétál a vendégek között,
akik az illat belélegzésével megtisztítják
testüket.
A Kodia énekes is egyben, ismeri minden egyes szellem énekét és ritmusát. Éneklés közben figyeli a reakciókat, képes ugyanis megállapítani, melyik szellem vette birtokba az áldozatot és hogyan kell bánni azzal. A szertartáson egy tamburinhoz hasonló hangszert is használnak. A Kodia segédeinek száma 3, akár 6 is lehet, õk gondoskodnak a háttérzenérõl.
A zárvezetõ a szertartás folyamán
a különbözõ szellemeket azok saját
dobütéseivel idézi meg. A Kodianak
különbözõ ruhái is vannak,
ezekbõl adhat a megszállottnak, hogy könnyebben
azonosulhasson a szellemmel.
Áldozati állat lehet csirke, galamb, birka vagy akár teve is, ha gazdag a beteg nõ. Minden esetben gondoskodni kell ételrõl, ez is része a szertartásnak. Az etióp szellemekrõl pl. azt mondják, hogy szeretik a kávét. Szudánban, azokon a területeken, ahol az állatáldozatokat is bemutatnak, a beteg gyógyulását nem tekintik teljesnek, míg el nem fogyasztják az áldozati ételt. Ez általában csípõs levesbõl, húsból, kenyérbõl, rizsbõl áll.
A megszállottnak azt tanácsolják, hogy "folyamatosan figyelje szellemeit, olyan munkát végezzen, amelyet azok megkövetelnek, kerülje a piszkot és tartózkodjon a negatív érzelmektõl". Ha nem így tesz, állapota nem javul és kudarcra van ítélve.
Tény, hogy ez a tanács a modern nyugati nõk számára éppúgy megszívlelendõ, mint a zár szertartás szereplõinek.
Mit tanulhatunk a zár szertartástól?
A zár szertartás egy megrázó élmény. A keleti kultúrákban a zár olyan hatásos megoldást kínál a nõknek, mint a nyugati nõknek a pszichoterápiák.
Fõbb jellegzetességei:
A beteg a figyelem középpontjában
áll, barátaitól és rokonaitól
segítséget kap. Érzéseit,
gondolatait tisztelik. Ez a szertartás alapvetõen
a közösség erejére támaszkodik,
a követõket és a tagokat nem küldik
el azzal, hogy meggyógyultak. A közösséghez
tartozás érzését biztosítja,
miközben gyógyít, megragadva az egyedit
a közösségen belül.
A szertartásnak speciális résztvevõi
és szabályai vannak.
A vezetõ, a dobosok, a "megszállott"
és a résztvevõk.
Szükséges még egy oltár, tömjénillat
és jelmezek. Énekelnek, a dobok üteme
eksztázisba hozza a résztvevõket.
A zár minden érzékünkre hatni
akar fényekkel, hangokkal és illatokkal.
Az együtt táncolás, a közelség
érzése a csoporton belül, akkor is,
ha a résztvevõk táncosok és
akkor is, ha nem azok. Az élmény, hogy
a figyelem középpontjában állsz,
önmagában is egy bevett terápiás
gyakorlat.
Rituálé, szertartás része
lehet egy füstölõ, egy virág
a szobában vagy egy gyertya lángja.
Bárki, aki készült már egy
beszélgetésre meghittebb körülmények
között, tudja, mennyire fontos a helyszín
berendezése, az ugyanis megteremtheti a várt
hangulatot.
A tánc esetében
különleges ruha abban segít, hogy a
táncot egy még különlegesebb
élménnyé varázsolja. Csípõövek,
fátylak további pluszt jelentenek.
A dob megfelelõ ritmusa hipnotikus hatással
bír táncosra és nézõre
egyaránt.
A vezetõ szerepe is fontos, hiszen õ tartja
össze a csoportot és megszabadítja
a tagokat a kínzó "mit is kell most
csinálni" kérdéstõl.
Az együtt evés, a csendes, meghitt beszélgetések megszokott módja a rituálé befejezésének, ami közelebb hozza egymáshoz az embereket és a hovatartozás tudata, a könnyû lélek további erõt ad a mindennapokhoz.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Villámcsődület Budapesten 2009. augusztus 29-én, Michael Jackson születésnapján