Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Nem a pénz a tehetséges, nagy tudású szakemberek legfontosabb szempontja! Hanem az, hogy megszerzett munkahelyük, beosztásuk folytán karrierjük hosszabb távon az áhított irányba mozduljon el.
Mindennapi eset a mai multinacionális vállalatok
életében az, hogy egy-egy sikeres menedzser váratlanul felmond és "jobb
ajánlatra" hivatkozva sebtében elbúcsúzik, majd továbbáll. Ezen
távozások mögött általában egészen más okok húzódnak meg. Timothy
Butler és James Waldroop életérdeklődésnek nevezi azokat a hajtóerőket,
amelyek az ilyen radikális változtatásokat motiválják.
Ezek
szerintük érzelmi alapú, hosszú ideig tartó vonzalmak valamilyen
tevékenység végzésére. Megmutatkoznak már gyermekkorban: a technológia
alkalmazása iránti érdeklődés például megnyilvánulhat a lego
rakosgatásában. Az ifjaknál hobbiként, később a felnőtteknél
hivatásként van jelen. Gabriel García Márquez egy interjúban elmondta,
hogy véletlenül kezdett el írni, és a maga jókedvéből írt tovább, és
semmit sem szeret jobban, mint írni.
Üzleti jellegû munkaterületen,
sokféle beosztásban dolgozó szakemberek körében végzett vizsgálat
alapján nyolc féle alapvető érdeklődés-típust talált a szerzőpáros.
A technológia alkalmazása.
A
technika iránt érdeklődőket lebilincseli a dolgok belső mûködése.
Szeretnek bütykölni, érdekli őket az új számítógép hardvere, az üzleti
problémákra is úgy tekintenek, mintha egy gépet kellene megszerelniük.
Nem csak mérnökök közt lehet ilyen beállítódású "szakikra" lelni,
hiszen pénzüggyel, joggal, orvoslással foglalkozók között is akadnak
zseniális programozók, autó-szakértők, stb. Az ilyen emberek szívesen
vállalják a termelő és üzemeltető rendszerek megtervezését, elemzését,
a vállalati folyamatok újraformálását.
Kvantitatív elemzés.
A
szám-emberek, a matematika iránt fogékony munkatársak előszeretettel
készítenek cash flow elemzést, kedvüket lelik a számítógépes modellek
készítésében, örömmel tervezik meg az optimális termelési ütemezést. Az
üzleti megoldások kidolgozásakor rutinosan fordulnak a számok felé.
Például a HR szakember, aki szervezetét oly módon vizsgálja, hogy
kiszámolja a bérek és a jutalmak arányait a menedzserek és a
beosztottak viszonylatában. Hasonló hozzá az a marketing menedzser, aki
a fókusz csoportos piackutatások szubjektív eredményeivel szemben a
fogyasztói felmérési adatok elemzésével foglalja el magát. Mindketten a
számok világában élnek és a kvantitatív elemzés élteti őket.
Elméletalkotás
és fogalmi gondolkodás.
Holisztikus és elméleti látásmód jellemzi azokat a szakembereket, akik egy vállalat átfogó stratégiájának kialakításában, piaci pozíciójának meghatározásában vagy az üzletág modellezésében tudnak kimagaslóan teljesíteni. Mélyen gyökerező életérdeklődésük az elméletek irányába csábítja őket, gyakran a tudományos karrier felé vonzódnak. Onnan ismerhetők fel az ilyen emberek, hogy szívesen társalognak elméleti kérdésekről, elvont fogalmakról, ontják magukból a szakkifejezéseket és sokszor előfizetői valamilyen tudományos folyóiratnak.
Tanácsadás és mentorálás.
Mások tanítása sokak
számára élvezetes dolog.
Az üzleti életben ez jellemzően képzés,
mentorálás formában jelenik meg. Azok az emberek, akiknek mélyen
gyökerező életérdeklődésük a tanítás, szívesen foglalkoznak kollegáik
segítésével, készségesen mutatják a jobb teljesítmény felé vezető utat
munkatársaiknak és akár az ügyfeleknek is. Előszeretettel vállalnak
olyan intézményekben munkát, amelyek szerintük magas társadalmi értéket
képviselő termékeket vagy szolgáltatást nyújtanak. Ilyenek például az
iskolák, múzeumok, kórházak. Különböző okokra vezethető vissza a
tanítás iránti vonzalmuk: egyesek szeretik látni védenceik növekedését,
fejlődését, mások szeretik érezni, hogy szükség van rájuk. Első látásra
nem mindig ismerhető fel róluk ezirányú érdeklődésük, ha nem a
megfelelő pozícióban vannak. Szabadidős elfoglaltságukat szemlélve
azonban hamar kiderül, milyen világban érzik jól magukat: sokan
önkéntes munkát választanak, közösségi szolgálatot végeznek. Még egy
ismertetőjegy, ami elárulja szenvedélyüket: amikor korábbi munkájukról
beszélnek, gyakran említik szeretettel volt kollégáikat, azt, hogy hol
tartanak azóta, milyen sikereket értek el. Olyan büszkeséggel mesélnek
róluk, mint egy anya a gyermekéről.
Kreatív alkotás.
Alkotás
a semmiből, valami új és eredeti létrehozása, a hagyományostól eltérő
ötletek kitalálása - ilyesmi tényezők motiválják azokat az embereket,
akiknek mélyen gyökerező életérdeklődésük a kreatív alkotás. Számos
vállalkozó, K+F tudós, mérnök és mûvész ilyen beállítódású. Az üzleti
életben sok helyen találhatnak érdeklődésükkel egybevágó munkát: új
termékek fejlesztése, reklám, szórakoztatóipar. Érdeklődésük mellükre
van tûzve: néhányan különc ruhákban járnak és akkor jönnek izgalomba
egy beszélgetés során, ha valami újról, egyediről, szokatlanról
hallanak. Álmosan bólogatnak viszont, ha egy már meglévő dologról,
ismert termékről vagy jól bevált gyártási módszerről van szó.
Emberek és kapcsolatok menedzselése.
Motiválni,
szervezni és útbaigazítani másokat - ezek a cselekvések vonzóak azok
számára, akiknek életeleme a menedzselés. Ott érzik magukat
kiteljesedve, ahol lehetőségük van napi rendszerességgel másokkal
foglalkozni. Nem a tanításon jár a fejük, sokkal inkább az
eredményeken, az üzleti célok elérésén, legyen az akár egy új termék
létrehozása vagy az értékesítés volumenének növelése. Általában a
menedzseri pozíció vagy az értékesítési karrier teszi elégedetté őket.
Vállalkozásirányítás.
Vannak,
akiket a vállalkozás-irányítás mélyen gyökerező életérdeklődése
motivál. Számukra az nyújt megelégedést, ha ők vezethetnek egy teamet,
irányíthatnak egy projektet, netalántán az egész vállalat haladási
irányába beleszólási jogot nyerhetnek. Élvezettel vállalják a teljes
felelősséget az irányításukra bízott tranzakció fölött, és bármilyen
munkaköri helyzetben.
Befolyásolás a nyelv és a gondolatok alapján.
Szenvedélyes
kommunikátorok azok, akiket életérdeklődésük a nyelv és a meggyőzés
felé vonz. Szeretik "kifejezni" magukat, szemléletesen, ötletesen
kommunikálnak, sokakat levesznek a lábukról jó szövegükkel. Egyesek
magukért a gondolatokért rajonganak, mások imádják kifejteni azokat,
pusztán azért, mert örömet szerez számukra a győzködés, mesélés. Az
ebbe a kategóriába tartozók gyakran az ügyfélkapcsolati vagy a reklám
szakma felé vonzódnak, azonban sokszor máshol kötnek ki, mert az írás
és a kommunikáció önmagában készségszámba megy. A munkahelyen úgy lehet
felismerni őket, hogy szívesen vállalnak írásos feladatot, például
értekezleti dokumentum vagy pályázat elkészítését, és egyébként is
sokat pörög a nyelvük, imádnak verbálisan vagy vizuálisan mindenkit
mindenről meggyőzni. Sokat elmélkednek hallgatóságuk legjobb
megközelítési lehetőségein, például azon, hogy legújabb felfedezéseiket
miként adagolják be.
A menedzserek tapasztalati szerint az
alkalmazottak nem egy, hanem több mélyen gyökerező életérdeklődéssel
rendelkeznek. Butler és Waldroop szerint a leggyakrabban előforduló
életérdeklődés párok: vállalkozás irányítás és az emberek és
kapcsolatok menedzselése; a tanácsadás, mentorálás és az emberek és
kapcsolatok menedzselése; kvantitatív elemzés és az emberek és
kapcsolatok menedzselése; vállalkozásirányítás és befolyásolás a nyelv
és a gondolatok alapján; a technológia alkalmazása és az emberek és
kapcsolatok menedzselése; kreatív alkotás és vállalkozásirányítás.
Munkakörszobrászat
Minden
felső szintû vezető tisztában van azzal, hogy a jó munkatársakat nem
csak felvenni, de megtartani is nehéz. A megtartásban döntő szerepe van
annak, hogy a beosztottakat olyan feladatokkal bízzák meg, amelyek
kielégíthetik mélyen gyökerező életérdeklődésüket. Ezzel sokszor maguk
az alkalmazottak sincsenek tisztában: vannak olyan emberek, akik csak
életük derekán ismerik fel, hogy oktatást, kutatást kellett volna
vállalniuk a jól jövedelmező értékesítési tevékenység helyett. A
menedzserek sokszor azért szúrják el a karrierfejlesztést, mert azt
vélelmezik, hogy ha valaki valamiben jó, az egyszersmind megelégedést
is nyújt számára. A bukás máskor onnan ered, hogy egy megüresedett
pozíciót azonnal be kell tölteni és ilyenkor a vezető azt a kérdést
teszi fel, hogy milyen készségek szükségesek a munkakörhöz és ki
rendelkezik velük. El sem gondolkozik azon, hogy ki az, akit (képessége
mellett) mélyen gyökerező életérdeklődése tesz alkalmassá a feladatra.
És ha egy kinevezés nincs egy húron az életérdeklődéssel, az
alkalmazott könnyen elégedetlenné válhat és elkötelezettsége csorbát
szenved.
A munkakör szobrászat tehát azzal kezdődik, hogy a
menedzserek megkeresik az egyes beosztottak mélyen gyökerező
életérdeklődését. Ez néha egyértelmû, általában azonban egy kis
megfigyelést és detektív munkát igényel. Célszerû hangoztatniuk is azon
törekvéseiket, hogy segíteni akarják az ott dolgozók karrierjének
alakulását és megteszik a szükséges erőfeszítéseket a tehetséges
munkatársak megtartására. Nem árt továbbá az sem, ha a
munkakör-szobrászat folyamatát beépítik a teljesítményértékelésbe.
Képzeljük csak el, hogy mi történne, ha az alkalmazottaknak papírra
kellene vetniük a karrierrel való megelégedettségükkel kapcsolatos
személyes véleményüket, leírnák, hogy mit szeretnek csinálni, melyek
kedvenc tevékenységeik munkakörükön belül! Bizonyára minimalizálódna
annak az esélye, hogy valakinek a karrierje csorbát szenved.
Az
életérdeklődés ismeretében el kell kezdeni annak megfelelően
kialakítani a következő munkafeladatokat. Munkakör szobrászatra
alkalmat ad minden feladatköri változás: egy tanácsadás és mentorálás
iránt érdeklődő mérnöknek elég lehet, ha bevonják az újoncok képzésébe,
egy nyelvi és gondolati eszközökkel történő befolyásolás iránt
érdeklődő értékesítési szakember például kaphat néhány új feladatot,
amely a marketing és reklám menedzserrel való közös munkát feltételez.
Vagy például egy technológia alkalmazása iránt érdeklődő pénzügyes
szakember segíthet az integrált számítástechnikai rendszer pénzügyi
moduljának kiépítésében. Sokszor azonban ezen alkalmi megoldásoknál
tartósabb változtatásokra van szükség. A feladatkör kibővítését
állandóvá kell tenni akár új pozíciók kitalálásával is. Például egy
kiváló pénzügyes és elemző érezhet affinitást a vállalkozás-irányítás
és az emberek és kapcsolatok menedzselése iránt is. Számára megoldást
jelenthet valamiféle "játékos-edzői" szerep megalkotása, melyben
elemzői feladatai mellett lehetősége nyílik több team irányítására és
igazgatására, felvételekkel, előléptetéssel kapcsolatos döntések
meghozatalára.
Felmerül azonban a kérdés, hogy mi legyen azokkal a nem
kívánatos feladatokkal, amelyek végzése alól valakit "felmentenek". Mi
történik, ha azokat más sem szeretné elvégezni. Vagy mi a teendő akkor,
ha nincs olyan feladat, amelynek végzése egy fontos munkatárs
életérdeklődésének megfelelő lenne. Ilyen esetekben a menedzsernek kell
vállalnia a döntést, hogy eltanácsol-e egy tehetséges alkalmazottat a
vállalattól. A munkakör-szobrászat elsajátításához nincs szükség
különösebb tréningre: elég az is, ha valaki odafigyel munkatársai
(önkéntelen) beszámolóira. Ha például egy cég új divíziót nyit és egy
értékesítő munkatárs lelkesen meséli főnökének, hogy mennyire élvezte
az új iroda keresésének folyamatát és milyen élvezettel tárgyalt,
alkudozott, a főnök elgondolkozhat azon, hogy beosztottjának mitől vált
szórakozássá e tevékenység és az miben különbözik mindennapi
munkájától. Ha a munkakör-szobrász fülével hallgatja emberét, feltûnik
neki, hogy az illető nagyon elégedetlen jelenlegi beosztásával, unja
feladatait, és azon gondolkozik, hogy hamarosan elmegy a cégtől. A
nyelv és a gondolatok alapján történő befolyásolás életérdeklődése
mellett munkatársát valószínûleg a kreatív alkotás is vonzza, és ez
utóbbi akkor teljesedhetett ki, amikor az új iroda helyéről,
berendezéséről, kialakításáról kellett gondolkodnia.
Összefoglalóan
elmondható, hogy a munkakör-szobrászat még nehézségeivel együtt is
megéri a fáradságot. A legjobb munkatársak elvesztése versenyelőnyhöz
juttathatja a konkurenciát, megtartása viszont olyan új erőket is
felszabadíthat, amelyek még tovább lendíthetik a cég szekerét.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!