Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Baranta Magyarország leggyorsabban fejlődő harcművészeti irányzata.
Jelenleg 73 helyszínen kb. 2500 fő gyakorolja a régi magyar történelmi harci testkultúrából táplálkozó technikákat.
Egyre több településen indítanak Baranta egyesületeket, amelyek a helyi
ifjúság mellett az ott élő korosztályok mindegyikével foglalkoznak.
A Baranta egyik fontos ismérve, hogy gyakorlása nem képzelhető el Baranta közössége nélkül.
Az önálló magyar harcművészeti irányzat a magyar harci testkultúra
megmaradt és megőrzött elemeinek rendszerbe foglalását és
továbbfejlesztését tűzte ki célul. Az anyag gyűjtése, rendszerezése, a
kiképzésbe való beillesztése jelenleg is folyik. Jelenleg közel ezer
tradicionális technikai megoldás alkotja a Baranta alapvázát. A
különböző fogások, eljárások mintegy 60 %-a más harcművészetekben nem
fordul elő, vagy feledésbe merült. A Barantát ezen elemek léte,
sokrétűsége, a történeti magyar gondolkodásmódból származtatott
életfilozófiája teszi igazán izgalmas, egyedülálló szellemi, lelki és
fizikai alkotássá.
A Baranta nem egy, vagy több "mester" alkotása, hanem a magyar nép,
mint kultúrkör összegzett tudásanyagának /életmód, közösségépítés,
taktikai modell, technikai alapbázis, személyiségfejlesztési elv,
filozófia/ tükröződése a sajátos harci testkultúrában. Az ország
különböző területén működő csapatok egyik fontos feladata a helytörténet
és a néprajz pontos megismerése, ezen belül pedig a magyar testkultúra
még rejtett elemeinek összegyűjtése.
Egy barantázó magyarul él, gondolkodik, harcol, táncol, énekel. A legfontosabb feladata, hogy a lehető legalaposabban megismerje és magáévá tegye azt a kultúrát, amely az általa megtanult harci értékeket kifejlesztette. Egy barantázó nem valami ellen, hanem valamiért harcol. A magyar észjárás megismerése biztosítja az értékek mentén történő haladást és a megfelelő önvizsgálatot.
A Baranta harcművészet. Harcművészetekkel csak az foglalkozik
eredményesen, aki életmódszerűen éli meg annak minden tartalmát. A
Baranta segít életmódszerűen magyarul élni. Egyik legfontosabb feladata a
hagyományos magyar értékek közvetítése az országon kívül és belül
egyaránt.
Középtávú tervei között szerepel, hogy az elkövetkező 10 évben
legalább 3-400 magyar településen elérhető legyen és kialakításra
kerüljenek azok a regionális oktatási centrumok, ahol az edzők,
felkészítők képzése, az egyes csapatok edzőtáborai szervezett keretek
között folyhatnak, illetve, hogy az arra alkalmas személyek számára
biztosítsák a napi 6-8 óra elméleti és gyakorlati felkészülés
lehetőségét. Későbbiekben a Baranta terjedése kapcsán a magyar nyelv és
életszemlélet terjesztésével a világ "magyarabbá" tétele a cél.
Magyarország mellett a Székelyföldön, Kalotaszegen és a Felvidéken
találkozhatunk Baranta csapatokkal. A magyar stílus képviselői jó
kapcsolatokat ápolnak a bokh barildah /bökö-Mongólia/ képviselőivel, a
magyarországi ZBK kempo és Shaolin egyesületekkel, amely egymás
versenyein és rendezvényein való közös részvételben jelenik meg.
A felkészítés folyamatáról
A
felkészítés és a versenyek során olyan hagyományos kiképzési elemeket
használnak, amelyek a lehető legjobban megközelítik a valós harci
helyzeteket. A kiképzési alapelemeket /iskolagyakorlatok,
formagyakorlatok/ úgy állítják össze, hogy abban mindig szerepeljen az
ellenfél, valamint olyan biztonsági elemek, amelyek a minimálisra
csökkentik a sérülés veszélyét. A Baranta gyalogos (thug- a régi
nemzetségfők gyalogos feladatokat is ellátó testőrzőinek lófarkas
zászlaja) és lovas (ráró lovas harci alapalakulat) szakágak
képességeiből áll.
Alapvető jellemzője a valódi harcot játékos jelleggel modellező
felkészítési és versenyzési rendszer. Versenyeztetési formája bizonyos
keretek között mozogva egy állandóan változó, fejlődő
követelményrendszerre épül. A pusztakezes alkalmazások során arra
törekszik, hogy a barantázó rövid időn belül kerüljön az ellenfél
közvetlen közelébe, ahol erőteljes fájdalmakat okozó vagy fojtó,
gerincfeszítő fogásokkal megfékezze (harcképtelenné tegye) ellenfelét. A
fegyveres vívó mozgásokban halasztó jelleggel, a követő-, kiegészítő
mozgások széles skáláját alkalmazva (nem csupán a fegyverre
öszpontosítva) törekszik az ellenfél leküzdésére. Különös hangsúlyt
helyeznek a helyzetek taktikai, logikai elemzésére.
A felkészítés során hagyományos ügyességfejlesztő elemeket
alkalmaznak. A felkészítés folyamatára jó példa a kard oktatásának
folyamata.
Az adott fegyverek oktatását (pl.kard) mozgáskoordinációt, eszközös
ügyességet, memóriát, egyensúlyi képességet és állóképességet fejlesztő
gyakorlatok előznek meg. Az iskolagyakorlatok során 1-25 elem a fegyver
forgatási készségéről és lépéstechnika megtanulásáról szól. Ezek nagy
része ún. táncvívási elem. Azokat a gyakorlatokat alkalmazzák,
amelyekkel évszázadokon keresztül előkészítették a legénykéket, hogy
felkészüljenek a kardvívás elsajátítására. A sok biztonsági elem
megakadályozza a korai időszakokban a súlyos sérüléseket és előkészíti a
következő mozgásos fázist.
A 26-50 elemek során a test és a fegyver kombinációs alkalmazását
készítik elő. A 51-75 során a harcban bármikor alkalmazható elemeket
tanulják, a 76-100 iskolagyakorlatok során pedig a Baranta speciális
vívási taktikai elemeit (belső körös vívás) sajátítják el. Az
iskolagyakorlatokkal párhuzamosan folyik a Barantában oly fontos stabil
védekezési struktúra kialakítása, amelyet a védekező gyakorlatok
fejlesztenek készség szintre. A támadási technikák valós harcban való
alkalmazása pedig a szabad vívó gyakorlatok /súlyra hozott imitációs
fegyverrel/ során kerül számonkérésre. Itt törekednek, hogy mindenki a
lehető legtöbb ellenfél ellen gyakorolhasson, valamint, hogy más vívási
stílusok képviselői ellen is a lehető legtöbb tapasztalatot szerezzék
meg. Némely fegyver esetében /Pl. fokos, szablya/ csak az "előzmény
fegyverek" elsajátítása után tanítható meg /kard, bot/ eredményesen.
A Barantában az íj mindig a dinamikai fegyver szerepét tölti be. Ez
azt jelenti, hogy statikus körülmények között nem használják. Az oktatás
kezdeti pillanatait kivéve a harcszerű alkalmazáson van a hangsúly. A
párbajszerű, mozgásos gyakorlatok elősegítik a gyors töltést, az
ösztönös célzási képesség kialakulását és a helyes taktikai értékelés
képességét. A Baranta esetében ez azt jelenti, hogy többet ér egy 20
cm-es szórással mozgásból lövő harcos, aki ezt a legtöbb körülmény
esetében tudja produkálni, mint a 3cm-es szórásképpel rendelkező társa,
aki csupán kimért pályákon, belövések után képes statikus helyzetből
statikus célokra lőni.
A lovasíjászat során is hasonló az elképzelés. Az, hogy valaki egy
vonalon mozogva megtanul előre oldalra és hátra lőni nyeregből, az
csupán az első fázis. Ezt követően különböző távolságban és magasságban
elhelyezett célokra gyakorolnak. Később a ló másik oldalán elhelyezett
célokra is lőni kell. A következő fázisban ezek a célok mozognak /dobott
korong, mozgó pajzsos segítők/. Az ötödik fázisban a mozgó célok lovas
harcos elleni harci feladatokat imitálva haladnak. A hatodik fázis pedig
arról szól, hogy az adott célterületre kiérkezve, a lovat testsúllyal
és hangokkal úgy kell a célokra vezetni, hogy a célokat veszélyességük
szerint osztályozva, taktikai elemek alkalmazásával küzdjük le /pl.az
ellenünk tevékenykedőket olyan szögekből közelítjük meg, hogy egymást
akadályozzák fegyverhasználatukban/. Valaki tökéletesen hajthat végre
íjász lőfeladatokat lóról, de ha a ló irányításában és taktikai
elgondolásokban nem fejlődik, akkor egy nála rosszabb lőkészségű lovas a
harc során fölébe kerekedhet. Ezeket szintén párhuzamosan kell
fejleszteni. A Baranta ebben az esetben is jó példa arra, hogy a harc
sokkal összetettebb, mint a sport. Külön hagsúlyt kapnak a csoportos
alkalmazások.
A versenyek és az edzések során az íj, szablya, a kard, a fokos, a
kopja, a lándzsa, a csatakereszt, a különböző hosszúságú botok, a kés, a
pányva, a pajzs és a bárd használatáról adnak számot a stílus
képviselői. Különösen kiemelt szerep jut a lónak, amelynek ismerete még a
gyalogos szakág képviselői számára is kötelező.
Erről talán az mond a legtöbbet, hogy a barantázók nem "idomítják" a
lovat, hanem megtanulnak vele együtt élni és dolgozni. A ló megismerése
közelebb visz a természet valódi természetének megértéséhez. A
Barantában nincsenek valóságos súly- és korcsoportok, mint ahogy erre a
valódi harc sem ad lehetőséget. A versenyek során a 17 év alatti fiúk
(Kesék-szakálltalanok), a 17 év feletti férfiak (Öskük-javakorabeliek),
és a 13 évnél idősebb lányok és hölgyek (Menyétek) küzdenek meg bontott
csoportokban. Az ősi időkben a lányoknál a kb.13 éves korban bekövetkező
biológiai érés, a fiúknál 17 éves korban lezajló avatási ünnep
(iniciáció) jelképezik a korcsoportok határait.
A Barantában fontos szerepet játszanak az edzések, versenyek és
vizsgák mellett a bemutatók. Az egyesületek, szakosztályok évente 50-220
hagyományőrző bemutatót is tartanak belföldön és külföldön. Ezek egy
része hagyományőrző bemutató, egy része harcművészeti program. Ma
jelenleg majd 40 helyszínen lehet Barantával foglalkozni. Az edzéseket
mintegy 1500 fő látogatja. Jelenleg kb. 100-120 fő versenyképes és ebből
22-24 fő kiemelkedő színvonalon képes a Barantát képviselni akár más
harcművészeti irányzatok kiemelkedő képviselőivel szemben is. Külön
öröm, hogy az utóbbi években már sikerült olyan tehetséges fiatalokat
felkészíteni, akik a gyalogos és a lovas szakágakban is kiemelkedő
szerepet foglalnak el. Egy lovas harcosnak meg kell tapasztalnia, hogy
egy gyalogos milyen képességeket fejleszthet ki, hogy eredményesen és
körültekintően tudjon ellene harcolni és ez fordítottan is igaz.
Új oktatási központok alakultak ki Székesfehérváron, Felcsúton,
Cegléden, Miskolcon, Karcagon, Hódmezővásárhelyen, Dunaszerdahelyen, a
Csíki-medencében, amelyek a terjeszkedés alappilléreiként működnek.
Az 1929-41, 1967-78, 1992-2006 közötti újraalkotási folyamat egyik legnagyobb próbatétele az edzőképzés megvalósítása. 2002-ben a Baranta bekerült a Nemzeti Alaptantervbe (katolikus középiskolák), 2004-től a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen választható tantárgy. A Baranta részét képezi a magyar kultúrára épülő új, ún. "Életiskola" pedagógiai programnak, amely 2007-ben Aba községben indítja első középiskoláját. A képzés két központi egyesülete a Szentendrén működő Lovasíjász Hagyományőrző Sport Egyesület és a Zrínyi Baranta HHSE Budapesten. Dinamikusan fejlődő új központok alakultak a határokon belül és kívül. Egyre gyakoribbak a 30-120 fő körüli létszámmal rendelkező csapatok. Jelenleg versenyeinkre Szlovákiából (Felvidék), Ukrajnából (Kárpátalja), Romániából (Erdély és Moldva) és Mongóliából érkeznek résztvevők.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Mi az a baranta?