Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | Mercury Larissa | 0 hozzászólás
Tamás Gáspár Miklós tollából a nolblogról
A szolgaság – habár egyetemes állapot – sokféle, és a szenvedésnek számtalan alakzata van, amelyet evvel a képzettel vagy metaforával leírni nem célirányos. Ha a fölszabadulás módozatain tűnődünk, akkor a legelső dolgunk a szolgaság tüneteinek fölismerése. Azt hihetnénk, hogy ezek a tünetek nyilvánvalók.
De nem. Az uralkodó kultúrának az a
föltevése, hogy az emberek ténylegesen szabadok, és a szolgaság
patologikus: olykor szabad beleegyezésen nyugszik. Vannak esetek,
amelyekben személyek – látszólag – önként alárendelik magukat más
személyeknek vagy személytelen tekintélyeknek. Belépnek merev
hierarchiájú szektákba vagy katonás szervezetekbe, mazochisztikus nemi
kapcsolatokba, mester-tanítvány viszonyokba, egyenlőtlen barátságokba.
Néha az a benyomás keletkezhetik, hogy némelyeknek a szolgaság mély
(benső) szükségletükké vált. Máskor a szolgaságba való belenyugvást
(vagy a benne lelt perverz élvezetet) kulturális tulajdonságként írják
le, mintha a szabadság igénye és a szabadság öröme nem volna egyetemes.
(Elterjedt közhely Kelet-Európában, hogy az emberek a korábbi
rendszerben úgymond „megszokták” az alárendelődést, a tekintélynek való
engedelmességet, s ezt most is kívánják, amikor állítólag már „nem volna
muszáj”.)
A szolgaság a maga őseredeti formájában tízezer évekig az
emberiség nagy részének közös sorsa volt. Egészen a huszadik századig
még Európában is verték az alacsonyabban állókat: a béreseket, a
zselléreket, a cselédeket, a szolgálókat. Verte az őrmester a bakát, a
tanító a tanulót, a férj a feleséget, az apa a gyereket, a nyomozó a
gyanúsítottat. Évezredekig térdelt az emberiség a följebbvalói előtt, az
istenei előtt, csókolta a rá lesújtó kezet. Kikötötték, deresre húzták,
megszégyenítették. Szepegve, szűkölve, sírva, alázatosan kérte az
emberiség többsége urának bocsánatát akkor is, ha nem szegett szabályt. A
foglyok kínzása ma is elterjedt gyakorlat az összes ismert rendszerben.
Az ókorban ezt egyszerre nyersen és ünnepélyesen be is mutatták: a
római diadalmenetekben rabláncon húzták-vonták a legyőzött „barbár”
fejedelmeket, a vereséggel kivégzés járt, a vesztes ellenfél asszonyait
szétosztották a katonák között. Akit legyőztek, rabszolga lett,
térdelhetett új ura előtt. Megcsonkították, megbélyegezték.
A keresztyénségről, amely először utasította el ezt félreérthetetlenül, még ma is mondják – Nietzsche nyomán – , hogy „rabszolgamorál”, mert az emberek egyenlőségét állította, és azt merte mondani, „szeresd ellenségedet”. Még ma is, kétezer esztendővel később, ez az egyik legforradalmibb mondat. Ahhoz, hogy erkölcsi következményeit belássuk, még ma is nagy képzelőerő kell.
Az alárendeltek még nem is olyan
régen beszolgáltatták az általuk megtermelt javak nagy részét uruknak,
ingyen dolgoztak neki, mindig a rendelkezésére kellett állniuk,
esetleges gazdasági lehetőségekért (kocsmatartás, őrletés, disznóvágás)
fizetniük kellett neki, hozzájuk szállásolták be – akár hónapokra és
ingyen – a csapatokat, csak ők fizettek adót, hosszú évekig kellett
katonai szolgálatot teljesíteniük, nem volt szavazati joguk, és
többnyire az egyszerű fizikai helyváltoztatásuk se volt szabad.
Politikailag uruk képviselte őket, és jogilag uruk bíráskodott fölöttük.
Az úr fogdmegjei rendszeresen bántalmazták őket. Feleségüknek és
lányuknak a följebbvalók szexuális igényeit zokszó nélkül illett
kielégíteniük. Ha kellett, szegényes javaikat minden további nélkül
elszedték tőlük, vetésükön átgázoltak a lovas vadászok, miközben
hajtókként nekik kellett fölverniük a vadat. A panaszkodásért pofon járt
vagy korbácsütés.
Így éltek őseink, ezek azok az ezeréves, nemes
hagyományok, amelyeken a konzervatívok annyira elérzékenyülnek. A magyar
történeti publicisztika (a hivatalos) még az 1930-as években is
helytelenítette a jobbágyfölszabadítást. Az volt a romlás kezdete –
írták a porladó kollégák.
A kapitalizmus előtt az alárendeltek
fizettek az úrnak. A kapitalizmusban a termelőeszközök tulajdonosa fizet
a proletárnak. Azért, hogy – saját termelőeszközök híján – a proletár
termelhessen s ebből megélhessen, a munkaerejét kell eladnia. A jobbágy
nem adta el a munkaerejét s a munkaidejét, az amúgy is ura jussa volt. A
proletár nem személyes alárendeltje, szolgája a tőkésnek, kettejük
viszonyát a pénz közvetíti. Ez a viszony nem személyes. Ráadásul
szabályozott: a munkaszerződés föltételeinek betartása a jog eszközeivel
kikényszeríthető. Ezek a föltételek alku eredményei: az alkuban a
proletár esélyei rosszabbak, mint a tőkéséi, de vannak azért
lehetőségei, ha szervezkedik, sztrájkol.
A proletár (személytelenül)
alárendelt helyzetét a polgári társadalom két fő instrumentuma – a pénz
és a jog – határozza meg. A proletár mint állampolgár és mint egyenrangú
vásárló a fogyasztói piacon A SZABAD IDEJÉBEN nem alárendelt, nem
szolga. Egyenlőként alárendelt – ennek kifinomult és bonyolult elemzése
Marx egyik fő érdeme – , de itt az egyenlőség mozzanata is valóságos és
lényeges.
Igen ám, de ez a társadalom is hierarchikus, és a
hierarchiának (az egyenlőtlen rangsornak) úgy látszik, az a természete,
hogy kiterjed, mindenüvé behatol. A munkás egyáltalán nem szabad a
munkahelyén. Nyilvánvalóan a tőke piaci érdekei szabják meg, hogy mit és
mennyit termel, hogy mennyi ideig dolgozik, munkájának természetét
pedig a megfizethető „legfejlettebb” technika írja elő. A
munkaintenzitást, sebességet állandóan fokozzák. Ezt különleges
személyzet ellenőrzi. A technikai utasításokat, paramétereket szigorúan
be kell tartani. Az üzemi munkafegyelem egyre szorosabb (szemben
ellenkező híresztelésekkel, az iparban a futószalagmunka részaránya alig
csökken).
A szabadidőben – írtam följebb – a munkás szabad és
egyenlő. De ez változik. A fogyasztás meglehetősen irányított, a
céltudatosan megtervezett új (mintegy hetvenéves) településszerkezetben a
legtöbben rákényszerülnek a gépkocsihasználatra és a vele együtt járó
életmódra – ezt tovább fokozza a városokon kívüli bevásárlóközpontok
elterjedése. A szabadidőt a televízió és az interaktív digitális
szórakoztatás tölti be, amely látszólag ingyenes, de a reklámok miatt
beépül az egyre uniformizáltabb fogyasztói piacba. A prekarizált
munkamodellben a megbízásra váró részmunkaidős dolgozók a mobil
hálózatok révén folyton „be vannak kapcsolva” (mindig „on”, sohasem
„off”), a munkaidő és szabadidő összeolvad. A szabadidő mint fogyasztási
cikk mindenkit állandóan „bekapcsol”. A villamoson, buszon, vonaton
mindenkinek a fülében a fülhallgató, árad a populáris zene, árad minden
autóban, minden szórakozóhelyen, minden nyilvános térben. Még az orvosi
várószobákban is mindenütt képernyő, megy a reklám, árad a populáris
zene, amely elől nincs menekvés.
Az állampolgár számára politikailag
döntő információk látszólag szabadon hozzáférhetők, ám a tények és a
racionális vita láthatósági tere egyre szűkül, a silány bulvárlapok és
kereskedelmi rádiók, televíziók értelmetlen, sekélyes, repetitív
ostobaságai mindent elöntenek, s a maguk fölületes és nevetséges, torz
sikerkultuszával a versenyetikát terjesztik. Így a piaci helyzetek
szimulálásával töltik ki azt a szabadidőt, amelynek elvileg szabadnak
kellene lennie a versenytől, a munkától, a nagy, személytelen erők puha
terrorjától.
Azok, akik már kiestek a munkaidő/szabadidő
dichotómiából, nem zuhannak ki a szabályozási szférából – s ha mégis,
akkor jaj nekik. A munkanélküliek világszerte egyre inkább kénytelenek
értelmetlen és kilátástalan átképzési és közmunka-programokban részt
venni, ami a közrendet-közcsendet szolgálja, nem a visszakerülésüket az
ún. munkaerőpiacra. Akik erre nem képesek, azokat zuhanás közben
fölfogja a háló: a büntető igazságszolgáltatás, a börtönrendszer, a
pszichiátriai rendszer, a kórház, a drogambulancia, az idegenrendészet, a
jótékonyság, a „szociális gondozás”, az „ifjúságvédelem” stb., amely
cserébe teljes konformitást, behódolást követel meg.
Aki pedig ebből is kiesik, éhen hal, hacsak nem gyilkol és rabol. De persze így se él sokáig.
A
munkába nem álltak (vagy a prekárius-munkanélküli életet még el nem
kezdők) egyre nagyobb mértékben intézményekbe zsúfolódnak. A fiatal
anyákat (és apákat!) a munkahelyekre kényszerítő rendszer egyre korábban
nyomja be a kisgyerekeket a megőrzőkbe (óvodába stb.), és az egyetemi
oktatás általánossá válásával egyre hosszabb időt töltenek egyre
értéktelenebb és antiintellektuálisabb oktatási intézményekben, Nyugaton
ez sok százezer esetben már harmincéves korig terjed.
Az uralkodó
ideológia is egyre agresszívabb. Jogilag a KÖTELESSÉG, gazdaságilag a
MUNKA, politikailag a NEMZET fogalma köré rendeződik. Ez csupa
rendfogalom, szabályozási tervvázlat. Mindegyik a személyes és a
kollektív ellenállás megtörését szolgálja. A rendnek ez a fogalmi
szentháromsága nem szolgál vigasszal. A vigasz tömegkommunikációs
pótléka – a tőketulajdonnal nem rendelkezők állítólagos „piaci
sikerének” (vö. vetélkedők, szerencsejátékok, tehetségkutató versenyek
stb., no meg elsősorban a profi sport) talmi legendája – nem eléggé
hatékony. A „premodern”, prekapitalista rezsimek kettős ideológiája –
egyrészt a „rendi”, azaz kasztrendszer, másrészt az ennek közvetlenül
ellentmondó evangélium – erre sokkal alkalmasabb volt. Az egyház a maga
monarchikus szerkezetével, uralmi szimbolikát erőltető csúcsíves
székesegyházaival szintén ambivalens volt, az általa prédikált alázat
(szegénység, szüzesség, engedelmesség) ellentmondott a papi
fönsőbbségnek, egérutat kínált a lázadásnak.
A mostani rendszerben
kisebb a közvetlen fizikai kényszer és a személyes függőség szerepe, de a
hatalom sokkal átfogóbb a személytelensége révén (a tőke absztrakció: a
burzsoázia politikai osztályhatalma közvetett, s egyébként sem erős: a
tőke elvontsága uralkodik, nem a polgárság).
A szolgaság elemeit az
állammal egyesült médiák és ideológiai apparátusok jelentik, az uralom
lényege rejtett és elvont; tudományos elemzés nélkül nem észlelhető.
Mindenki érzi, hogy nem – a jobbik esetben: nem teljesen – szabad, de az
uralom (az úr) megfoghatatlan.
Az eredményes lázadás – ha
lehetséges egyáltalán – rendkívül bonyolult lenne. A lázadás szerszámait
szelíden kivették a szolgák kezéből.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!