Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Most, hogy újra hazánkban láthattuk vendégül a dalai láma őfelségét, érdekelhet bennünket, hogyan élnek a szerzetesek, hogyan élik meg vallásukat a tibetiek.
Hagyományosan a laikusok biztosították a szerzetesi közösségek
anyagi ellátását, amiért cserébe útmutatást, tanácsot és ösztönzést,
valamint szertartásokat és áldást kaptak. Indiában és Nepálban
csaknem 200 kolostort és zárdát hoztak létre újra, amelyeknek immár
mintegy 18000 tagja van. A száműzetésben élő szerzetesek száma 1980 óta
több, mint a kétszeresére nőtt, az apácáknál pedig még ennél is
gyorsabb ütemű a növekedés, bár ők még mindig csupán öt százalékát
teszik ki a teljes szerzetesi közösségnek.
A szerzeteseknek és az apácáknak a száműzetésben még keményebben kell
dolgozniuk azért, hogy összegyűjtsék a kolostorok fennmaradásához
szükséges javakat, mivel a hagyományos támogatási lehetőségeknek csak
egy része áll nyitva előttük. Életük gyakran igen nehéz, s nagy
odaadást és önfegyelmet igényel.
A buddhista szerzetesi hagyomány szerint az etika és az erkölcs alkotja a lelki élet alapját.
Belépés a Szanghába
A Szangha életmódja (szerzetesek és apácák közössége) nagyon
egyszerű: alapvető élelmiszereket fogyasztanak, és nagyon kevés
személyes holmijuk van. A vörös és sárga színű, darabokból
összevarrt öltözék és a borotvált fej a külső megjelenéshez való
kötődésről és a mindennapi kényelemről való lemondást jelképezi. A
cölibátus elengedhetetlen, sőt, a szerzetesek és apácák fogadalmait és
erkölcsi kötelmeit alapvető fontosságúnak tekintik spirituális
fejlődésükhöz.
E kötelmeket Buddha nem azért írta elő, hogy a személyes szabadságukat korlátozza, hanem azért, hogy az egyéneket a végső felszabadulásra biztassa: arra, hogy végleg szabaduljanak meg a szenvedéstől, az összes élő javára. A buddhizmus összes többi eleméhez hasonlóan itt is elengedhetetlen a megfelelő motiváció. A felszentelés célja az, hogy elégedett, egyszerű és szerény életet alakítsanak ki, minél kevesebb vággyal és figyelemeltereléssel. A lényeg nem az, hogy az egyén megszabaduljon a világ stresszétől és felelősségeitől, hanem hogy türelmessé váljon, önfegyelmezetté és befelé fordulóvá, méghozzá az ezt elősegítő és támogató közösségben. Az ilyen, a buddhista út tanulmányozásának szentelt élet egy olyan belső átalakulás megvalósítása felé halad, amelyben egyetemes felelősség veszi át a családi kötelezettségek helyét.
Szerzetesi élet a száműzetésben
Noha a kínai megszállást követő években nagyon sok minden
elveszett, sok szöveget sikerült megmenteni, és sok tanító is
életben maradt, hogy átadhassa a bölcsességét. A száműzetésben
a tibeti kolostorok és zárdák megint csak nem csupán a tudás történelmi
lerakataivá válnak, hanem Buddha tanításai jelen- és jövőbeli
továbbadásának fontos központjaivá is. A száműzetésben a gyermekek már
nem csak a hagyományos okok miatt keresik fel a szerzetesi központokat.
A menekült családoknak az lehet a céljuk, hogy gyermekeiknek olyan
színvonalú oktatást és életkörülményeket biztosítsanak, amit ők maguk
képtelenek lennének megadni. A gyerekek közt sok az árva, illetve az olyan gyermek, akinek a családja Tibetben ragadt. Emiatt a szerzetesi intézményeket egyre több gyermek és serdülő keresi fel, és sokan
közülük még többet vállalnak, hogy a hagyományos tananyag mellett angol
és hindi nyelvet, matematikát, természettudományt, irodalmat,
számítástechnikát és társadalomtudományokat is tanulhassanak. Néhányan még olyan, korábban tiltott szabadidős tevékenységeket is folytatnak, mint a labdarúgás vagy a sakk.
A szerzetesi központok azonban túlterheltek, és nagyon nagy szükség van tanárokra, tantermekre és tankönyvekre. Noha
a kolostorok többsége már arra törekszik, hogy az adományokból és
támogatásokból származó összegeket olyan kisvállalkozásokkal egészítse
ki, mint a növénytermesztés vagy a kézművesség, még mindig éppen csak
önfenntartók. A dalai láma az önzetlenség szellemében arra
bátorítja a kolostorokat, hogy foglalkozzanak humanitáriusabb
jellegű programokkal. A Ganden-kolostorban például a szerzetesek
megosztják a kapott adományokat a helyi indiaiakkal, és egy iskola
építését is támogatják az indiai közösség számára.
Mindennapi élet
A kolostorok többségének az élete szigorú, de rugalmas program szerint zajlik. A bjlakuppei Szera-kolostorban például csak a púdzsák (rituális imaáldozatok) és a vitafoglalkozások időpontjai kötöttek. Hajnalban gong szólítja reggeli imára a szerzeteseket a főtemplomba - ilyenkor két órán át énekelnek, és sokoldalnyi tibeti nyelvű szöveget mondanak el.
Néhány szerzetes a szertartás alatt többször is vajas teát szolgál fel. Az ima után a szerzetesek közösségi csarnokban reggeliznek, majd megkezdik az első vitafoglalkozást, amelynek során érvelőképességüket csiszolgatják. Ebéd után szabadon rendelkezhetnek az idejükkel: szundíthatnak egyet, tanulhatnak, vagy sétát tehetnek a közeli faluban.
Délután újra kezdődnek a foglalkozások, s négy órakor kerül sor a következő imára. A délutáni imákat követően veszi kezdetét az esti vitafoglalkozás, amely három óra hosszú, bár ebbe néhány ima is beletartozik. Rövid pihenő után a legtöbb szerzetes visszatér a szobájába, ahol szövegeket tanulnak vagy mondanak fel, és személyes lelkigyakorlataikat végzik. Az ígéretes tanulók azért tanulhatnak, hogy gese fokozatot szerezzenek - a tibeti buddhizmusban ez a PhD megfelelője. A Szera-kolostor gese tanulmányi programja tizenöt évig tart.
Szerzetesképzés
A frissen felszentelt szerzetes illetve apáca mellé egy
szobavezetőt rendelnek, aki gondoskodik az ellátásáról, és megismerteti
a szerzetesi élettel. A fiatal szerzetesek első tantárgyai a
tibeti nyelv és nyelvtan, az irodalom, az ének és az imák, míg idősebb
társaik történelmet, filozófiát és szövegelemzést tanulnak, valamint
klasszikus buddhista szent szövegeket memorizálnak. Noha a fő hangsúly
a tudományos tárgyakon van, a szent művészetekre, az asztrológiára és a
gyógyászatra is jut idő.
A vitatkozás művészete
A vitatkozás tibeti buddhista művészetét, a cod-pát nagyon
hosszú ideje használják arra, hogy "próbára tegyék" Buddha szavait, s a
szerzetesek így elsajátítsák a logikus érvelés és a kritikai elemzés
tudományát.
Az ókori Indiában, majd később Tibetben is a nagy
vallási viták újfajta szemszögből világították meg a tanításokat, és
gondoskodtak arról, hogy csak azok a tanok maradjanak fenn, amelyek
képesek túlélni a többszöri, alapos tanulmányozást. A szerzetesi viták
roppant elevenek, s a bírósági kihallgatás és a harcművészet
keverékének tűnnek. A cél azonban a logikus érvelés, az
összpontosítás és a találékonyság képességének a csiszolása, s annak
biztosítása, hogy ne csupán bemagolják a tanításokat, hanem értsék is
meg azokat, méghozzá számos szinten egyszerre.
A szerzetesek naponta egyszer vagy kétszer gyűlnek össze a
kolostorudvaron, hogy próbára tegyék vitatkozási tudományukat. A
résztvevők gyakran kis, kötetlen csoportokra válnak szét, amelyek késő
estig is folytathatják a munkát.
A vitatkozók párokat alkotnak: az egyik szerzetes hagyományos pózban áll ülő társa előtt, és fennhangon filozófiai párbajra hívja ki. Az ülő fél ellenérvekkel vág vissza ellenfele állításaira. A vitaaréna nem nyúlszívűeknek való hely: a lármás környezet komolyan próbára teszi az összpontosító-képességet. Azzal, hogy teljesen igénybe veszi a vitatkozók testi, beszédbeli és gondolkozási figyelmét - a hatásos kézmozdulatokkal, a pergő és hatásos szavakkal, valamint logikus elemzéssel -, a vita számos szinten segíti elő a téma jobb megismerését.
Minden kézmozdulatnak konkrét jelentése van. A bal tenyérbe csapó jobb kézfej például felkiáltójellel ér fel: azt jelzi, hogy a kihívó elmondta a lényeget. A védőnek meg kell őriznie a nyugalmát, s habozás nélkül, tömören kell válaszolgatnia, miközben a kihívó mindent elkövet, hogy letromfolja. A vesztesnek ezután el kell fogadnia a győztes filozófiai álláspontját. Ha más szerzetesek úgy vélik, ennél többre lennének képesek, beugorhatnak, és bármelyik fél helyét átvehetik. A vitatkozás művészetére különösen nagy hangsúlyt fektetnek a gelug iskolában, ahol egyébként a vizsgák egy része is ezzel a módszerrel zajlik. A kiemelkedő teljesítményt nyújtó szerzetesek részt vehetnek a mönlamkor rendezett Nagy Imafesztivál vitáin. A győztesek megkapják a tibeti buddhizmus legmagasabb tudományos fokozatát, a lharam gesét.
A cikk megírásához Don Farber: A tibeti buddhizmus című könyve szolgált alapul.
Aréna 2000 Kiadó
Méret: 23 x 28,5 cm
Terjedelem: 185 oldal
Borító: keménytábla
Bolti ár: 5690 Ft
Nagyon sok szellemi táplálékoz ad, ha elolvasod:
ŐSZENTSÉGE A DALAI LÁMA: ŐSI BÖLCSESSÉG, MODERN VILÁG
Befejezésül egy rövid fohász, amelyből sok erőt merítek mások javának szolgálatához:
Hadd legyek mindenkor, most és mindörökké
Védelmezője a védteleneknek
Kalauza az eltévelyedetteknek
Hajója azoknak, akiknek óceánokat kell átszelniük
Hídja azoknak, akiknek folyókon kell átkelniük
Menedéke a fenyegetetteknek
Lámpása a vakoskodóknak
Födele a hajléktalanoknak
És szolgája minden szükséget szenvedőnek.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Kashgar - Az élet szines ünneplése folytatás - angol nyelven