Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A magyar közoktatást nagyfokú egyenlőtlenségek gyengítik. Ordító különbségek az oktatás minőségében, a gyerekek kiválasztásában és a finanszírozásban. A differenciák az úgynevezett „elit-középiskoláknál” is megmutatkoznak, területi megoszlásuk nem követi az intézmények országos eloszlását.
Egy friss kutatás kimutatta, hogy jóval több elitiskola található
rosszabb – ha nem is reménytelen helyzetű – térségekben, mint az az
összes középiskola területi elhelyezkedéséből következne.
Garami Erika az Educatio
folyóiratban közölt vizsgálata idézi Thomas F. Greent, aki szerint ha
„túl sokan” végeznek el egy iskolafokozatot, például nálunk a
középiskolát, akkor a munkaerőpiac vagy a magasabb oktatási szintre
való átlépés szűrője az lesz, hogy ki hova, melyik iskolába járt.
Az
elitcsoportok és középosztályok mindenütt igyekeznek megtalálni a
gyerekeik érvényesülése szempontjából sikeres oktatási formákat. Ez a
magyar középiskolákban az 1990-es évek óta a 6/8 évfolyamos gimnáziumi
képzés. A felvételi toplistákat rendre a 6/8 osztályos gimnáziumok
vezetik. Az egyetemi és főiskolai hallgatók fele rendre a középiskolák
15–18 százalékából, tehát mintegy 200 intézményből kerül ki. Ezeknek az
intézményeknek az egyenlőtlenségét vizsgálta a 2000 és 2007 közötti
időszakban Garami Erika oktatáskutató.
A fenntartók szempontjából a leglátványosabb a különbség, hogy míg a
megyei-fővárosi középiskolák adják országosan az intézmények
egynegyedét, addig az elitiskolák közül csak minden tizedik van ilyen
kézben. Ez leginkább azért alakulhatott így, mert törvény kötelezi a
megyéket és a fővárost arra, hogy a helyi önkormányzatok által
fenntartott intézményeket átvegye. Ezt kihasználva az elmúlt szűk két
évtizedben a városok számos gyenge presztízsű, a helyi elitek által nem
pártolt, „problémás” intézménytől, elsősorban szakiskoláktól
szabadultak meg, amelyek aztán a megyék és a főváros nyakán maradtak.
Alternatív Közgazdasági Gimnázium
© Horváth Szabolcs
|
A
„legjobb 15 százalék” területi elhelyezkedése sem követi az országos
átlagot. Míg Közép-Magyarországon található minden harmadik
középiskola, addig az elitiskoláknak csak az egyötöde. Viszont a
gazdasági–társadalmi szempontból leírt régiók, Észak-Magyarország,
Észak-Alföld, Dél-Alföld majd a felét adják a „jobb iskoláknak”,
miközben az összes középiskolának csak alig több mint a harmada van
Kelet-Magyarországon.
A legtöbb elitiskola (57 százalék) működik
50–250 ezer fős városokban, tehát megyeszékhelyen vagy más megyei jogú
városban. Ehhez képest az összes középiskolának csak a 31 százaléka
működik efféle településeken.
Érdemes elgondolkodni a többlet
okáról. Garami Erika úgy véli, a rosszabb helyzetű térségek nagy
erőfeszítéseket tesznek a magasabb nívójú oktatás megteremtése
érdekében, és legalább az ott élő „elit” gyerekeinek biztosítani tudják
a megfelelő oktatást. Csakhogy az oktatás és az életlehetőségek
kapcsolatát a még náluk is rosszabb helyzetű térségekben is
felismerték, ám nincs lehetőségük „elitjeik” megtartására. A magasabb
színvonalú oktatást biztosító helyeknek már csak azért is nyílik
lehetőségük erre, mert „elcsábítják” a még rosszabb helyzetű
települések iskolásait. Emiatt aztán miközben a 25 ezer fő alatti
településeken található a középiskolák 31 százaléka, addig az
elitiskoláknak csak a 12 százaléka. Így működik hazánkban a közoktatás
szociáldarwini gyakorlata.
Garami összevetette „a felső 200” elhelyezkedését a kistérségek fejlettségével és az úgynevezett emberi fejlődés indexével
(HDI). (Utóbbi a születéskor várható élettartamot, a felnőtt
írni-olvasni tudást és az egy főre eső GDP vásárlóerő-paritáson vett
értékét összegzi.) A legdrámaibb különbségek a fejlődő és a lemaradó
kistérségek között mutatkoznak. Az előbbiekben található az iskolák
ötöde és az elitiskolák harmada, az utóbbiakban pedig minden 14. iskola
és csak minden 70. elitiskola. Az alacsony HDI-értékű kistérségekben
hasonlóan kevés elitiskolát találni, míg a közepeseknél az átlagosnál
gyakoribbak az ilyenek.
Amennyire örvendetes, hogy a feltörekvő
vagy még le nem szakadó kistérségekben és városokban arányosan több
elitiskola működik, éppen annyira aggasztó, hogy a leszakadóknál már
alig találni ilyet. Ez is egy újabb szeg e vidékek koporsójába. Nem is
akármilyen: százas szeg.
(Educatio, 2009/nyár)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Esélyegyenlőtlenség az ítéletben: késelésért felfüggesztett, pofonért több év börtön...