Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | B Klári | 0 hozzászólás
A megszorításokra épülő magyar gazdaságpolitika téves elemzés gyümölcse - fejtette ki Róna Péter közgazdász, aki szerint róka fogta csuka módjára a hatalmas devizahitel-állomány miatt kell erősen tartani a forintot, ami viszont hamvában fojtja meg a gazdaság élénkítésére tett erőfeszítéseket. A devizahitel-állományt kell forintra konvertálni - javasolja Róna Péter, aki korábban a Schröder Bankház vezérigazgatója volt, 2001 óta az ELTE Nemzetközi Jogi tanszékén oktat, cikkeket és tanulmányokat publikál.
hvg.hu: Ön konzekvensen bírálja a magyar gazdaságpolitikát.
Tulajdonképpen melyik táborhoz tartozik? Csak nem független szakértő?
Róna Péter: Csak igen. Hosszabb
ideig éltem Nagy-Britanniában valamint az Egyesült Államokban, és
ottani pályafutásom során sikerült megtakarítanom akkora összeget, hogy
anyagi korlátok nem gátolnak tevékenységemben. Így maradhattam teljesen
független, szakértőként nem vállalok megbízást sem a magyar államtól,
sem pedig más hazai intézményektől, nem tartozom egyetlen párthoz vagy
érdekcsoporthoz sem. A magyarországi rendszerváltás egyik jelentős,
máig ható problémája éppen a független intézmények és a független
értelmiség hiánya volt.
hvg.hu: Ön konzekvensen bírálja a magyar gazdaságpolitikát.
Tulajdonképpen melyik táborhoz tartozik? Csak nem független szakértő?
Róna Péter: Csak igen. Hosszabb
ideig éltem Nagy-Britanniában valamint az Egyesült Államokban, és
ottani pályafutásom során sikerült megtakarítanom akkora összeget, hogy
anyagi korlátok nem gátolnak tevékenységemben. Így maradhattam teljesen
független, szakértőként nem vállalok megbízást sem a magyar államtól,
sem pedig más hazai intézményektől, nem tartozom egyetlen párthoz vagy
érdekcsoporthoz sem. A magyarországi rendszerváltás egyik jelentős,
máig ható problémája éppen a független intézmények és a független
értelmiség hiánya volt.
hvg.hu: Eddigi nyilatkozataiból kitűnik, hogy az 1989-90
időszak mulasztásaira, illetve improvizált döntéseire vezeti vissza a
magyar gazdaság mai válságos helyzetét. Miért is?
R.P.:
Már a rendszerváltást követő hónapokban nyilvánvaló volt számomra, hogy
senki sem tudja - magamat is beleértve - hogy az új, kiépülő rendszer
milyen közgazdaságtanra épül majd. Hiszen a rendszerváltó országoknak
olyan problémával kellett megbirkózniuk, amelyre még nem volt
történelmi példa. A tapasztalatok hiányában senki sem rendelkezett
alkalmazható elmélettel. A rendszerváltó közgazdászok nagy része a
fejlett országokban bevált elméletet igyekeztek a gyakorlatba
átültetni, anélkül, hogy a rendszerváltást megelőző időszakban
kialakult sajátos helyzetet alaposan felmérték volna.
Róna Péter
|
hvg.hu: Tény, hogy 1989-ben volt „politikai kerekasztal”, ahol hatalom és ellenzék egyességre jutott a demokratikus intézményrendszerről. „Gazdasági kerekasztal” viszont nem volt, pontosabban az erre vonatkozó kezdeményezések nem jártak sikerrel. Elindulhatott a privatizációs folyamat, dobra verték az állami tulajdont, és aki akkor jó időben, jó helyen, értsd, a hatalomban, vagy annak közelében volt, az vagyonhoz jutott. Lehetett volna mindezt másképpen csinálni?
R.P.:
A kérdés ebben a formában történelmietlen. Elméletileg persze lehetett
volna konkrét célok felé irányítani a gazdaság átalakulását, de a
gyakorlatban nem annyira a teóriák, mint inkább a hagyományok szabták
meg, hogy az egyes országok milyen irányba induljanak. Lengyelországban
a Leszek Balcerowicz-féle sokkterápiát alkalmazták, Csehszlovákia a „kuponos privatizáció” mellett döntött,
amely elsősorban a belföldi gazdasági szereplők érdekeinek védelmét
szolgálta. Magyarország mindenekelőtt a külföldi tőkére alapozta a
felzárkózási stratégiáját.
A három, eltérő irány szorosan
kötődött az egyes nemzetek hagyományaihoz. A csehek azért döntöttek a
fokozatos, ellenőrzött privatizáció mellett, mert úgy érezték, a
gazdaságuk fejlett, csak éppen a létező szocializmus idején mesterséges
gátak közé szorították, ezért nincs szükségük felzárkóztatásra. Úgy
gondolták, a társadalom képessége, a szellemi felkészültség és a
kulturális hagyományok elég erősek lesznek ahhoz, hogy a
rendszerváltást saját erőből megvalósítsák. A lengyelek meggyőződése
volt, hogy „ki kell robbanniuk” eddigi, Németország és Oroszország közé
szorított helyzetükből. Lelkileg felkészültek az áldozatvállalással
együtt járó sokkterápiára, melynek lehetőségét már a Szolidaritás
szakértői is felvetették. Magyarországon viszont Szent István óta
központi kérdés a „felzárkózás a Nyugathoz” vágyunk arra, hogy
elfogadjanak, megdicsérjenek bennünket. Ez is közrejátszott abban, hogy
túlértékeltük a nyugati tőke szerepét az ország modernizációjában,
miközben a hazai vállalatok, egész termelő szektorok érdekeit figyelmen
kívül hagytuk. Szerepet játszott a neolioberális elméletek kritikátlan
elfogadásában az is, hogy a Szovjetunió összeomlása hitelesítette,
mintegy erkölcsileg igazolta a nyugati „mainstream” közgazdaságtant. A
Reagan-Thatcher korszak sikeresnek tűnő teóriái rendkívül népszerűek
voltak a magyar közgazdászok körében, s mihelyt lehetőség nyílt rá,
nekiláttak a megvalósításuknak.
hvg.hu: Az egykori
pártállam vezető kádereiről beszél, akik sutba dobták a marxista
közgazdaságtan ikonjait, elővették Milton Friedman elméleteit, és
meghatározó pozícióiba jutottak a magyar üzleti világban, gyakran a
külföldi, multinacionális cégek vállán. Nem gondolja, hogy a helyzet
paradox volt?
R.P.: Ennek a jelenségnek is megvolt a történelmi háttere. Mátyás király óta a magyar politikai elit a legitimitását, szinte kivétel nélkül, valamelyik külföldi hatalommal való privilegizált kapcsolatára építette. A Brüsszelben és Washingtonban jó kapcsolatokat kiépítő politikusok döntési pozícióba kerültek, – ugyanúgy, mint elődeik, akik a Portára, a bécsi Udvarra, majd Berlinre, aztán Moszkvára támaszkodtak – és ezt a gazdaságpolitikában a saját érdekeik mentén használták fel. Magyarország nagy kihívása, hogy sikerül-e végre megteremteni egy olyan, ésszerű, szélsőségektől mentes politikai irányzatot és gazdasági elméletet, mely a magyar realitásokra épül?
ROSSZ A KIINDUÓPONT
hvg.hu: Ahogy kiveszem korábbi megszólalásaiból, ön a
keynesi politikát preferálja, és ennek megfelelően élesen bírálta a GDP
vészes összezsugorodásához vezető, fogyasztáskorlátozó
gazdaságpolitikát. Ám van-e más út az államháztartás egyensúlyának
helyreállítására, mint az általános kiadáscsökkentés, szigorú
takarékossági program bevezetése? Vajon az alternatíva csábítóbb-e,
hiszen ismét nőne az államháztartás hiánya, és az országot tovább húzná
lefelé az adósságspirál?
R.P.: A
magyar gazdaságpolitika – amely elkerülhetetlennek tartja a további
megszorításokat – téves elemzés gyümölcse. A magyar gazdaság a hazai
kereslet és a hazai befektetések hiánya miatt képtelen előbbre jutni.
1990 óta kifejlődött egy duális gazdaság, egy túltőkésített
multinacionális szektorral és egy súlyos tőkehiánnyal küzdő magyar vállalati szférával. A túltőkésített multik kitermelik és
elviszik a Magyarországon termelt jövedelem és vagyon jelentős részét,
évente a GDP 7 százalékát. Erre a tőkehiánnyal küszködő hazai vállalati
szektor nem képes. Beruházni sem tud, mert beszorult a viszonylag
alacsony hozzáadott értéket tartalmazó ágazatokba. A gyenge hazai
kereslet elégtelen tőkeellátottságot eredményez, mert hiányoznak a
szükséges források. A belföldi tőkehiány tehát a külföldi érdekeltségek
túlzott jelenlétének a következménye. A magyar gazdaság leghatékonyabb
szegmenseit ugyanis a külföldi tőke megszerezte, és ezzel megfosztotta
a szerves növekedés lehetőségétől a hazai gazdaság többi részét.
Vegyük
például az élelmiszeripar, illetve a feldolgozóipar példáját. Hagytuk,
hogy a külföldi tőke megszerezze az áruházláncokat, meghatározó súlyra
tegyen szert a termékek értékesítésében, ezzel megfosztotta a hazai
feldolgozó ipart a termelési lánc legértékesebb szemeitől. A haszon
legnagyobb részét az realizálja, aki a termelési lánc utolsó részét
ellenőrzi. A multik itteni termelő bázisaikat általában az alacsony
hozzáadott értéket termelő, alacsony jövedelmezőségű szektorokban
alakították ki. Erre nemcsak az élelmiszeripar a példa, hanem a több
más iparág is, így az autóipar. Ráadásul a multinacionális cégek
Magyarországra telepített összeszerelő üzemei tömérdek olyan
kedvezményt és támogatást kapnak az állami költségvetésből 1990 óta,
melyekről a hazai vállalkozók nem is álmodhatnak. Ahhoz, hogy
versenyképesek legyenek, a hazai cégeknek is szükségük lenne
támogatásokra.
hvg.hu: Mégis, mit javasol, mit lehet tenni ilyen helyzetben? Netán az új kormány államosítsa majd a multinacionális cégeket?
R.P.: Szó sincs róla. A hazai gazdasági érdekeket a monetáris politika révén lehet megvédeni. Azonnal változtatni kellene azon a monetáris politikán, amely háromszor-négyszer olyan magas reálkamat kitermelésére kárhoztatja a magyar gazdaságot, mint ami a velünk versengő, szomszédos országokban szükséges. A Magyar Nemzeti Bank jelenlegi kamatpolitikája kudarcra ítéli a hazai gazdaságot. A kilenc és fél százalékos alapkamatra a kereskedelmi bankok még rátesznek négy-öt vagy még ennél is több százalékot. A 14,5, 15, 16, 17 százalékos kamattal nyújtott kölcsönök – amikor az infláció 4,5-5 százalékos – elviselhetetlen terhet jelentenek a magyar vállalatoknak. A reálkamat nálunk 12 százalékos, miközben Csehországban legföljebb 4,5 százalék. Ez behozhatatlan versenyhátrányba hozza a magyar termelőket.
Véleményem
szerint elhibázott a kormánynak az az elképzelése, hogy a munkabéreket
terhelő járulékok csökkentésével a versenyhátrányt tompítani lehet.
Ugyanis a reálkamat terén tetemes hátrányban vagyunk. Az APEH
kimutatása szerint a hazai vállalatok 2007-ben 1056 milliárd forintot
fizettek kamat és banki költségek címén. Ugyanennyi hitelért, amelyet a
magyar vállalkozók felvettek, a csehek 350 milliárd forint értékű
koronát fizettek volna. A kettő között több mint 700 milliárd forint a
különbség. Ugyanakkor a járulékok csökkentésével a kormány saját
számítása szerint a hazai vállalkozók mindössze 250 milliárd forintot
takaríthatnak meg.
hvg.hu: A magas kamatokat
tudvalevőleg a magyar államkötvények iránti számottevő bizalmatlanság
miatt tartják fenn. Ezen csak lassan lehet változtatni, nem gondolja?
R.P.:
A lakossági és a vállalati szféra deviza hitelei kötik meg a
kamatpolitika döntéshozóit. Minél előbb ki kell szállni belőlük! A
külföldi hitelezők és befektetők is tisztában vannak azzal, mekkora
kockázatot jelentenek a devizahitelek, elsősorban emiatt tartanak
bennünket „magas kockázatú” országnak. Az államháztartási hiány itt
csak másodlagos szerepet játszik. Magyarországnak nincs befolyása a
külföldi valuták, így a svájci frank vagy a japán jen árfolyamára.
Devizában felvett adósságállományunk ketyegő bomba. Amíg nem tudunk
tőle megszabadulni, kénytelenek vagyunk olyan gazdaságpolitikát
folytatni, amely nem a hazai nemzetgazdaság érdekeit szolgálja. Legfőbb
célja annak a megakadályozása, hogy a forint leértékelődjön.
Mindennek alig van köze a magyar gazdaság tényeleges teljesítőképességéhez. Tudomásul kell vennünk: a hazai termelői szféra szempontjából egy 320-325 forint/euró árfolyam az indokolt, akkor vagyunk versenyképesek. Viszont 250 forint/euro árfolyamra van szükségünk ahhoz, hogy ne szabaduljon el a devizahitel-állomány tőkeértéke. Ezt az ellentmondást csak a devizahitelek forinthitelekké való átalakításával lehet megoldani.
Veszélyes csapda
hvg.hu: Ki fizesse a devizahitelek átkonvertálásának költségeit?
R.P.: A költségek jelentős részét a kereskedelmi bankoknak kellene fedezniük, egyrészt, mert ők kergették a nemzetgazdaságot ebbe a csapdába, másrészt pedig azért, mert amikor a forint leértékelődik – ami előbb utóbb elkerülhetetlen – a hitelportfoliójuk minősége behorpad. Jobb lenne időben szembe nézni a valósággal. Én, mint volt gyakorló bankár, már három éve felháborodással figyeltem, mi történik. A kereskedelmi bankok és a Magyar Nemzeti Bank is minősíthetetlenül, példátlanul felelőtlen módon viselkedett a devizahitelezés terén. Bankáraink óriási szakmai hibákat követtek el azzal, hogy a nemzetgazdaságot belekergették a nyakló nélküli devizaadósságba, ami mögött kizárólag a rövid távú profitérdekek húzódtak meg. Azzal, hogy engedték magasra szökni az MNB alapkamatát, a devizaalapú hitelekre óriási felárat tehettek rá, kihasználva, hogy ebben az időben a svájci alapkamat 1,5 százalék volt. Ezekkel a hitelekkel a magyar adósok látszólag jól jártak, de csak addig, amíg a forint árfolyama erős maradt. Sajnos, ez a mesterségesen magas forintárfolyam nem felelt meg a magyar gazdaság teljesítőképességének.
hvg.hu: A Fidesz az utóbbi
időben rendszeresen szót emel az alapkamat csökkentése mellett. Ennek
ön szerint mik lennének a feltételei?
R.P.: A Fidesz mintegy fél éve bírálja az MNB-t az irreális alapkamat miatt. Én már vagy három éve kongatom ebben az ügyben a vészharangot. Már akkor aggódtam, amikor a lakossági devizahitelek összege elérte a 2000 milliárd fontot. Napjainkra ez az összeg meghaladja a 8000 milliárdot. A pártok, – a Fideszt és az MSZP-t is beleértve, – azóta kezdtek el foglalkozni a kérdéssel, amióta ránk zúdult a világválság.
A cél az, hogy a devizahitelek volumene számottevően csökkenjen, erre konszenzusos alapon, reális programot kell kidolgozni. Ezt „a fenyegető következményektől tartva”, a Nyugat megfinanszírozhat... Természetesen a devizahitelek átalakítása veszteséggel jár, amit a hazai bankoknak vállalniuk kell. Ha ettől elzárkóznak, akkor viszont számolniuk kell azzal, hogy a bedőlő hitelek veszteségeit nekik kell fedezni. A forint leértékelődése viszont elkerülhetetlen. A Meryll Linch legújabb elemzése szeptemberre 315 forint/euró árfolyamot valószínűsít. A 280 forint/euró árfolyam nem tartható sokáig, ugyanis emiatt az indokoltnál magasabb az import és alacsonyabb az export.
Még a választások
előtt lépni kellene, a dolog halaszthatatlan. A bankoknak – az utóbbi
öt évben realizált profitjuk terhére – át kellene vállalniuk a több
mint 8000 milliárdos devizahitel egyharmadát. A másik egyharmadot a
kölcsönfelvevőknek kellene törleszteniük, az utolsó harmadot pedig az
államnak. Nincs más kiút a magyar gazdaság krónikus válságából, mert
mindaddig, amíg a nyakunkon van ez az óriási méretű devizaadósság, a
forintot egészségtelenül erős szinten kell tartanunk. Ez viszont
összeroppantja a nemzetgazdaságot. A nehéz helyzetet nem a
költségvetési hiány, hanem a devizaadósság váltotta ki. Ez a pénzügyi
csapda ad magyarázatot arra, miért állt le a magyar gazdaság
növekedése. És ha nem növekszünk, tovább szaporodik az adósságunk,
devizában is.
hvg.hu: És ha nem történik előrelépés ezen a fronton? Ősszel bedől a gazdaság?
R.P.:
A bankárok is érzik, hogy nem lehet sokáig húzni az időt. Az MNB most
hozta nyilvánosságra, hogy a kereskedelmi bankok képviselőinek
bevonásával munkacsoportot alakít a hitelezési gyakorlat áttekintésére.
Érdekes, hogy a munkacsoport főként azokból áll majd, akiknek
tevékenysége a problémát okozta. Jobb lenne, ha a parlament felügyelete
alatt szakértői bizottságot hoznának létre a két nagy párt
képviselőinek részvételével. A bizottság megoldási alternatívákat
dolgozna ki a devizahitelek átalakítására, amelyeket azután hatvan
napon belül ismertetne a képviselőkkel. A devizaválság bármikor ránk
szakadhat, és olyan súlyos következményekkel fenyeget, hogy a
megoldással nem lehet megvárni az új választásokat.
Ha nem
törünk ki idejében a csapdából, és továbbra is a két nagy párt
politikai versengésére koncentrálunk, nem törődve azzal, mi történik
közben a nemzetgazdasággal, előfordulhat, hogy mondjuk jövő tavasszal
már egészen másról szól a magyar politika, mint ma. Ha a forint
összeomlik, tág tere nyílhat a szélsőséges politizálásnak, gazdasági és
egyéb populizmusnak. Veszélybe kerülhet a parlamenti demokrácia
intézménye is.
Pelle János hvg
Az első negyedéves előzetes pénzügyi számlák alapján a maastrichti
módszertan szerinti államadósság 21789 milliárd forintot tett ki, a GDP
82,7 százalékát, tavaly év végéhez képest 2470 milliárd forinttal
emelkedett. Az idei év első három hónapjában az államháztartás
finanszírozási igénye 286 milliárd forint volt. A finanszírozási igényt
meghaladó adósságnövekmény hátterében az árfolyam jelentős
leértékelődéséből adódó átértékelődési hatás (több, mint 1300 milliárd
forint) és az állam betétállományának jelentős emelkedése áll.
Az
ez évi első negyedév végén az állam jegybanknál elhelyezett
devizabetétje 2081 milliárd forintot tett ki, a betétállománnyal "nettó
módon" számított adósság 19707 milliárd forint volt, amely az előzetes
GDP becslést felhasználva 74,8 százalékos nettó adósságrátát eredményez.
Az
áprilisi adatok alapján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) által
publikált - GFS módszertanú (azaz pénzforgalmi) - államadósság 19206
milliárd forint volt, az év elejétől 1102 milliárd forinttal nőtt az
így számított államadósság.
Az emelkedés a központi költségvetés
604 milliárd forintos hiánya mellett következett be. A nemzetközi
intézményektől - IMF, EU - felvett, de finanszírozási céllal fel nem
használt, a Magyar Nemzeti Banknál (MNB) devizabetétként elhelyezett
eszközzel nettósított adósság 17667 milliárd forintot tett ki.
Áprilisban
csökkent az MNB-nél elhelyezett betétek mennyisége. Az ÁKK államkötvény
visszavásárlási programjára a nemzetközi intézményektől felvett hitelek
egy része nyújtott fedezetet.
Az MNB-nél megképzett
devizabetéttel nettósított adósságállományon belül a deviza részarány
33,3 százalék volt 2009. április végén. Az ÁKK által publikált
adósságon belül a devizás tételek aránya, így az árfolyamkockázati
kitettség azért nem nőtt meg jelentősen, mert az ÁKK deviza csere
ügylet (swap) keretében a hitelek egy részét forintra váltotta.
Az
adósság külföldi-belföldi piaci finanszírozását tekintve kiemeli a PM,
hogy a külföldiek forint állampapír állománya az időszakot jellemző,
nagymértékű negatív nettó kötvénykibocsátás mellett áprilisra tovább
csökkent, február közepéhez képest a csökkenés több mint 320 milliárdot
tett ki.
Az állampapírpiacon két periódus különíthető el. Idén
március közepéig alacsony likviditás mellett jelentős hozamemelkedés
következett be a másodpiacon. Ebben az időszakban az adósságkezelő csak
diszkont kincstárjegyeket tudott értékesíteni.
Március
közepétől egy jelentősebb hozamesés következett be, amit két folyamat
vezérelt. Egyrészt a nemzetközi kockázatvállalási kedv megnőtt,
másrészt az ÁKK jelentős kötvény-visszavásárlási programja keretében
2009-2012 között lejáró állampapírokat vett vissza a piaci
szereplőktől, ezzel tehermentesítette a piacot.
A folyamatok
lehetővé tették kisebb mennyiségű rendszeres államkötvény aukciók
megtartását. A recesszió következtében a nominális GDP minden bizonnyal
csökkenni fog - emlékeztet a PM. Az emelkedő nominális adósság mellett
ez a hatás tovább emeli az adósságráta értékét. A nominális GDP 1
százalékpontos változása 0,8 százalékponttal módosítja az adósságráta
értékét - összegzi az PM összeállítása.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!