Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Pataki György közgazdász véleménye szerint a globális gazdasági folyamatok nem mûködnek jól. A döntési mechanizmusok változtatásokra szorulnak annak érdekében, hogy az utánunk következô nemzedékek élhetô világot kapjanak tôlünk örökül, ez pedig mindnyájunk felelôssége.
2005-ös, de ma is aktuális Cash Flow cikk
C.F.:– Közgazdászként hogyan került kapcsolatba környezetvédô, globalizáció-kritikus mozgalmakkal és eszmékkel?
P.Gy.– Kilencvennégyben végeztem a Közgázon, az elsô olyan
évfolyamban, amely már nyugati, amerikai mintára tanulta a
közgazdaságtant, szemben a régi, marxi alapokon nyugvó politikai
gazdaságtannal. Abban az idôben egyetemünkön élénk, alternatív
hatásoktól sem mentes szellemi élet folyt, dolgoztak a szakkollégiumok
és az egyetem vezetése is megengedte a kísérletezgetést. A mi
évfolyamunkkal kezdték bevezetni az új módszereket, tankönyveket,
partnerek lehettünk ebben a folyamatban. Az elsô környezeti menedzsment
szakirány is akkor indult, én is ezt végeztem. Addig nem foglalkoztak
kifejezetten környezet- és ökológiai gazdaságtannal az egyetemen,
legfeljebb más tárgyak keretében esett errôl szó. Amikor végeztem, az
egyetem gazdaságetikai kutatócsoportjába hívtak, ez akkor nagyon pezsgô
tudományos mûhely volt. Öt éven keresztül dolgoztam ott. Ebben az
idôszakban sikerült a Közgázon a gazdaságetikát, mint diszciplínát
meghonosítani. Kétezerben, amikor már egyre inkább a környezeti ügyek
érdekeltek, elmentem a gödöllôi Szent István Egyetemre, a Környezet- és
Tájgazdálkodási Intézetbe. Itt többféle tudományág képviselôivel
dolgozhatom együtt fôállásban, miközben mellékállásban elôzô
munkahelyem Döntéselmélet tanszékén is tanítok. Baratáim és saját magam
számára mindig fontos volt, hogy a megszerzett tudást, értékeket
állampolgárként tevékenyen képviseljük. Már az egyetemen alapítottunk
egy Környezetgazdász Kör nevû szervezetet. Ez a zöldmozgalmakat
segítette közgazdasági tudásunkkal, de az igazi ugrás a Védegylet
megalapítása, az itt folytatott civil munka volt. A Védegyletben az a
nagyszerû, hogy miközben hû alapértékeihez, aktív szellemi közösségként
állandóan vitatkozó csapat marad, és ebben az egyetemi világhoz
hasonlít.
C.F.:– Megfogalmazható egy mondatban a Védegylet tevékenységének lényege?
P.Gy.:– Az ökopolitika lényege a fenntartható fejlôdés vizsgálata. A
gazdasági-társadalmi, szociális és az ökológiai problémákat nem lehet
elválasztani egymástól. Csak együtt kezelhetôek, ehhez pedig komplex
látásmód szükséges. Nem lehet úgy védeni a természetet, hogy közben
munkahelyek szûnnek meg, vagy, hogy a folyamat gazdaságilag
életképtelen. Ám a bioszféra életfenntartó mûködésének rovására sem
történhet a gazdasági növekedés és fejlôdés. A Védegylet logója
szemléletesen ábrázolja ezt a gondolkodásmódot. Mintha hét vonást
látnánk összekötve. A hét vonás hét nemzedéket ábrázol stilizálva,
mivel minden nemzedéknek, így nekünk is arra van lehetôségünk, hogy
ismerjük az elôttünk lévô, illetve a minket követô három nemzedéket. A
nemzedékek pedig egymásba kapaszkodnak. Nekünk hosszú távon kell
gondolkodnunk döntéseinkben, figyelembe véve nagyszüleink tradícióit és
unokáink jövôjét.
C.F.:– A klasszikus közgazdaságtan központjában a fejlôdés áll. Illenek ehhez a gondolkodáshoz az alternatív elméletek?
P.Gy.:– Valójában a klasszikus elméletírók, mint Adam Smith is arról
beszéltek, hogy a gazdasági növekedés fontos eszköz, mert gazdagítja a
nemzetet, de eljön az a pillanat, amikor elég a növekedésbôl, mivel már
mindenkinek elegendô jut az anyagi javakból. Ekkor már nem szükséges,
sôt értelmetlen az anyagi javak termelésének és fogyasztásának
növelése. Ma a világ nagy részén jelen van az éhezés, miközben tudjuk,
hogy a megtermelt élelmiszer elegendô lenne a hatmilliárd földlakó
egészséges táplálásához. A klasszikus közgazdaságtan nemcsak a
növekedés, de az elosztás kérdését is érinti. Smith támadta például
kora multinacionális vállalatát, a Brit Kelet-Indiai Társaságot, mert
az befolyásolta a piaci játékszabályokat, így mûködése ellentétben állt
a társadalom jólétével. Ez a gondolat ma is aktuális, mivel a
multinacionális cégek jelenléte mellett nem beszélhetünk szabadpiacról,
ami pedig elvileg a kisebb piaci résztvevôk, végsô soron az
állampolgárok jólétét is csökkenti.
C.F.:– A nagyvállalatok jelenléte szünteti meg a szabadpiacot?
P.Gy.:– A játékszabályokat erejük révén alakítják át. Jó példa
erre az, hogyan hatott Magyarországon a nagy áruházláncok megjelenése.
Olcsó áraikkal látszólag kedveznek vásárlóiknak, miközben a termelôk,
gazdák egyre rosszabb helyzetben vannak. A gazdasági erôfölénnyel
visszaélve megszûnik a fair verseny. A magára hagyott piac monopolista
tendenciáit pedig nagyon szigorú versenyszabályozás révén kell
megfogni. Abban mindenki egyetért, hogy piacot, így a szabadpiacot sem
lehet szabályozás nélkül mûködtetni, kérdés azonban, hogy hol legyen a
szabályozás határa. Az alternatív elméletek felvetik, hogy a jelenlegi
rendszer nem mindenki, csak kevesek jólétét szolgálja. A világban
megjelenô egyenlôtlenségeket a pezsgôspohár metafora írja le
látványosan. A pohár vékony, hosszú szára jelképezi a népesség
nyolc-kilenctizednyi többségét, akik a Föld erôforrásainak mindössze
tíz-húsz százalékát használják, az alig húsz százaléknyi kisebbség
pedig az összes többit. Az ökopolitikai gondolkodás azt állítja, hogy
ez a helyzet igazságtalan, éppen ezért fenntarthatatlan.
C.F.:– A rendszer maga?
P.Gy.:– Igen, a globalizáció-kritikus álláspont azt mondja,
hogy a rendszer fenntarthatatlan. Nem biztos, hogy a piacgazdaság maga
az, de a jelenlegi piacgazdaság és legfôbb intézményi mechanizmusai,
mint a Világbank, vagy a Kereskedelmi Világszervezet tevékenysége azok.
Ezek a szervezetek idejétmúltak, nem tudnak válaszolni a kor nagy
globális feladataira. A globalizáció-kritikus szemlélet a globális
politika szintjén jeleníti meg a civil társadalmat, ami teljesen új
jelenség. Eddig csak a politikusok és a nagyvállalatok képviselôi
voltak döntéshozó helyzetben.
C.F.:– A politikusok nem az emberek érdekeit képviselik?
P.Gy.:– Ebben ma már egyre kevesebben hisznek. Szükség van olyan
fórumokra, ahol minden érdek, érv és érték képviseltetheti magát. A
képviseleti demokrácia hatalmas bizalmi válsággal küzd. A demokrácia
közvetlenebb formáit is használnunk kellene, amilyen például a
falugyûlés, vagy a dán politikai gyakorlatban a
konszenzus-konferenciák, illetve az angolszász demokratikus
rendszerekben az állampolgári tanács (citizen’s jury) intézménye.
Ezeken az állampolgárok fontos kérdésekben ajánlást fogalmaznak meg a
politikusok számára.
C.F.:– Létezik ön szerint az az ellentmondás, hogy a civil társadalom,
globalizáció kérdései csak egy bizonyos jóléti szint fölött kezdenek
elôkerülni?
P.Gy.:– Néhány afrikai ország is visszautasította például azt
az amerikai segélyt, ami genetikailag módosított élelmiszert
tartalmazott. Miután végiggondolták, nem engedhetik meg maguknak, hogy
ilyen növények jelenjenek meg a mezôgazdálkodásunkban, – mert azzal
tönkreteszik a termesztett növényeik genetikai sokféleségét és
elvesztenék európai piacaikat, – nemet mondtak. India szegényebb
államaiban is használják a közvetlen demokratikus döntéshozatal
intézményeit fontos politikai kérdésekben, Brazília és Románia néhány
városában pedig az önkormányzati pénzek egy részének felhasználásáról
dönthetnek közvetlenül a helyben lakók. Igaz, ha az embernek nincsenek
megélhetési problémái, könnyebben jár el falugyûlésre, de ebben sem
csak az anyagiak meghatározóak.
C.F.:– Pedig mintha Magyarországon is csak az utóbbi idôben lennének szem elôtt a civil mozgalmak.
P.Gy.:–
Ez a szféra a rendszerváltás óta mûködik, más kérdés, hogy talán
mostanra nôtt fel egy nemzedék, aki megtanulta használni a médiát.
Vannak olyan globális szervezetek, mint például a Greenpeace, amelyek
azt mondják, hogy csak a marketing, a média eszközeivel lehet
eredményesen megjelenni. Mi, a Védegylet viszont inkább a döntéshozatal
társadalmi részvételen alapuló fórumait teremtenénk és erôsítenénk meg.
C.F.:– A globalizáció-kritikus mozgalmak szerint nem tartható fenn a
folyamatos fejlôdés, de akkor milyen irányba kellene változniuk a
világban zajló folyamatoknak?
P.Gy.: –Nem hiszek abban, hogy meg lehet mondani, mi lesz „a”
jó társadalom, és hogyan kell odáig eljutni, de abban hiszek, hogy
mondhatjuk, ez most nem jó, ezért érdemes lenne így és így, ilyen
irányban megpróbálni megváltoztatni. Amikor a szabad kereskedelem
szakértôinek van olyan nemzetközi szervezete, amely érdekeiket
képviseli, akkor jogosan merül föl, hogy létre kell hozni egy világot
átfogó környezetvédelmi szervezetet is, vagy átalakítani a meglévô
intézményeket, hogy megfeleljenek a korszak kihívásainak. Ma már
látjuk, hogy az erôforrások végesek, nem élhet mindenki úgy, mint egy
gazdag svájci polgár, sôt kérdéses, hogy akár a magyar átlag
életszínvonala is elérhetô-e mindenki számára. A második világháború
után létesített globális gazdasági szervezetek nem adtak választ arra,
miképpen tudunk úgy élni, hogy mindenkinek jusson elég, azaz
társadalmilag igazságossá váljon, és ez a rendszer ökológiai
szempontból is fenntartható legyen.
C.F.:– Egy átlagos európai állampolgár számára az új szisztéma lemondást jelentene jóléte egy részérôl?
P.Gy.:– Szerintem nem, ahogy a környezetvédelem sem jelenti azt, hogy
menjünk vissza a barlangba. A fogyasztási szokások megváltoztatása
lehet, hogy bizonyos termékekrôl való lemondást jelent, de azok helyett
mindig lesz másik. A jólét nem jelent egyet az anyagi javak
birtoklásával. Sok szociológiai felmérés mutatja, hogy a jólét, az
emberek boldogságérzete csökken, miközben anyagi körülményeik bizonyos
szinten túl tovább javulnak. Szerintem fontosabb, hogy tartalmas emberi
kapcsolataink legyenek, mint az, hogy milyen javaink vannak. Számomra a
fogyasztói társadalom legjellemzôbb vonása az, hogy ezt a belátást nem
tette meg. Jó, hogy el tudok menni kirándulni és étterembe, de nem
biztos, hogy terepjáróval kell mennem, illetve repülôvel,
környezetszennyezô módon szállított fogásokat kell ott fogyasztanom.
C.F.:– Nem ezekkel a gondolatokkal találkozunk a médiában és nem ezeket
diktálják a gazdasági érdekek. Lát arra esélyt, hogy sokan elsajátítják
ezt a fajta álláspontot?
P.Gy.:– Sokat dolgozom terepen, szegény magyar településeken,
és nem tapasztalatom, hogy az emberek legnagyobb problémája a nagyobb
autó és tévé megszerzése lenne. Sokkal jobban zavarja ôket, hogy
szétestek a helyi közösségek, miközben persze mindig fontos az anyagi
biztonság. Ezen a téren sokat tanulhatunk azoktól az országoktól,
melyeket fejlôdôknek nevezünk. Korántsem biztos, hogy olyan világot
kell építenünk, amelyet a mi anyagiakra építô fejlettségdefiníciónk
ural.
C.F.:– Erôsödnek, terjednek az ön által vallott nézetek?
P.Gy.:– Úgy gondolom, hogy a világban mindenütt. Mûködik egy globális
méretû civil összefogás is. Nagyon érdekes folyamat, ahogy ezek a
vitatkozó fórumok mûködnek és fejlôdnek. Kíváncsi vagyok, mikor vonják
be ôket a döntéshozatali folyamatokba, mikor mondják végre a
politikusok, hogy nem kitalálni akarják, mit gondolnak az emberek,
hanem megkérdezni tôlük, és megvitatni velük. Nagyon zavar, amikor egy
önkormányzat által szervezett lakossági meghallgatás arról szól, hogy
meggyôzze valamirôl az ott megjelenteket, nem pedig arról, hogy
meghallgassa ôket és aszerint alakítsa ki a terveket.
C.F.:– Egyáltalán, meg kell jelenni ezeknek a gondolatoknak politikai szinten, pártkeretek között?
P.Gy.:– Én a magam részérôl a civil kezdeményezésekben hiszek. Azt
látom, hogy a pártok nem mûködnek igazán jól, demokratikus módon,
egyszerû szavazógépek. De egy hiteles, a vitát, az eltérô véleményeket
toleráló pártra szívesen szavaznék. Jó lenne, ha nem csak az aktuális
leváltása, vagy a kisebbik rossz választása lenne szempont hazánkban.
Sokan, így én is mindegyik pártban csalódtunk már.
C.F.:– Az ökotudatos gondolkodás a közgazdászok, döntéshozók között is
jelen van. Vajon megjelenik akkor is, amikor tömegeket érintô
döntéseket hoznak?
P.Gy.:– A diákok között nagyon sokan érdeklôdnek ezek iránt az eszmék
iránt, a vezetôk között is akad, aki hasonlóan gondolkodik. Ez nem
jelenti, hogy döntéseiket ezek alapján hozzák, de szerintem ilyen
szempontból nem is alapvetôen az emberekkel van baj, hanem a
struktúrával. A rendszer arra hat, hogy milyen döntéseket lehet
egyáltalán meghozni és milyen emberekké válhatunk. Ezért kell
elsôsorban a struktúrán változtatni.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!