Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Fel lehet-e futtatni Bokros Lajost, avagy van-e élet a karaktergyilkosság után? Milyen fogadtatásra számíthat az, akit egyszer már a végletekig démonizáltak? Szavazatokká konvertálható-e a gringó-bajusz? A volt pénzügyminiszter jól sikerült antréja.
A mai politikai szereplőkhöz képest legendás figurának tűnik Bokros
Lajos. Állhatatos, megjelenésében is karakteres, öngyilkos
módon következetes politikai szereplő, akinek közgazdasági ismeretei
a világválság nyomán különösen felértékelődtek. Sőt, elég volt hozzá a
magyar válság is: mennél inkább kicsúcsosodott, hogy a jelenlegi magyar
kormányzat komoly szerkezeti átalakításra képtelen, ellenben
eladósodottságunk riasztóan nő, annál többször halhattuk Bokros nevét
felcsendülni. A férfiúét, aki utoljára "merészen hozzá mert nyúlni a
súlyos adósságokat termelő államgépezethez". Az őt övező rajongásnak és
a vele kapcsotatos messianisztikus várakozásnak persze oka lehet a
mindent megszépítő emlékezet, vagy éppen az, hogy 2006 őszén egyenesen
a Fidesz dobta fel Bokros nevét egy – jobbára csak a fantázia világában
létező - szakértői kormány lehetséges vezetőjeként.
Pedig nem volt ez mindig így. Idézzünk fel egy népszerűségi vizsgálatot 1996 tavaszáról.
© HVG
|
Bokros
Lajos személyéről - nem sokkal távozása előtt - szinte teljes volt a
konszenzus: mindenki utálta, vagy legalábbis ezt volt szokás mondani a
közvéleménykutatóknak. (Sőt 1995 vége felé már kilenc százalékponton is
állt tetszési indexe, ezzel abszolút csúcstartó.) Az volt a
monomániája, hogy felnőttként kezdte kezelni azokat is, akik még mindig
gondoskodásra vágytak. "Azzal, hogy a program Bokros-csomagként vonult
be a köztudatba, Horn Gyula sikeresen helyezte el a népszerűtlenséggel
járó politikai felelősség nagy részét a pénzügyminiszter oldalán, ha
mindet nem is sikerült" - emlékeztet Krekó Péter, a Political Capital
elemzője. (Megjegyzendő, hogy a PC tanácsadói részlege kapcsolatban áll
a MDF-fel.)
Rokonszevvé fordítható-e az ellenszenv az
indulatok csillapodtával, vagyis elfogad-e a közvélemény valakit, akit
korábban a pokolra kívánt? S ha igen, miért: az emlékek elmosódásával
megörül a régi ismerős arcnak, vagy utólag belátja, hogy az illető jó
munkát végzett?
Bokros trapéznadrágban
Egy
szakember, aki bírja a pofonokat, ráadásul bajusza is páratlan.
Retrohullámok követik egymást, gondolhatnánk, Bokros kultfiguraként
térhet vissza úgy, akár a burgonyaszirom vagy a Balaton szelet.
Legalábbis elvileg. Fabricius Gábor reklámszakember szerint például
nem, mivel a retro-divat sosem arra épít, hogy a rossz emlékű dolgokat
megszépíti az idő, hanem a pozitív emlékeket és élményeket igyekszik
feleleveníteni. Mivel Bokros Lajoshoz annak idején ilyenek nemigen
társultak, így most sem lehetne menővé tenni.
Az a tény némileg zavarbaejtő, hogy Bokros
momentán az MDF EP-listavezetője, vagyis csak az biztos, hogy esélye
van elnyerni egy brüsszeli képviselői széket, irodával és
titkárral. Hogy a kampány során bevezetett Bokros-márkanév és
gringó-bajusz konvertálható-e később szavazatokká, vagyis a
magyar parlament, vagy kormány közelébe kerülhet-e a volt
pénzügyminiszter, az feltehetően az MDF számára is éppen akkora talány,
mint nekünk. Annyi eredménye máris volt a volt pénzügyminiszter
előrántásának, hogy a közvélemény nagyobbik része egycsapásra tudomást
szerzett a párt EP-listájáról (lásd a HVG-Medián felmérését), s 14 százalékuk elképzelhetőnek tartja, hogy a Bokros vezette listára szavazzon.
© hvg.hu
|
Egy
politikai szereplő tevékenységének gyümölcse később is beérhet, így
a politikus megítélése is változhat utóbb. Arra is volt már példa, hogy
egy a maga korában gyűlölt sokkterapeutát utólag már egyöntetű vagy
legalábbis meglehetős tisztelet és elismerés övezzen, bár ehhez
Angliáig kell menni. Margaret Thatcher reformjai a nyolcvanas években
az egész szigetországot megrázták, de talpra is állították azt. Az
óriásira növő munkanélküliség, elégedetlenség- és tüntetéshullámok
dacára kétszer is sikerült újraválasztatnia magát népével.
Ha
hasonló kvalitásokat nem is, de visszatérőket idehaza is találunk.
Említhetnénk magát Torgyán doktort, akinek rokonszenvindexe a
kilencvenes évek első felében állt már 15 százalékon, aztán az 1998-as
választáson a nép ahhoz segített, hogy Orbán Viktor királycsinálója
lehetett, ha ennek később nem is annyira örvendezett.
Vagy Boross Péter volt belügyminisztert, aki ugyan Antall József halála után kormányfőként nem tudott emlékezeteset alkotni, s nagyot is bukott 1994-ben, azóta mégis valahogy megkedvelték őt a népek. Igaz, a fenti figurák sohasem kerültek a korábbi pozíciójukba, pláne nem magasabb polcra.
Nem mindegy, hogy milyen politikai-gazdaságpolitikai közegben bukkan fel egy politikus. "Tízezrek veszítik el munkahelyüket, a forint árfolyama a mélyben, s mindenki arról beszél, hogy drasztikus állami költségfaragásra van szükség. Ilyenkor a gazdasági rendteremtés iránti igény felerősödhet a közvéleményben és könnyebben befogadható egy egykor kárt okozó ember is" - mondja az elemző.
Bokrosnak - mondani sem kell - kedvez ez a kontextus, személyes karakterét ugyanis a költségvetési szigor és a szakértői hitelesség határozza meg.
Önmagában
már az sem lehet akadály Bokros feltámadásában, ha a többség
elutasítja.
Bokrosról az a mendemonda,
hogy jó szakember, aki rosszul kommunikál. Ez azonban éppen abból
fakad, hogy karakteres figurának tűnik, vagyis nem csomagolja ostyába,
nem leplezi véleményét. A politikai szereplők közmegítélésének
ismeretében ez lehet Bokros nyerő kártyája. Mostani
felbukkanása - netán esetleges EP-választási sikere - az állóvízbe
dobott féltégla lehet, amennyiben a politikai élet többi
szereplője kénytelen lesz figyelembe venni azt a tényt, hogy nem csak
hízelgéssel lehet szavazatokat szerezni.
Nem lehet tudni, mivel érdemelte ki, de Bokros tagja annak a világ leggazdagabb és legbefolyásosabb emberei alkotta
érdekcsoportnak, amely a világ pénzügyi, technikai, gazdasági, szociális
fejlődésének irányát paktumokkal, katonai, média, kultúrális és
politikai akciókkal előre elhatározza. Néhány ismertebb tagja:
James D. Wolfensohn - a Világbank elnöke
Bodil Nyboe Andersen - a Dán Központi Bank vezetője
Gazi Ercel - a Török Központi Bank vezetője
David Rockefeller - a Chase Manhattan Bank elnöke
Bokros Lajos - a Világbank főtanácsadója
Ulrich Cartellieri - a Deutsche Bank AG felügyelőbizottsági tagja
William J. McDonough - a Federal Reserve Bank of New York elnöke
Sauli V. Niinisto - Finnország pénzügyminisztere
Herman H.F. Wijffels - a Rabobank Nederland igazgatótanács elnöke
John M. Page Jr. - a Világbank - Közel-Kelet, Afrika régió vezető közgazdásza
Surányi György - a Magyar Nemzeti Bank volt elnöke
Robert L. Bartley - a Wall Street Journal szerkesztője
Hugo Butler - a Neue Zurcher Zeitung főszerkesztője
Hubert Burda - a Burda Media elnöke
Will Hutton - a The Observer szerkesztője
Peter Carrington - a NATO exfőtitkára
Marcus Wallenberg - a Investor AB ügyvezető igazgatója, a Wallenberg család feje
Francisco Pinto Balsemao - Portugália ex-miniszterelnöke Portugália ex-miniszterelnöke
Samuel R. Berger - USA elnöki tanácsadója
Richard C. Holbrooke - USA ex külügyi szóvivője
Jaakko Iloniemi - Finnország amerikai ex-nagykövete
Henry A. Kissinger - USA ex-külügyminisztere
Sam Nunn - USA ex-szenátor
Göran Persson - Svédország volt miniszterelnöke
Andrzej Olechowski - a Central Europe Trust, Lengyelország volt elnöke
Flavio Cotti - Svájc külügyminisztere
Francois X. de Donnea - Belgium volt védelmi minisztere
Yannos Kiranidiotis - Görögország külügyminiszter-helyettese
Umberto Agnelli - az IFIL elnöke
Paul A. Allaire - a Xerox Corp. elnöke
Percy Barnevik - az ABB Asea Brown Boveri Ltd. elnöke
Maarten A. van den Bergh - a Royal Dutch/Shell Comp. csoport ügyvezető igazgatója
C. Fred Bergsten - az Institute for International Economics igazgatója
E. John P. Browne - a British Petroleum Comp. p.l.c. vezérigazgatója
John H. Bryan - a Sara Lee Corporation elnök, vezérigazgatója
Jon S. Corzine - a Goldman Sachs & Co. elnök, vezérigazgatója
Robert M. J. C. Cranborne - a Lordok Háza az ellenzék vezetője
Jean-Louis Gergorin - a Matra Hachette igazgatótanácsi tagja
Louis V. Gerstner - az IBM Corporation elnöke
Andre Levy-Lang - a Banque Paribas igazgatótanácsi elnöke
William W. Lewis - a McKinsey Global Institute igazgatója
Egil Myklebust - a Norsk Hydro vezérigazgatója
Matthias Nass - a Die Zeit vezető szerkesztője
Jorma Ollila - a Nokia Corporation elnök-vezérigazgatója
Matias Rodríguez - az Inciarte Banco de Santander alelnöke
Klaus Schwab - a World Economic Forum elnöke
Peter D. Sutherland - a Sachs International elnöke
Franz Vranitzky - Ausztria exkancellárja
Járai Zsigmond - a Magyar Nemzeti Bank volt elnöke
Kádár Béla - a Magyar Nemzeti Akadémia tagja
Kassai Róbert
A csoport - melyet akár (a tőke által választott) Világkormánynak is nevezhetünk - célja
Az
alább olvashatók erősen hasonlítanak egy összeesküvés-elméletre,
érdemes fenntartásokkal olvasni ezt. Közvetett bizonyítékok alapján a
kutatók összeállították azokat a célokat, amelyek elérésén a
Bilderberg-csoport dolgozik. A legelső nemzetközi cél egy világszintű
gazdasági unió létrehozása. Ezt követné egy nemzetközi parlament és egy
nemzetközi irányítás alatt álló világhaderő, amely a nemzeti hadseregek
helyébe lépne. A végső cél egy világszintű közös kormányzat
létrehozása, amelyet a nemzetállamok szuverenitásának fokozatos
felszámolásával érnének el.
A végső cél eléréséhez a következő részfeladatokat kívánják teljesíteni:
Egyesített nemzetközi identitás
A nemzeti értékek teljes eltűntetésével, egy közös értékrend felállításával az emberiség sokkal könnyebben kezelhető
Az emberek központi irányítása
A cél egy olyan 'Új Világrend' (New World Order), ahol nincs középosztály, csak uralkodók és rabszolgák.
Null-növekedésű társadalom
Ezen
post-indusztriális társadalomnak lényege, hogy azok az iparágak,
amelyek valósan termelésre képesek (pl. mezőgazdaság, termék
előállítés), a szegény, olcsó munkaerővel rendelkező országokba (pl.
Bolívia, Peru, Ecuador, Nicaragua) vannak kitelepítve. így új jólét
megalapozása szinte lehetetlenné válik, ami legegyszerűsíti az
uralkodók/szolgák társadalmi struktúrájának kiépítését.
Feltételezhetően a NAFTA ennek a lépésnek az előfutára.
Folyamatos nyugtalanság
Ha
mesterségesen sikerül az embereket intenzív stressz (fizikai, mentális
és érzelmi) alatt tartani, akkor sokkal egyszerűbb reménytelen
belenyugvásra kényszeríteni őket.
Minden oktatási intézmény központosítása
Ennek
a lépésnek elsődleges célja a tanított anyag megszűrése. Arra
támaszkodva, hogy a fiatalság önállóan nem érdeklődik a történelem
iránt, elfogadja az iskolában hallottakat, képesek lehetnek a
történelem 'kisímítására', hogy az áttérés az Új Világrendre ne tűnjön
az emberi szabadság és liberalizmus teljes elvesztésének.
A hazai és külföldi rendelkezések központosítása
Minden
nemzeti rendelkezés folyamatos 'globalizálása', azaz nagyobb
törvényhozó szervezetek törvényeinek kiterjesztese a tagállamokra.
(Lásd Európai Unió és tagállamai, vagy az USA és Kanada viszonyát)
AZ ENSZ megerősítése
Mivel
az ENSZ már működőképes intézmény, így kellően szélesítve jogkörét akár
'népadót' is be tudna vezetni, amit mindenki köteles lenne fizetni.
Nyugati Kereskedelmi Blokk
Ha a NAFTA-t a Dél Amerikára is sikeresen kiterjesztik, akkor létrejöhet az 'Amerikai Unió'.
NATO terjeszkedés
NATO a világ hadseregévé válhat.
Egy jogi rendszer
Egyetlen, egységes jogi rendszer az összes országnak.
Egy szocialista jóléti állam
A Bilderbergek víziója szerint az engedelmes rabszolgákat megjutalmazzák, az ellenszegülőket pedig kiiktatják.
TÉNYEK A CSOPORTRÓL:
Robert
Eringer kutatónak sikerült megszereznie egy példányt az 1955
szeptemberében - a nyugat-német Garmischban - tartott koferencián írt
titkos jegyzőkönyvről. Ez áll a jegyzőkönyv 30. oldalán: "Ezen
konferencia résztvevői azokat a megállapodásokat, amelyek a kifejtett
vélemények után egy általános konszenzus folyamán születnek, a saját
befolyás-övezetükön belül továbbadhatják, természetesen a forrás
érintése nélkül." Egy levelében ezt válaszolja Eringernek a
"bilderbergista" Sir Paul Chambers: "Semmit nem árulhatok el a
Bilderberg-csoportról egy kívülállónak, aki nem tagja annak. Ez
kötelességem. Nagyon sajnálom, hogy nem segíthetek Önnek, de erre
abszolút nincs fölhatalmazásom, s ebben a vonatkozásban nagy hibát
követnék el, ha bármit is mondanék a Bilderberg-csoportról."
Fennáll
annak a lehetősége, hogy a csoport érvényesíteni tudja tagjai
befolyását a világpolitika irányításában. Az 1991-es Baden-Badenben
tartott tanácskozáson részt vett egy addig hazáján kívül ismeretlen
amerikai kormányzó, William Jefferson Clinton, akinek sem politikai,
sem pénzügyi hatalma nem volt jelentős. Kevesebb mint három hónap múlva
pártja elnökjelöltje lett, s másfél év múlva beiktatták, mint az
Egyesült Államok elnökét. Bill Clinton, Henry Kissinger, Mary Robinson,
Gerald Ford és Tony Blair mindannyian bilderbergisták voltak még a
szakmai karrierjük kezdetén.
Március 28-án viszont kiderült:
Nem vállalja a miniszterelnök-jelöltséget Bokros Lajos. A Horn-kormány pénzügyminisztere, akit az SZDSZ javasolt kormányfőjelöltnek, ezt szombaton Budapesten jelentette be. Az SZDSZ egyelőre nem kívánja kommentálni a Bokros döntése nyomán kialakult helyzetet.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Élvezzetek!
Korruptivity? - Te! Ez marhajó!
Nem hajlandó politizálni a jövő generációja
Mit jelent a fiataloknak a politika