Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Miközben a digitális könyvek és magazinok gyors terjedéséről, a piac folyamatos bővüléséről szinte minden héten hallunk újabb részleteket, az e-tankönyvek a legtöbbször kimaradnak ezen híradásokból, pedig itt is akadnak új kezdeményezések, amelyek egyenesen a jelenlegi, hagyományos üzleti modell végleges lecserélését, magunk mögött hagyását célozzák.
A
tengerentúlon immár az egyetemek részéről is szaporodnak a jelentkezők,
akik a kiadókkal összefogva szeretnék csökkenteni az árakat,
racionalizálni a felhasználást, hogy mindkét terület képviselői (és
természetesen a diákok maguk) is jól járjanak. Mindez alapvető
változásokat hozhat magával, amelyeknek nyilván meglesznek az ellenzői.
Az
Egyesült Államokban viszonylag nagy visszhangot váltott ki a Nature
Publishing és a California State University (CSU) között májusban
létrejött megállapodás, amelynek eredményeként előbbi szeptembertől megkezdheti az első e-tankönyv széleskörű forgalmazását. A kiadványban
a biológia alapjaival ismerkedhetnek meg az ezen a területen magukat
képezni kívánó diákok, ezúttal interaktív módon, digitális formátumban,
amely egyben az egyénire szabás megkönnyítését és a költségek
leszorítását is lehetővé teszi számukra.
A cég elsősorban ezen
tulajdonságokra hívja fel a figyelmet, partnerei között pedig immár
újabb két intézmény, a texasi és a floridai állami egyetem is
megtalálható, ezzel pedig precedenst teremthetnek a többiek számára.
A Nature Publishing részéről nyilatkozó
illetékes cégvezető kiemelte, hogy még odaát is több súlyos problémát
eredményez a tankönyvek piacának jelenlegi helyzete, a kialakult status
quo, amely elsősorban a kiadók azon próbálkozását jelenti, amely a
bevételek legalább szinten tartását, netán azok növelését célozza. Az
iparág szereplőinek ugyanis meglehetősen nagy gondot jelent a kiadványok
többszöri újrafelhasználása, csereberélése, a használt példányok újbóli
értékesítése. Indoklásuk szerint ez vezetett az átlagárak jelentős
mértékű növekedéséhez, a nagyobb nevek ugyanis mind egyetértenek abban,
hogy egy átlag tankönyv minimum három különböző gazdán megy keresztül.
Ez egyben nyilván azt is jelenti, hogy egy-egy tankönyvet három éven
keresztül használnak a diákok, az eredeti tulajdonos ugyanis az első év
után továbbadja azt, ezt pedig még egy év múlva újabb tranzakció követi.
Nem véletlen, hogy a legtöbb felmérés szerint az átlag tankönyv árát
úgy szabják meg, hogy az három korábbi vásárlótól befolyó bevételnek
feleljen meg, vagyis a kiadók (érthető módon) igyekeznek eliminálni az ő
oldalukon kieső profitot. Erre keres könnyebben emészthető megoldást a
Nature, amely nemrég indította útnak saját oktatási részlegét, a
digitális e-tankönyvek pedig véleményük szerint választ kínálnak
mindezen problémákra.
A kezdeményezés lényege, hogy az oktatási intézmények és a kiadók nem
egymással szemben állva, hanem közösen dolgozva, egymás érdekeit szem
előtt tartva alakítanák ki az új alapállást, amelyet az olcsóbb,
többnyire szabadon változtatható és egyénire szabható digitális
kiadványok fémjeleznének. Az előnyök között sorolják fel, hogy a
nyomtatási költségek kiiktatásával leszorítható az ár, itt az
újrafelhasználás is kisebb problémát jelent a kiadói oldalon, a
tartalmat magát pedig sokkal egyszerűbben lehetne módosítani - itt nem
jelentene jogi gondokat és esetleges megtorlást a tankönyvek anyagának
megváltoztatása, lecsökkentése (amennyiben az érintett intézmény nem
tervezi ezen részletek felhasználását az órákon), miközben az oktatóknak
és diákoknak interaktív lehetőségeket is kínál a digitális formátum.
Még a tankönyvek megírása is félig-meddig új formát öntene, hiszen a
megszokott, 4-5 fős csapatra épülő modell helyett a Nature Publishing
első ilyen e-tankönyvénél több mint 50 különböző oktatót, kutatót,
illetve a terület egyéb szakértőit bízta meg az egyes témák
kialakításával, a szöveget pedig egy jóval szűkebb szerkesztői gárda
fésüli át, hogy egységes keretet adjanak a kiadványnak - ez utóbbi nem
változik, itt nyilván nem is lenne értelme felrúgni a hagyományos
módszert. A szeptemberben megjelenő alkotás 49 dollárt kóstál, amely
kedvezőnek tűnik a hagyományos tankönyvekhez képest, hiszen ezek
esetében a 200 dolláros ár sem ritka.
Az egyelőre még kérdés, hogy a rivális kiadók mennyire lesznek hajlandók
új korszakot kezdeni az e-tankönyvekkel, a piac még meglehetősen korai
állapotban van, egyértelműen gyerekcipőben jár. A kompatibilis
készülékek elérhetősége mindenesetre nem jelent majd problémát, hiszen a
meglévő gyártók mellett újabb és újabb cégek szállnak be, hogy ezen a
területen is nagyot alkossanak - elég csak a Google-ra gondolni, amely a
saját online platformjával kompatibilis első készülék leszállításáról
kötött megállapodást egy
dél-koreai céggel, ennek eredményeként pedig nem lesz szükség az
USB-kábellel, valamint az Adobe szoftverével történő macerára, az eBooks oldalán beszerezhető digitális példányok könnyű és egyszerű módon jelenhetnek meg az olvasón.
Ami az e-könyvek tágabb értelemben vett szegmensét illeti, itt a
növekedés kétségtelen, az Amazon májusban például arról számolt be, hogy
náluk már vezetnek a
digitális kiadványok, április óta minden 100 hagyományos műre 105 ilyen
alkotás jutott, ami már csak azért is jelentős eredmény, mert
e-könyvekkel alig négy évvel ezelőtt kezdtek el foglalkozni. A Kindle
nyilván nagy előnyöket kínál számukra, de számos egyéb próbálkozó is
megtalálható a piacon, akik igyekeznek minél nagyobb szeletet kiharapni
maguknak, színes kijelzővel érkező változatokkal, amelyek egyéb kényelmi
funkciókat is kínálnak a vásárlóknak.
Dél-Korea szokás szerint elöl jár ezen a téren, ők már minden egyes tanuló kezében
e-olvasót szeretnének látni, természetesen nem azonnal, hanem az
évtized közepétől, valamikor 2015-ben. Kézenfekvő, logikus lépés lenne
ez részükről, hiszen az ország vezet a szélessávú internet
penetrációjában, az olvasókkal pedig együtt járna az e-tankönyvek gyors
elterjedése, amelytől ők is alapvető változásokat remélnek.
Itthon sajnos ettől még picit messze vagyunk, legfeljebb a "lesz-e tankönyv" kezdetű beszámolókkal találkozunk, és az a fránya kötőjel nem éppen ott szerepel, ahol azt szívesen látnánk - pedig az árak és a beszerzési nehézségek (az önkormányzatok által felhalmozott tartozások, stb.) miatt hazánkban is komoly előnyöket kínálna egy ilyen megoldás, persze ehhez nem ártana a szükséges infrastruktúra kialakítása, megléte. Próbálkozók akadnak, de azt senki nem tudja, hogy ebből mikor lesz szélesebb körben elterjedő, a kényelmes e-olvasóktól kísért új korszak az oktatás bármelyik szintjén.
sg.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Jó-e távtanulónak lenni?