Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Félreérthető javaslatnak tartja Hónig Péter, közlekedési miniszter héten tett kijelentését a WWF. A nemzetközi természetvédelmi szervezet szerint a környezetbarát áruszállítási ágazatnak tartott folyóvízi hajózásban Magyarország számára valóban nagy kapacitások állnak rendelkezésre, de ennek kihasználására a közlekedési tárca a rendszerváltás óta nagyon kevés erőfeszítést tett, ugyanakkor jelentős erőforrásokat szánt a dunai hajóút magyarországi szakaszának átalakítására, ami csöppet sem nevezhető környezetbarátnak.
A különböző dunai országok által tett ajánlások és nemzetközi egyezmények ötvözésével hazánk a legszigorúbb hajóút-paraméterek betartását tűzte ki célul egy 2002-es kormányrendeletben. Jelenleg is zajlik az a 2 milliárd forint hazai önrészt igénylő projekt, aminek feladata a konkrét beavatkozások előkészítése. A hajóútszűkületek megszüntetésének jelentős befolyása lesz a Duna ökológiai állapotára.
Ugyanakkor sem a mostani minisztérium, sem jogelődjei nem tettek javaslatokat a hajózási szektor fejlesztésére, gyerekcipőben jár a hajózást kiszolgáló kikötőfejlesztés, és elenyésző a hazai hajópark. A hajóforgalom megduplázása ebben a szituációban alig lehet vonzó Magyarország számára, de azzal a veszéllyel jár, hogy a hazai Duna szakasz természeti állapota romlani fog a hajózás bővülése miatt.
"A WWF Magyarország javaslata szerint a közlekedési
minisztériumnak hazánk számára mindenképpen előnyös feltételek elérését
kell célul kitűznie a Duna Stratégia megvalósítása kapcsán. A hajóút
paraméterek megállapításában Magyarországnak enyhíteni kell a
célkitűzéseket, hiszen a nálunk fejlettebb Németország, vagy Ausztria
sem fogalmaz meg magával szemben olyan szigorú előírásokat, mint mi." -
fogalmazott Figeczky Gábor a WWF természetvédelmi igazgatója. - "A
konkrét javaslatot a WWF nyílt levélben juttatta el a héten Csepi Lajos
közlekedési szakállamtitkárnak."
A WWF NYÍLT LEVELE CSEPI LAJOS SZAKÁLLAMTITKÁR ÚRNAK
Tisztelt Szakállamtitkár Úr!
A dunai hajózás fejlesztésének tervezése során
Magyarországon több tanulmány készült, és különböző tervek kivitelezése
zajlik. A tervezők (a korábbi munkákban), illetve a jelenleg zajló
projekt során egyaránt a 17/2002 KöVim rendeletben meghatározott vízi út
paraméterek alapján dolgoznak.
A Környezetvédelmi- és Vízügyi Minisztérium (KvVM)
megrendelése alapján készült elemzés azonban rámutat arra, hogy a
17/2002-es számú rendelet ötvözi a dunai hajóútra vonatkozó különböző
ajánlásokat, és a lehető legszigorúbb hajóút előírásoknak akar
megfelelni mind a hajóút szélessége, mélysége, mind a hajózási időszak
hosszát tekintve. A rendelet alapján ezért a teljes hazai Duna szakaszon
igen jelentős beavatkozásokat kell tervezni a hajóút-szűkületek
megszüntetése érdekében, amelyeknek az élővilágra és az ivóvízkincsre
gyakorolt hatása igen nagy. Ilyen szigorú elvárásokat - a vízerőművektől
nem befolyásolt folyószakaszokon - még a nálunk gazdagabb és
jelentősebb hajózási érdekekkel rendelkező Duna menti országok sem
tűznek ki célul.
A dunai hajóút fejlesztése kapcsán a Nemzetközi
Duna Védelmi Bizottság (ICPDR) által koordinált dokumentum megfogalmazza
azt az igényt, hogy a hajóút fenntartása érdekében végzett
beavatkozásoknak figyelembe kell venni a természetvédelmi igényeket.
Magyarországon a tervezés és kivitelezés során ennek érvényesülését
jelentősen segítené, ha a vonatkozó rendelet enyhébb hajóút paraméterek
betartását írná elő, figyelembe véve a nemzetközi ajánlásokat. A témában
az Országos Környezetvédelmi Tanács is ezzel azonos értelmű
állásfoglalást bocsátott ki.
A WWF Magyarország ezért indítványozza, hogy a KHEM módosítsa ezt a rendeletet. A rendelet mélységi, szélességi és hajózási időszakra vonatkozó előírásainak felülvizsgálatára egyaránt szükség van. Tudomásunk van arról, hogy ennek a rendeletnek a módosítását a KvVM is kérte a közlekedési tárcától. Kérjük, hogy a tervezés sürgős ütemtervére való tekintettel a rendelet módosítását elsőbbségi ügyként kezeljék.
Magyar Gábor
Igazgató,
WWF Magyarország
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!