Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Emlékeink az iskolákról, a tanulásról…
Sokunknak ezekről a dolgokról biztosan nincsenek kellemes emlékei. A korai felkeléseket, a délutáni játék helyetti tanulásokat szívesen elfelejtenénk. Nem beszélve azokról az érzésekről, amelyek akkor kavarogtak bennünk, amikor hazafelé tartottunk ellenőrző könyvünkben azokkal az osztályzatokkal, amelyek arról értesítették szüleinket, hogy feleleteink, dolgozataink ezúttal gyengébben sikerültek.
Van azonban ennek a dolognak egy másik oldala is.
Érdemes felidézni azokat a pillanatokat, amelyeket akkor éreztünk, amikor sikerült egy-egy bonyolultabb feladatot megoldani, vagy éppen arra, amikor az iskola színeiben eredményesen szerepeltünk tantárgyi vagy sportvetélkedőkön. Vagy gondoljunk arra, hogy milyen jó érzés tévénézés vagy újságolvasás közben azt észrevenni, hogy mindazok a dolgok, amelyekről szó van, számomra ismertek, hiszen ezekről annak idején már tanultam az iskolában.
Különösen fontos lehet számunkra az, hogy a hozzánk fordulónak, legyen szó a gyermekünkről, ismerősünkről vagy éppen bárki másról, tudunk segítséget nyújtani komoly ismereteket igénylő dolgokban.
Mindenesetre akárhogyan is állunk az emlékekkel és az élményeinkkel, most új és szokatlan helyzetben vagyunk. Nézzük meg, hogy mi ennek az „újdonságnak” a tartalma:
2. Tanulni, de hogyan?
Ahhoz, hogy eredményesen tudjunk tanulni, bizonyos feltételeket kell biztosítani a magunk számára. Próbáljuk meg tehát végiggondolni mindazokat a szempontokat, amelyek ehhez nélkülözhetetlennek látszanak!
2.1. Az idő
A tanulás, mint minden más tevékenység, időt igényel. A mi esetünkben ezt nem lesz könnyű biztosítani. Számos egyéb dolog van, amit a tanulásnál előbbre soroltunk. Eddig! Most azonban már más a helyzet. Tudjuk, hogy a munkalehetőség a tanulás függvénye. Ha nem tudunk itt eredményt felmutatni, elvész a munka, elvész a jövedelem.
Érdemes áttekinteni, melyek azok a feladatok, amelyeket mindenképpen el kell látnunk, meg kell csinálnunk. Melyek azok, amelyeket más nem végez el helyettünk.
Vegyük sorjában ezeket:
(A kéretlen tanácsadó persze azt sugallja, hogy én azért tanulok, mert abból az egész családnak haszna származik. Nem lenne baj, ha ezekben a tevékenységekben, legalább addig, amíg tanulunk, a korábbiakhoz képest mások is több részt vállalnának.)
Ezek a foglalatosságok (munka+háztartás) szinte az egész napot kitöltik. Este, amikor már nagyon fáradtak vagyunk, nehéz elővenni a tankönyvet. Szívesebben ülünk a tévé előtt, még akkor is, ha tudjuk, néhány percen belül úgyis elalszunk.
Honnan lehet tehát időt elcsípni a tanuláshoz?
Érdemes lenne egy elhatározást tenni: ha törik, ha szakad, eldöntöm, hogy minden hétköznap legalább fél órát tanulni fogok. Kérdés az, hogy mikor szabadul fel erre a célra ez a fél óra?
Mielőtt erre válaszolnánk, érdemes azt megfontolni, hogy a tanulás ettől kezdve az egyik legfontosabb tevékenységévé válik mindennapjainknak. Sok mindenről lemondhatunk, de határozzuk el, hogy ez nem fog azok közé a dolgok közé tartozni, amit nem csinálunk meg vagy éppen úgy döntünk, hogy ez ráér holnap is.
Ne keressünk okokat és indokokat arra, hogy miért nincs naponta tanulásra fordítható harminc percünk! Ne úgy induljunk neki a tervezésnek, hogy miért nem lehet ezt a problémát megoldani! Tudjuk, hogy miért kell tanulni, tehát tudjuk (és akarjuk), hogy meg fogjuk találni a szükséges harminc percet!
Mire elég a harminc perc?
Sok mindenre, de ehhez az kell, hogy valóban arra fordítsuk, amire szántuk ezt az időt! Ha nincs kedvünk tanulni és csak unottan lapozgatjuk a könyvet, akkor sokszor harminc perc is eredménytelenné teszi a munkánkat. Tervezzük meg, hogy mire fordítjuk a rendelkezésre álló időt. Vegyük sorra a lehetőségeinket!
Ami fontos, hogy amit választunk, azt következetesen csináljuk végig.
Más a helyzet hétvégén. Ilyenkor több időt kell tanulmányainkra szánni. Ha szombaton és vasárnap 1,5-2 óra jut erre, akkor ez már reményt adhat arra, hogy sikeresek leszünk majd a vizsgákon!
Persze adódnak olyan helyzetek, amikor nem lesz elég a napi harminc perc. Tipikusan ilyen az az időszak, amikor közelednek a vizsgák, és tudjuk, hogy egyszerre nagyobb mennyiségű anyagról kell számot adnunk. Ezekben az esetekben jól tesszük, ha „tanulónapokat” iktatunk be magunknak. Ez azt jelenti, hogy ilyenkor a nap túlnyomó részét lehetőleg zavartalan tanulással töltjük.
2.2. A hely
A tanuláshoz nemcsak idő, hanem hely is szükséges. Szerencsénk van, ha erre a célra rendelkezünk külön szobával, ahol zavartalanul tanulhatunk, de sokunknak ez nem áll rendelkezésre.
Tanulni nem csak asztalnál ülve lehet. Végezhetjük ezt fotelben, ágyban vagy éppen a kertben ülve, a lényeges az, hogy a körülmények tegyék lehetővé, hogy figyelmünket a tananyagra összpontosíthassuk.
Szerencsés dolog, ha van kezünk ügyében egy vízszintes felület. Ez lehetővé teszi azt, hogy olvasás közben jegyzeteljünk vagy a füzetünkben példákat oldjunk meg.
A tanulóhely azt is jelenti, hogy itt tartjuk azokat az eszközöket, amelyeket a tanulás során használunk. Egy helyen tartsuk őket, mert így, amikor szükségünk lesz rájuk, nem vesztegetjük el az értékes időt keresgéléssel.
2.3. A tanuláshoz szükséges eszközök
Tanulni nem csak tankönyvekből lehet, de nekünk most mégis ezek lesznek a legfontosabb eszközeink. Milyen feladataink vannak ezzel kapcsolatban?
Az egyes tantárgyak tanulása tankönyvek nélkül nehezen képzelhető el. Ezért a szükséges tankönyveket be kell szereznünk, ha eddig még nem tettük volna meg. A tankönyvek mellett munkafüzetekre és egyéb kiegészítőkre lesz szükségünk. Vegyük sorba ezeket:
Szinte szükségtelen említeni, de szerezzünk be különböző színű tollakat és ceruzákat, amelyek alkalmazása megkönnyíti a tananyag feldolgozását (lásd alább: jegyzetelési technikák!)
3. Munka és tanulás
Nem véletlen, hogy ennek a fejezetnek a címét tettük a sorozat első kötetének élére. E két fogalom elválaszthatatlan együttese, szoros összetartozása jelenti a program lényegét. Számunkra is újdonságot jelent az, hogy mi nem hagyományos módon fogunk tanulni. Ismerőseink közül talán többen járnak különféle típusú iskolákba: az bennük a közös, hogy ők elmennek a tanításra, ami azt jelenti, hogy iskolába járnak, tanítási órákon vesznek részt. Mi nem ilyen módon fogunk tanulni.
Esetünkben a „furcsaságot” elsősorban az jelenti, hogy munkatársaink és tanáraink ugyanazok a személyek lehetnek. Az iskolában a tanárokkal együtt dolgozunk, és közülük kerülnek ki azok a személyek, akik a mi tanulásunkat irányítják. Őket nevezzük mentoroknak. Ez a szó arra utal, hogy ezek az emberek segítséget nyújtanak abban, hogy mi eredményesen tudjunk tanulni. Újszerű az, hogy tanulásunk támogatása nem a hagyományos tanórákon fog történni, hanem a mentorálást folytató pedagógussal közösen megválasztott időpontban. Ez hetente két órát vesz igénybe.
Mire elég ez a két óra?
Arra biztosan nem, hogy a tananyag minden apró részletét elmagyarázzák számunkra.
Ezért alaposan át kell gondolnunk azt, hogyan tudjuk ezt az időtartamot a leghasznosabban felhasználni.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Meghívó díjmentes rendezvényre
Meghívó díjmentes rendezvényre
PÁRKAPCSOLATI RENDEZVÉNY
Meghívó díjmentes rendezvényre