Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A sumer város társadalomszervezetének jellegzetes formája a templomgazdaság, amelyet a földközösségek szervezeti utódjának tekinthetünk a legjobb földek tulajdonosának. Klasszikus formájában a templomgazdaság a vezető testület kollektív tulajdona (formálisan, mivel a templomgazdaság a vallási élet központja is, a város főistenének tulajdona), megélhetést ad a lakosság nagyobbik részének.
A hadifogoly rabszolgák elenyésző számban dolgoztak az ilyen zárt típusú földművelésben.
Egy-egy templomgazdaság zárt gazdasági egységet (görög szófal oikosz) alkotott, amely minden szükségletét maga állította elő: az élelmiszereket a bérlők szolgáltatásai adták, a templomhoz tartozó kézművesek állították elő a szükséges ipari termékeket, főként a fegyvereket és a fémeszközöket. A papság bonyolította le a kereskedelmet, a behozott ipari nyersanyagot ők adták át földolgozásra a kézműveseknek, akik a kész terméket a templomnak szolgáltatták be. Bérüket a kézművesek is természetben kapták. Ez a zárt templomgazdaság (ill. oikoszgazdaság) az ókori Kelet gazdaságának legelterjedtebb típusa.
E gazdaságban mindenki (pap, paraszt, kézműves) az isten szolgája, s az istenség szolgálata adja életük tartalmát, célját. A kizsákmányoláshoz is "gondoskodó hatalom" képzete fűződött: az istenek atyailag gondoskodnak az emberekről, és tőlük csak munkát várnak.
A csatornahálózat ágai közelében fekvő földterületek vonzották a munkaerőt. E területek tulajdonosa - a földközösség - egyre növekvő számban alkalmazott bérmunkásokat, így tulajdonuk - minthogy ők a munkamegosztásban és a termékek elosztásában az irányító szerepet játszották, s a többletterméket jórészt maguk sajátították ki - fokozatosan kizsákmányoló jellegűvé vált.
Az ilyen földközösségi szervezet alakult át lassan templomgazdasággá, ahol az elfogadott tulajdonos egy istenség volt: azonban a termelőeszközökkel és a termelési tapasztalatokkal rendelkező testület, a papság, mely a munkálatokat szervezte, a többletterméket gyakran kisajátította. A sumer templomgazdaság tehát a maga klasszikus formájában testületi magántulajdon volt. A város legjobb földjei voltak birtokában, és a termelés bővülése során egyre több munkaerő került a hatalma alá.
A templomgazdaság földjei három kategóriára oszlottak. Az első
kategória művelése majorszerűen folyt (e földek neve: nigenna, "az úr
[en] birtoka"), munkacsapatokba osztott és a központi raktárakból
természetbeni bért (fejadagot) kapó munkásokkal. Az állattenyésztés és a
mezőgazdasági nyersanyag feldolgozása (bőr-, gyapjú-, söripar stb.) e
kategóriához tartozott. Ez a kategória a földek 30 százalékát fogta át.
A második kategória - a földterület 40 százaléka - művelése kis kiterjedésű (0,3-10 hektár közötti) parcellákban folyt; ilyen parcellát mindenki kapott megművelésre és teljes haszonélvezetre, aki a templomgazdaság szolgálatában állt: a főpap is, a legszegényebb bérmunkás is. E földek haszonélvezeti joga mintegy bérkiegészítés volt. E kategóriát így is nevezték: kur (a KUR6 jellel), azaz "táplálék-(rész)".
A földek harmadik kategóriáját (neve: uru4-lal, "művelési" vagy "paraszti" föld) ugyanilyen kisparcellás egységekben vehette át bárki megművelésére, meghatározott és a termés mennyiségétől független összegű (az átlagtermés 15 százalékát kitevő) bér vagy adó fejében, amit a templomgazdaság kapott.
A templomgazdaság alkalmazottjai a város lakosságának 30-50 százalékát tették ki. Ezek az alkalmazottak egyidejűleg voltak bérmunkások és kistermelők. A templomgazdaságban az elosztás raktárrendszerű, kiutalásos volt, ők tehát az árutermelésben önálló termelőként nem vehettek részt. A személyileg általában szabad templomgazdasági dolgozók között specializálódott, állandó réteget a kézművesek (ács, kőfaragó, kovács, ötvös, pék, mészáros, takács, borbély stb.) alkottak, a többi munkanemre szükség szerint rendeltek ki munkacsapatokat (mezőgazdasági idénymunkák: szántás, vetés, aratás; nádvágás; kertészet, csatorna-karbantartás, vízhordás, halászat; ökörhajtás, szamár- és juhpásztorság stb.). A munkacsapatok vezetői azonban mindig szakképzett és állandóan azonos munkát végző - privilegizált - személyek voltak.
Rabszolgákkal találkozunk ugyan a templomgazdaságokban, de számuk a
személyzet létszámának 10-15 százaléka lehetett, és nem a termelés
legfontosabb ágaiban foglalkoztatták őket. Természetbeni fejadagjuk
nemenként, életkor szerint és a végzett munka fajtájának megfelelően is
változott; mennyisége valamivel elmaradt az azonos elbírálás alá eső
szabad fejadagja mögött, s a rabszolgák nem kaphattak
"táplálék"-parcellát sem. A csatorna karbantartásánál dolgozó felnőtt
férfi rabszolga havi fejadagja 22-38 kilogrammnak megfelelő gabona
között mozgott; emellett zöldséget, gyümölcsöt, némi olajat kaptak. A
rabszolgacsalád minden tagja dolgozni volt köteles.
A város művelésre alkalmas területeinek a templomgazdaságon kívüli része részben az uralkodó magántulajdona volt, részben pedig a még meglévő földközösségek közös tulajdona (ugyancsak magán földhasználat mellett). A királyi birtok a művelhető föld 10 százalékára terjedt ki, művelése körülbelül ugyanúgy folyt, mint a templomgazdaságé. A templomgazdaság és a királyi gazdaság hasonló tulajdonformát képviseltek, s így nem véletlen, hogy például Lagasban a kettő szervezetileg is közel került egymáshoz. A földközösségeket - amelyek az összterület 30-40 százalékát birtokolták - forrásainkban, mint hasonló körülmények között bárhol, csupán bomlásának folyamatában látjuk. A földközösségi földekre vonatkozó, s e korban még szórványos adásvételi okmányok azt a folyamatot tükrözik, amely során a közös tulajdon a közösség vezető rétegének magántulajdonává válik.
A földközösségi földek általában rosszabbak voltak, mint a templomgazdaság földjei; a tulajdon koncentrációja az egyszerű földközösségi tagok - szabad emberek - nagy részét megfosztotta a megélhetéstől, így a szabad munkaerő átáramlott a templomgazdaságba vagy a királyi birtokra. A földközösség lassú felbomlásra volt ítélve. A föld magántulajdona Sumerben fokozatosan alakult ki.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!