Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A történelem írásbelikkel folytatódtak az érettségik. Íme a feladatsor és megoldása. A teszt után az esszék is megérkeztek!! Jó böngészést!
13.
Feladat megértése: A vizsgázó alapvetően a reformáción belül a kálvini irányzattal (református) foglalkozik
A
reformáció kibontakozásában Luther mellett óriási szerepe van Kálvin
Jánosnak. Kálvin a XVI. században élt és nagy jelentőséget
tulajdonított a tiszta, egyszerű egyháznak, ezért elvetette a
díszítéseket, és az egyházi valamint a mindennapi életben is a
hivalkodásmentességre helyezte a hangsúlyt. Míg a katolikus egyház
hierarchikusan, a kálvini egyház közösségi alapon épül fel. Egy olyan
egyházszervezetet hozott létre Genfben amelynek az alapja, hogy a hívők
beleszólhatnak az egyház működésébe és felügyelhetik az egyház
működését. Mindez a presbiterek révén valósul meg, akik a vallási
közösség megbecsült tagjai és megbízatást kapnak erre a feladatra. Ők
alkotják a prédikátorokkal (lelkészekkel) együtt a konzisztóriumot, azt
az egyházi testületet, amelyik a vallási közösség legfontosabb
döntéseit hozza. Az egyházi tanács a városi tanácsnál is fontosabb
kiváltságokkal rendelkezik és irányítja az iskolák és a szociális
intézmények tevékenységét. Kálvin mindezt egy népszavazással be is
vezette Genfben, de más vallás érvényesülését nem engedte (példa:
Miguel Serveto, unitárius prédikátor elítélése).
Kálvin
tanításainak fontos eleme az eleve elrendelés (predestinatio) aminek a
lényege, hogy az egyes ember sorsa előre el van rendelve, így a polgár
kiválasztottságának, sikerességének bizonyítéka a vagyoni gyarapodás. A
hívő embernek nem szabad belenyugodni az elvetettségbe, hanem
aszketikus élettel törekedni kell annak bizonyítására, hogy a
kiválasztottak közé tartozik. A református vallás elsősorban Svájcban
és Nyugat Európa egyes országaiban terjedt el, Magyarországon pedig a
Tiszántúlon (Debrecen).
14.
Feladat megértése: A vizsgázó az ipari forradalom eseménysorán belül alapvetően a vasútépítés forradalmával foglalkozik
Az
első ipari forradalom az 1760-as évektől kezdődött és elsősorban
Angliában hozott jelentős gazdasági, társadalmi és kulturális
változásokat.
James Watt találmánya, a gőzgép jelentős mértékben
hozzájárult a közlekedés forradalmához. Stephenson 1814-ben találta fel
a gőzmozdonyt, majd 1825-ben Stocton és Darlington között a vasúti
közlekedés körülményei között is kipróbálta. Ezután óriási szerepet
kapott az egyes országok fejlődését tekintve a vasúti közlekedés.
Elsősorban ezzel az eszközzel juttatták el az árukat és a személyeket a
rendeltetési helyükre és azok a városok, amelyek bekapcsolódtak a
vasúti összeköttetésbe, óriási fejlődésen estek át. Leggyorsabb ütemben
Nagy Britanniában és az USA-ban kezdődött meg az új eszköz alkalmazása
(vasúthálózat hossza itt a legmagasabb kezdetben). Az USA a hatalmas
területeket a vasúthálózat révén tudta bekapcsolni a gazdasági
vérkeringésbe. A vasúti technika folyamatosan tökéletesedett, aminek
révén egyre kisebb lett a városok közötti menetidő és így jelentősen
növekedett az áruszállítás gyorsasága és az emberek szabadideje (London
-Manchester 1750-ben 3 nap, 1855-ben 5 óra negyven perc). Az 1850-es
évektől kezdve Európa több országában is lendületet kapott a
vasútfejlesztés és többek között ennek eredményeképpen is az ipari
forradalom második szakasza már több országot fog érinteni.
15.
Feladat megértése: a vizsgázó alapvetően az erdélyi társadalom
etnikai, vallási, rendi tagozódásával foglalkozik a XVI. XVII. században
Erdély
a XVI.-XVII. században önálló fejedelemségként működött. Három nemzet
négy etnikum és öt vallás jellemezte. A magyaroknak (közigazgatási
egységük a megye) a szászoknak (közigazgatási egységük a szék) és a
székelyeknek (közigazgatási egységük a szék) voltak politikai jogai
(három nemzet), tehát ők rendelkeztek azzal a lehetőséggel, hogy részt
vehettek a fejedelemség országgyűlésén és önmaguk irányítását is
elláthatták. A román népesség csak a XIII. századtól kezd bevándorolni
Erdélybe, ők nem rendelkeznek politikai jogokkal, de létszámuk
fokozatosan növekszik ebben az időszakban (325.000 fő, főleg az erélyi
vármegyékben). Vallásukat tekintve ők főleg görögkeletiek. A magyarok
zömében katolikusok, de jellemző közöttük az unitárius vallás és a
református vallás is. A szászok alkotják a legkisebb létszámú
közösséget (85.000 fő), viszont gazdasági súlyuk annál nagyobb, ők
főleg az evangélikus vallást követik. A székelyek magyarul beszélnek,
eredetük bizonytalan, vezetőik a lófők, határőr feladatokat látnak el,
ezért különleges szabadságjogokkal rendelkeznek, létszámuk ebben az
időben (150.000 fő).
16.
Feladat megértése: A vizsgázó a magyar államszervezés Szent Istvánhoz kötődő feladatait mutatja be.
Szent
Istvánt 1001. január 1-jén koronázták királlyá, a Szilveszter pápától
kapott koronával. A koronázás révén megszületett a magyar keresztény
királyság. A koronázási ceremónia révén az uralkodó az egyház ügyeibe
is beleszólást kapott. Ezzel a felhatalmazással élve 10 püspökséget
hozott létre Magyarországon, amelyek közül az esztergomi (érsek) lett a
rangelső. Az érsekségek és a püspökségek mellett egyházi testületek
működtek (káptalanok) amik különböző feladatokat láttak el: a
székesfehérvári társaskáptalan őrizte például a koronázási ékszereket.
A püspöki székhelyek emelése mellett gondot fordított az egyház
működésének biztosítására (dézsma bevezetése) és előírta a templomok
építését („Tíz falu építsen egy templomot…”, valamint támogatta a
kolostorok (bencés szerzetesek- pl. Pannonhalma) működését.
Törvényeivel segítette a keresztény vallásgyakorlat elterjedését.
A
társadalom ebben az időben két alapvető csoportra tagozódott:
szabadokra és szolgákra, törvényeiben természetesen megkülönbözteti a
szankciók és szabadságjogok tekintetében ezeket a csoportokat.
Törvénykönyvei révén biztosította a magántulajdon védelmét, a bűntől
való elrettentést tartva legfőbb feladatának.
Az ország
kormányzásának vezető testülete a Királyi tanács volt (legmagasabb
udvari méltóságok, püspökök és megyésispánok alkották). A nádor
számított a megyésispánok vezetőjének, egybenő volt az udvar bírája és
jövedelmeinek beszedője.
A királyi vármegyék rendszerét szintén
István hozta létre. A vármegyék a királyi hatalmat képviselték területi
szinten, élükön a megyésispán állt. A megyésispán hadi, közigazgatási,
jogszolgáltatási feladatot látott el éső kezelte a vármegye
jövedelmeit.
A királyi hatalom alapja a királyi birtok volt, amely
két csoportra oszlott: várbirtok és udvarbirtok. A várbirtokok szórtan
helyezkedtek el, és a király kezén lévő várakat látták el
jövedelmeikkel. A várak védelme a várjobbágyok feladata volt. Az
udvarbirokok feladata a király kíséretének ellátása volt, hiszen az
uralkodó folyamatosan járta az országot, nem lévén még ekkor állandó
királyi székhely. A királyi birtokszervezet élén a várispánok és az
udvarispánok álltak. Az uralkodó az egyháznak jelentős birtokokat
adományozott, ezen felül még egyfajta birtoktípus létezett: a
magánföldesúri, vagy más néven nemzetségi birtok.
Az uralkodó
függetlensége jelképeként önálló pénzt veretett, felelős külpolitikát
folytatott, kiszemelt utódját Imrét példaértékűen készítette fel az
uralkodásra (Intelmek). 1038-ban bekövetkezett halála után azonban
lányának férje a velencei Orseolo Péter követi a trónon.
17.
Feladat megértése: A vizsgázó a magyar nyelv államnyelvvé válásának folyamatát elemzi
A
vizsgázó a kronológia és a források segítségével bemutathatja, hogy a
magyar nyelv államnyelvvé válása agy hosszú folyamat eredménye volt.
1784-ben II. József nyelvrendelete révén a német nyelv lett
Magyarországon az államnyelv (törvények, hivatalos íratok nyelve), ami
közfelháborodást eredményezett Magyarországon (addig a latin volt a
hivatalos nyelv). Ahhoz, hogy a magyar államnyelvvé váljon, szükséges
volt a nyelvújításra, mert a magyar nyelv nem volt olyan”állapotban”,
hogy alkalmas legyen erre a funkcióra. A nyelvújítás révén azonban a
Habsburgok egyre kevesebb akadályt állíthattak az önálló magyar
államnyelv útjába. Kezdetben a feliratok latin és magyar nyelvű
párhuzamos szerkesztését és a bírósági ítélkezés alsó szintjének
tekintetében a magyar nyelv használatát engedélyezték, aminek
következtében az ország lakosságának nagyobb része érthette közvetlenül
az ítéletet, majd a hivatali előrelépést is a magyar nyelv ismeretéhez
kötötték. 1836-tól a törvények magyar nyelvű változatát kell
hivatalosnak tekinteni Az 1840 évi Országgyűlés már szinte minden
tekintetben a magyar nyelv privilégiumát erősíti, ehhez csak az az elem
hiányzik, hogy államnyelvvé váljon, ami 1844-ben történik meg. A magyar
nyelv államnyelvvé válása a soknemzetiségű országban a rendkívül mély
konfliktusokat eredményezett, ugyanis a nemzetiségiek tartottak az
erőszakos magyarosítástól.
18.
A vizsgázó alapvetően a XVIII. századi demográfiai viszonyokkal és az ország újranépesítésével foglalkozikA
vizsgázó a forrásokból (atlaszból) megállapíthatja, hogy Magyarország
egyes területei jelentősen elnéptelenedtek a török hódítás és az utána
zajló belső zavargások, járványok következtében. Különösen az ország
középső és déli területei voltak gyéren lakottak (kiemelten a nemrég
visszakerült Temesköz), hiszen a török hódoltság ezeket a területeket
érintette elsősorban. A népességeloszlás és az alacsony népsűrűség
miatt kérdésessé vált, hogy ezen területek a közterhek ellátására és a
kötelezettségek vállalására alkalmasak-e egyáltalán, hiszen kevés
jószág és dolgozó munkaerő maradt, aminek pótlásáról kormányzati
szinten kellett gondoskodni. III. Károly (1711-1740) és utóda Mária
Terézia (1740-1780) uralkodása idején jelentős támogatásban részesültek
a Magyarországra betelepülők: szabad közemberek számára hat éves-,
kézművesek esetében 15 éves adómentesség. Az uralkodók arra is gondot
fordítottak, hogy elsősorban katolikus németek érkezzenek az ország
területeire (svábok), akik elsősorban Tolna-Baranya vidékeire, Buda
környékére és Veszprém környékére telepedtek le. A svábok betelepítése
lendületet adott a földművelés mellett az iparűzésnek is, így hosszú
távon kedvező helyzetet teremtett az államkincstárnak a bevételeket
illetően.
A benépesítés másik formája a belső népességvándorlás
(migráció), a sűrűbben lakott területekről nagy számban vándorolnak át
magyarok és más etnikumok is (szlovákok, románok) a gyérebben lakott
középső területekre (Alföld, illetve Partium). A benépesítések és a
migráció következtében Magyarországon a magyar lakosság száma 40% alá
csökkent, a XIX században viszont ez az érték fokozatosan emelkedést
mutat (asszimiláció).
19.
Feladat megértése: A vizsgázó a válaszában a magyar hadvezetés álláspontját elemzi
A
vizsgázó a forrásokból (atlaszból) megállapíthatja, hogy a Don kanyar
környékén intézett szovjet támadás (1943 január derekán) a sztálingrádi
ütközethez (1942 november-1943 február) köthető szovjet offenzívához
kapcsolódott. A magyar hadvezetés már a szovjet támadás kezdetén
felismerte a hadsereg kilátástalan helyzetét, viszont ragaszkodott a
végsőkig való kitartáshoz. Jány hadseregparancsnok gyávasággal vádolja
katonáit visszaigazolva a németek megvetését, aminek oka a magyar felső
tisztikarban rejlő németekkel szembeni kisebbségi komplexus. A magyar
hadvezetés képtelen volt megmenteni a Voronyezs környékén harcoló II.
magyar hadsereget, aminek következtében mintegy 130-140 ezer magyar
katona és munkaszolgálatos halt meg. A vereség oka többek között a
vezetők alkalmatlanságában rejlik. A meghozott hadparancsok távlati
következményei valóban meghatározóak a német-magyar viszonyt illetően,
viszont a történész a katonai viszonyok mögött lévő politikai
együttműködés kérdésével nem foglalkozik a forrásszemelvényben.
20.
Feladat megértése: A vizsgázó az 1956-os forradalomhoz vezető okok elemzésével foglalkozik
A
vizsgázó a forrásokból megállapíthatja, hogy a Rákosi rendszer fénykora
Magyarországon (1950-1952) rengeteg igazságtalanságot és felháborodást
eredményezett. A Magyarországon tartózkodó szovjet csapatok kiváltságos
helyzetet élveztek, jelenlétük nem volt indokolható a párizsi
békeszerződéssel sem. Az fegyverkezés (az egyik képen egy április 4-i
katonai díszszemle látható a Felvonulási téren, az egykori hatalmas
Sztálin szobor alatt)és a hozzá kapcsolódó erőltetett nehézipari
fejlesztés következtében az életszínvonal emelése háttérbe szorult. A
Magyar Dolgozók Pártja bürokratikusan működött és vezetőit a Rákosihoz
való hűség alapján választották. A párt és az állam szervei
összeolvadtak (Pártállam). A demokratikus intézményrendszert 1948-49-re
felszámolták: egypártrendszer, egyszemélyi vezetés, személyi kultusz
jellemezte az országot, nem volt biztosítva az általános, egyenlő,
titkos választójog, és a munkásság sztrájkjoga sem. A sztálinista
politika automatikus követése együtt járt a magyar nemzeti jelképek
elhagyásával, a nemzeti múlthoz köthető emlékek elhanyagolásával és a
szovjet kommunista emlékek előtérbe helyezésével. 1953-55 között
Magyarországon Nagy Imre volt kormányon, akinek a miniszterelnöksége
idején a közélet demokratizálódása, a politikai elítéltek szabadon
bocsátása, az életszínvonal emelése, a mezőgazdasági beruházások
támogatása jellemezte az országot, ezért a magyar egyetemisták
követelik, hogy ismét Nagy Imre alakíthasson kormányt, hiszen őt 1955
tavaszán az MDP vezetői szovjet nyomásra eltávolították a hatalomból és
Hegedűs Andrást bízták meg a miniszterelnökséggel.
A kialakult
helyzetért a Műszaki Egyetem diákjai Rákosi Mátyást és közvetlen
környezetét (Farkas Mihály, Gerő Ernő, Révai József) tartják
felelősnek, követelik a felelősségrevonásukat.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Történelem írásbeli érettségi feladatsor 2
Történelem írásbeli érettségi feladatsor 1
Matek érettségi feladatok 2008 3. rész
Matek érettségi megoldások 2008 4. rész