Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
16 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Napjainkban minden olyan gyerek, aki kapcsolatban áll az internettel, a hálózat révén hozzá tud jutni a legkülönbözőbb adatbázisokhoz, képekhez. A világ ilyen módon történő szemlélése pedig átalakítja a megértést, az intelligenciát, a gyermeki alkotókészséget is, mivel ő maga is képessé válik szövegek, képek, zene létrehozására.
A tanároknak
ki kell alakítaniuk tanulóikban azokat a kompetenciákat, amelyek
lehetővé teszik, hogy képesek legyenek megtanulni egy új, a tudás
felfedezéséhez és megszerzéséhez szükséges autonómiát.
A világhálónak megfelelő új kompetenciák
Annak
érdekében, hogy ebben az új környezetben navigálni lehessen, az
egyénnek meg kell szereznie azokat a szociális és technikai jellegű
kognitív kompetenciákat is, amelyek birtokában képes lehet arra, hogy
•
kiválogassa a megszerzett információkat (azaz azonosítsa az információs
forrásokat, értelmezze azokat, legyen képes megfelelő koncepció és
kritika kialakítására, tudjon kommunikálni a többiekkel); alkalmasnak
kell lennie arra is, hogy a problémákat multidiszciplináris távlatban
rugalmasan elemezze, s ebben az új környezetben újabb kompetenciákra
tegyen szert;
• tudjon együttműködni, csapatmunkában dolgozni,
információit a hálón keresztül másokkal megosztani; kísérletet tegyen
arra is, hogy hatékony interaktív kapcsolatokat építsen ki más kultúrák
és nyelvek segítségével;
• uralni tudja az IKT és a tudás
felhasználási lehetőségeit, valamint a multimédia új technikai
eljárásait az információ megszerzésétől a tudás(alapú) ismeretek
felépítéséig tartó folyamatban.
"Újra kell szervezni (azaz másképpen kell berendezni) a tantermet; meg kell változtatni az információkkal rendelkező tanár modelljét; szerepét pedig át kell alakítani vállalkozói, konzultánsi, a diszciplinákon átívelő projektekben is munkálkodni képes, az ismeretek megszerzése területén kialakított természetes kapcsolatok gazdagságából a saját részt kivenni tudó szerepkörré."
Ez arra fogja bátorítani a különböző korú tanulókat, hogy
közös projekteken dolgozzanak, a tanulók között létrejövő interakció
révén lehetővé válik a tudás megosztása, sőt, még az is, hogy saját
projektjeiken hosszú időtávon keresztül önállóan dolgozzanak."
Újra át kell gondolni, mi az, amit tényleg meg kell tanulni. A tantervet a digitális kor számára újra időszerűvé kell tenni.
"Fel
kell készíteni a tanulókat a digitális társadalom új kompetenciáinak
megszerzésére, és nemcsak azon kell gondolkozni, hogy mit kell a
tanulóknak megtanulniuk, hanem azon is, hogy mi az, amit valóban
képesek is megtanulni. Most a digitális technológiák kreatív
felhasználása miatt még a korábban nehéznek tartott tananyag is
hozzáférhető lett, s ezért a tanterveket át kell alakítani annak
érdekében, hogy elsősorban ne a tartalomra, hanem "a tanulási
stratégiára" összpontosítsanak, és arra, hogy a tanulók 'megtanuljanak
a legjobb tanulókká' (tudás-elsajátítókká) válni."
Hol és mikor kell tanulni?
Nem csak az
5-16 éveseknek, nem is csak 8 és 17 óra között, és nem csupán az
iskolának nevezett épületekben! Az iskolák ugyanis csak egyik részét
képezik a legtágabb értelemben vett tanulási és képzési
ökoszisztémának. A képzés olyan tapasztalatszerzés, amelynek ki kell
terjednie a nap egészére és az egész életre. Meg kell tehát ragadni és
fejleszteni az otthoni és a közösségi élet tanulási alkalmait is.
Mindenütt tanulni kell!
Irány: az ismeretgazdaság közéleti szabályozása
"...
Napjainkban a megszerzett tudás már a pályakezdet elején - a szakmai
pályaív végére utalva - elavul: ezzel pedig olyan általános
felgyorsulást idéz elő, ... ahol a tudományok már nem jelentenek stabil
entitást, és az ismeretek eddigi osztályozása sem lehet továbbra is
érvényes szabály. ... Egy olyan tudástömegről van ugyanis már szó,
amelyben meg kell tanulni navigálni is, mert a változó kompetenciák, a
folyamatkezelés, az individualizált útvonalak ugyan adottak, ám az
emlékezet kollektív." (Levy: A kollektív memóriától a kollektív
intelligenciáig.)
A kreatív társadalom és az új humanizmus felé – 2006
Leginkább
Resnick megfogalmazása fogadható el az ún. „kreatív társadalom”-ról.
Resnick ugyanis elsősorban a digitális korszak új, gyümölcsöző alkotó
és fejlődő aspektusára teszi a hangsúlyt.
A multimédia
technológiái, a sokrétű hozzáadott érték, a szédületes átalakulásban
egyre inkább hozzáférhetővé váló részvétel ugyanis napjainkban olyan
soha nem ismert lehetőségeket nyit meg, amelyek minden tehetségnek
biztosítani tudják a megnyilatkozást, hiszen… minden individuum, minden
csoport képes arra, hogy kifejezze, megértesse magát, nemcsak az írás
segítségével, hanem más eszközökkel is: a zene, a művészet, a fotózás,
a videózás révén.
Ezen túlmenően a csoportok oly módon is
túllépnek a határokon, hogy megosztják egymással ízlésüket, vágyaikat,
küzdelmeiket és reményeiket. Napjainkban még a legfiatalabbak „blogjai”
is úgy navigálnak, mint az idősebbekéi! Ezek pedig többé már nem csupán
a kifejezés, hanem a cselekvés eszközei is, amelyeket a csoportok már
hatékonyan tudnak használni. A fiatalok ily módon szociális és
politikai szereplőkké vál(hat)nak, akiknek saját helyük van a
társadalomban, és ezzel számolni kell.
Bizonyos, hogy semmilyen
társadalmi változást és/vagy humán magatartást nem követ nyomban a
technológiai újítások sorozata: ahhoz is több évszázad kellett, hogy a
„Gutenberg-galaxis” felépüljön és működjön. Évekre van még szükség
ahhoz is, hogy társadalmunk és benne az iskoláink megváltozzanak.
Ugyanakkor az ideák feltörekvése előbb-utóbb meghozza az
elengedhetetlen átalakulást és változást.
Új humanizmus jött
tehát világra. Ebben az ember, bármilyen legyen is a kora, a szociális
és a szakmai státusa, a lakóhelye és az általa beszélt nyelv,
hallathatja a hangját, és megértetheti magát másokkal, részt vehet a
társadalmi és politikai vitákban, és részesülhet abból a hatalomból,
amelytől a múltban meg volt fosztva. A hálózatok mindenkit összekötnek
mindenkivel és mindenkit mindegyikünkkel. A technológia a demokrácia
nyitott kapuja lett azzal a feltétellel, hogy ahhoz mindenki
hozzáférhet, aki megtanul élni vele nyílt szellemmel, kreatívan,
demokratikusan, olyan kritikai szellemű megítélés birtokában.
Egymás
közötti csere, együttműködés, (javak-értékek-tapasztalatok)
megosztás(a), a másik elfogadása kultúrájukkal, nyelvükkel,
szempontjaikkal együtt… Ezek különbségek a lényegi és változatlan
emberi értékek sorában egységes megbecsülésre tartanak igényt.
Rachel Cohen
Új Pedagógiai Szemle
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Bizonytalan, kezdő vagy, csalódtál az MLM-ben, vagy elakadtál?
Digitális oktatás
MLM siker
Meghívó díjmentes rendezvényre