Fiúkat vagy lányokat nehezebb-e nevelni?
A fúk és a lányok nevelése egyformán nehéz, de
eltérő módon. Minden gyerek természetesen egyéniség. Velük született
személyiségük alakítja az életüket. Környezetük, beleértve szüleiket,
szintén szerepet játszik: Különbségek vannak abban, hogy a szülők
hogyan kezelik a fiúkat és a lányokat, a szülők hajlamosak arra, hogy a
lányokkal halkabban beszéljenek, a fiúkat pedig feldobják a levegőbe.
A két nem agyi fejlődése eltérő, ez befolyásolja viselkedésüket. A
szülők azért nevelik őket másképpen, mert a lányok és fiúk annyira
mások születésüktől fogva, agyuk nem egyformán van drótozva.
Melyiket nehezebb nevelni? Sok függ attól, milyen szempontból, és mikor.
A fiúk miért nem figyelnek oda? Kiderült, hogy hallásuk nem
olyan jó, mint a lányoké, és később, ahogy a gyerekek nőnek, ez a
különbség csak fokozódik,. A lányok hallása érzékenyebb abban a
frekvencia skálában, ami a beszéd szempontjából fontos, és agyuk
beszédközpontjai gyorsabban fejlődnek. Ennek megfelelően, egy lány
jobban válaszol például a dicséretre, vagy a figyelmeztetésekre,
például, hogy ezt ne csináld” vagy „Mondd el szavakkal”.
A fiúk inkább fegyelmezetlenek és szükség lehet arrra, hogy a
szülő büntetésből kiültesse őt egy székbe. Kevebbet beszélnek és
lobbanékonyabbak, ez különösen nyilvánvaló totyogó korban és az iskola
előtti években.
Ezek a fejlődési különbségek hozzájárulnak ahhoz, hogy
normális viselkedésüket problematikusnak tekintsék, mondja egyre több
szakember. Ötször annyi fiúnál, mint lánynál diagnosztizálnak
viselkedészavart (bipoláris rendellenesség, hiperaktivitás,
figyelemhiány-zavar, idegrendszeri integrációs zavar, és
ellenkező-kihívó zavar). Néhány gyerek - leginkább fiúk -, egyszerűen a
normális határára esik. Nekik több lehetőségre van szükségük ahhoz,
hogy energiájukat és agresszív ösztöneiket kiéljék, ugyanakkor
szigorúbban meg kell húzni a határokat is.
A fiúk általában féktelenebbek és agresszívebbek - mondják a
szakértők -, a kockázat örömet okoz nekik. Sok szülő szerint vagy
jobban szemmel kell tartaniuk a fiúkat, vagy több kötszert kell
használniuk.
De ha hagyják, hogy a gyerekek felfedezzék a világot néhány
horzsolás és seb árán, fejlődik jellemük, önbizalmuk, rugalmasságuk, és
önállóságuk. A fiúkat, akik természetüknél fogva kockázatvállalók,
szükséges lehet arra bíztatni, hogy lassítsanak egy kicsit, a lányoknak
pedig arra van szükségük, hogy biztassák őket, vállaljanak több
kockázatot. Keressen a lányos szülő lehetőségeket arra, hogy leugorjon
a gyerek egy falról, ússzon a mélyvízben, vagy próbálja ki a nagyobb
csúszdát.
A kislányok születésüktől fogva jobban érdeklődnek a színek
és formák, az emberi arc iránt, míg a kisfiúk inkább a mozgáshoz
vonzódnak.
Ezek a különbségek jelentkeznek abban is, amit a gyerekek
rajzolnak: A lányok inkább színárnyalatokat használnak, míg a fiúk
inkább kéket, feketét és ezüstöt, képeiken járművek ütköznek és
háborúznak.
Röviden: a lányok emberközpontúak, fiúk cselekvés központúak.
A lányok jobban értelmezik a nem szóbeli jeleket, mint például az
arckifejezés és a hang tónusa. A fiúk nem csupán később tanulnak meg
beszélni, mint a lányok, hanem szókincsük is korlátozottabb és
nehezebben fejezik ki érzelmeket is.
Amíg a legtöbb lány megosztja az érzéseiket és elmeséli az
események részleteit, a fiúk nem látják be, ennek fontosságát.
Kérdezgetni kell őket: „És akkor mi történt?” vagy „Mit mondott, miután
te azt mondtad?
A lányok 8 éves kora körül a dolgok nehezebbé válhatnak: Az
ügyes kommunikációs készség hátránya, hogy a lányok erre túl sok
energiát fordítanak: ki haragszik kire, ki mondott mit és miért, és a
többi. Már amikor a kislány még totyogó korban van, a szülőnek meg kell
megalapozni a nyílt kommunikációt, hogy a gyerek megtanulja, bármikor
kérhet tanácsot.
Az egészséges önértékelés kialakulása minden gyerek
szempontjából fontos. De miután a lányok engedelmesebbek és
emberközpontúak, kevésbé magabiztosak és bizonytalanabbak a fiúknál,
mondják a kutatók.
A kulturális nyomás, hogy először mások szükségleteit vegyék
előre, figyelmen kívül hagyják saját megérzéseiket, és ne kérdezzenek,
mindig ártott a lányoknak. Annak ellenére, hogy a lányok élvezik azt a
pozitív figyelmet és megbecsülést, amit a mások kedvében járás okoz,
minél inkább háttérbe szorítják saját szükségleteiket és kívánságaikat,
hogy másoknak tetsszenek, annál gyengébb lesz saját önbecsülésük is.
A segítőkészség és a másokról gondoskodás fontos erények. Ez a
hajlam a lányokat képessé tesz arra, hogy feltárják és megerősítsék
saját belső tulajdonságaikat és új dolgok kipróbálására ösztönözzék
őket.
A testkép az önbecsülés fontos része, és bár természetesen a
testkép rendellenes működése fiúknál és férfiaknál is előfordul, ez
jórészt női kérdés marad. A test természetes gömbölyödése, mely a
serdülőkorban bekövetkezik, összeütközésbe kerül azzal a
természetellenes karcsúsággal, amit a lányok maguk körül látnak a
médiában.
Jó, ha a mama tudatában van annak, milyen üzenetet közvetít
lánya felé a saját testéről, diétájáról, edzéséről. Gyakran a lányok
negatív testképe közvetlenül onnan ered, hogy anyjuk kritikusan a
tükörbe néz és panaszkodik. A sport fejleszti a lányok önbizalmát és
egészséges testképüket is.
A fiúk és modern oktatás nem idillikus párosítás. A korai
éveikben a legtöbb fiú figyelemben elmarad a lányoktól, önfegyelem,
nyelvi kézség és kézügyesség dolgában.
Egy terület, ahol a lányok jól kevésbé szerepelnek az
iskolában, a térbeli ismeretek, mint például a geometria. A lányok
talán agyuk más részét használják a térbeli ismeretekre.
Parenting.com
Kapcsolódó hírek:
Forradalmi magyar internetes oktatófelület diákok kedvére és gyors fejlődésére
Tanulj online angolul és nyáron már az ajánlásaidból finanszírozd a nyaralásod!
Hogyan keress pénzt lépésről, lépésre.....
Tudásátadás, nevelés az önfenntartó közösségi munka utánpótlásának záloga