Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Kulturális örökség, néprajzi sajátosságok Karcag, és a környéki települések népi kultúráját
alapvetően Nagykunság történeti néprajzi hagyományai határozzák meg. A tájegység
életében jelentős esemény volt a kunok bejövetele. A 13. században a keletről
jött etnikai csoportokkal újra megjelenik a Kárpát-medencében az eurázsiai
sztyeppe lovasnomád kultúrája. A török- és iráni eredetű beköltözők hatása a
térség embertani képén, anyagi és szellemi kultúráján egyaránt érezhető. Velük
felülrétegződött a keleti kultúra, ennek hatása markánsan jelenik meg a
Nagykunság és a vele munkamigráció illetve kereskedelmi kapcsolatban lévő
szomszédos területek népi kultúráján. A térség sajátos történelmi fejlődésének,
különös jogállásának és az ebből adódó zárt közösségének köszönhetően
megmaradhattak azok a kulturális sajátosságok, amelyek a népi kultúránk különös
színét adják. Kunsági
festett bútor A térségben a korábban elkezdődött pusztásodás a török
hódoltság ideje alatt fokozódott. A hódoltság, illetőleg a Rákóczi-szabadságharc
utáni visszatelepülés, a Nagykunság benépesülése után alakult ki ez a sajátos
történelmi tudat, ami a térségünket is jellemzi. Ez egyfelől származástudatot
takar, de területhez kötődést is jelent. Kunnak lenni az élők tudatában annyit
jelent, mint „konok, nyakas, kálvinista”, a szíken is megélő, összetartó, de
egyben a Kunságon lakót is jelent. Befelé zárt világába alig enged be idegent,
más etnikumút, más vallásút. A keleti
vonások ma is megfigyelhetőek Különös természetű emberek a kunok. Az a mondás járja,
hogy: sohasem tudni, hogy egy kun kire, miért haragszik… Egy biztos, hogy
a táj jellemformáló tényező. Az Alföld egyenes, a kun ember is az, nehezen
hajló. Bél Mátyásnak, a 18. század nagy utazójának feljegyzései jól mutatják a
korabeli állapotokat: „A föld különben kövér, feketés, ha megtelik
nedvességgel, megterem mindenféle magot, noha trágyázás nélkül, pusztán csak
szántással forgatják meg. A szőlőt is megtűri, melynek gyümölcse halványvörös és
kellemes, de nem tárolható. Nem marad el állattartásban sem, sőt, ökrök, lovak,
disznók és juhok igen kiváló ivadékait neveli. (…) Ha az ember szóba áll velük,
ki nem fogynak a síránkozásból, jajveszékelésből. (…) Különben testük erős, és
az sajátos ruhába, többnyire kékbe, néha fehérbe öltöztetik. Egyaránt csinosak a
férfiak és a nők, de a nőkben nagyobb a tisztelet a férfiak iránt, ámbár
csintalanabbak is a férfiaknál. A fiatal nők ugyanis mikor férjhez mennek, a
többi magyar szokása szerint otthon maradnak, ha férjük távol van a földön és a
legelső adandó alkalommal tiltott szerelemre lobbannak és megszegik férjük
iránti hűségüket… Ritkán található itt tizenöt esztendősnél idősebb hajadon
lány, ha szép, menyecske annál több, akik csak arra törekszenek, hogy csinos
ruházatukkal elhagyjanak más előkelőbbet. Irással mindnyájan foglalkoznak,: az
olvasáson kívül meglehetősen sokan ismerik a latin nyelvet is.” A Nagykunság, mint az Alföld legnagyobb állattartó
körzete életmódjában sokáig megőrizte a keleti hozadékot, ami
fundamentumát jelenti annak a származástudatnak, és annak a sajátos színezetű
népi kultúrának, amely olyan markánsan megmutatkozik. A redempcióval újabb
erosítést kapott az a másság, a régi jogállás visszaszerzésére irányuló
törekvések egyesítették az erőket egyben a határokat is kijelölték. Ez védelmet
jelentett az itt élő lakosságnak. Feltételezzük, hogy a visszatelepült lakosság
között arányaiban több lehetett a kun származású, a többi betelepült pedig
alkalmazkodott a kultúrájukhoz. A redempció során visszavett privilégiumok
keretei között zajlott az a sajátos parasztpolgári fejlődés, ami, ha
töredékeiben is, de megőrzött jó néhány olyan kulturális elemet, ami nem
tulajdonítható másnak, mint az egykori kun műveltség töredékének. Az etnikus
identitás hangsúlyozása mindig nagy társadalmi problémák idején, amolyan
válsághelyzetben kap nagyobb hangot és teret. Kétségtelen, hogy e sajátos
történeti tudat kialakulásában, formálásában a helyi értelmiségnek szerepe volt.
A helytörténet oktatása az iskolák tanmenetének része volt. A két világháború
között a helyi nyomdákban készült füzetek hátsó borítóján rövid
Kunság-történetet olvashatott a kisdiák, a helybéli tanítók, nagyhírű gimnáziumi
tanárok között jó tollúak is voltak. Ők autentikus közvetítői voltak e néprajzi
csoport kultúrájának. Függetlenül attól, hogy „őslakosok” vagy „tősgyökeresek”
avagy jövevények voltak, gondolkodásukban egységessé váltak Karcag lakói. A
kuntudat mindig úgy forog közszájon mint a magyar társadalmi tudat egyik
része, a magyar kultúrába olvadt idegen elem oly módon integrálódott az itteni
hagyományokhoz, hogy közben megtartott – elsősorban az átmeneti rítusoknak
köszönhetően olyan elemeket, amelyek a már vázolt történeti körülmények között
hagyományozódva szinte máig fennmaradtak. Övcsat kun
oroszlánnal A kun műveltség archaikus rétegét képezik a
nyelvemlékek, elsősorban a földrajzi nevek, személynevek és a szórványemlékek,
amelyeket a tájnyelv olykor jelentését veszítve is, de megőrzött. A kun
műveltség így a nyelv is a 16. századra fokozatosan belesimult a magyar
műveltségbe. A nyelvtudomány összegezte a magyarországi kunok nyelvének
problémáit, az újabb kutatási irány is kirajzolódott mostanra. Ezúttal csupán
azokat a földrajzi neveket említjük, amelyek határnevekként fennmaradtak, nevük
olykor a jelenkori térképeken is olvasható. Györffy István csak Karcag határán
belül 1921-ben 63 kunhalmot írt össze, több, mint felük, ha torzó formájában is,
de megtalálható mai is, a hozzájuk fűződő történeti monda az élő kultúra része.
Közülük egyik Orgondaszentmiklós, a 15-16. században elpusztult kun település
Karcag határában, a mai Berekfürdő területén. Első okleveles említése 1521-ből
való. A település neve ‘orgun-dag’ kaszáló hegy jelentésű kipcsak török
szóból származik, de folytathatjuk a sort Karcag nevével, ami pusztai róka
jelentésű szó, a török névmágia tipikus esete. A földrajzi neveknél általánosnak
mondható, hogy személynév eredetűek, vagy a térfelszín jellegzetességére,
illetőleg a hely különös jellemzőjére utalnak. A halom-neveknél maradva a
Bengecseg halmot említhetjük, ami örököcskét jelent, vagy a Kormáncsok
halmot, ami a kurban-csik, áldozati hely jelentésű. Határrészként a
Karcag és Kisújszállás közötti Karajánost, Karajános gátját kell
kiemelnünk. De folytathatnám a sort a Zádor, az Ecse helynevekkel
is, melyek analógiáit a törökségi kultúrában is megtaláljuk. A földrajzi neveken kívül a személynevek és a
ragadványnevek igen figyelemre méltó emlékei a kun műveltségnek. Többségük
tipikus ómen-név. Így a Karcag-Kunhegyes közötti Kolbazszék,
Kolbazszállása ami a középkorban fontos közigazgatási szerepet töltött be.
Vagy Kötöny – kunok kánjának a neve, ami ülepet jelent. Valamilyen
tulajdonságra utalnak a Karakas (Fekete szemöldök), Karacs
(feketés), Alacs (tarka, iromba) Árog, Csivag (Sovány),
Csőreg (Katona) szavaink. Nyelvemlékeinkről szólva említenünk kell az
egyetlen összefüggő szövegemléket, a kun miatyánkot, ami a keresztény imádság
kun nyelvi fordítása. Idézzük a legrégebbi változatot, amint azt 1745-ben Varró
István nagykun- és Nánásy János kiskunkerületi meghatalmazottaktól Kollár Ádám
lejegyezte: Bezén attamaz kenze kikte, A kun nyelvemlékek kutatásában elévülhetetlen érdemeket
szerzett a karcagi születésű Németh Gyula, aki megvizsgálta a kunsági
helyneveket, s Mándoky Kongur István, aki összefoglalta a tudomány eddigi
eredményeit, a legjelentősebb kunsági szövegemlékeket, a kiszámoló verset és a
kun miatyánkot összevetve a törökségi megfelelőkkel, rekonstruálta a valamikori
kun hangalakot. Az erről szóló könyvet szülővárosa, Karcag adta ki 1993-ban,
Mándoky Kongur István halálának egy éves évfordulójára emlékezve. Karcag szellemi kultúrájának egyik jellegzetessége a
néphit, ezen belül is a táltoshit, ami keleti párhuzamai alapján az ősvallás
emléke kultúránkban. A pásztorkultúra éltető közegében a táltos-hit etnikus
gyökerű eleme a népi kultúrának, ami a kun műveltségi felülrétegződés okán
maradhatott meg napjainkig. A kunsági és Hortobágy-melléki táltos a valamikori
sámán megfelelője. Képzete elevenen él a mai néphitben is, alakja
termékenyítőleg hatott a népi díszítőművészetre is. Népszokásaink között, a lakodalmas szokáskör és a
temetkezési kultúra különös voltára hívjuk fel a figyelmet. A lakodalmas szokásrendben számos régi keleti,
kelet-európai szokáselem él, főként a házassági ajándékozásnál, a lakodalmas
jelképeknél, így az almaszimbólumokban, a lakodalmas zászlóknál, a vőlegénytől a
menyasszony számára megkívánt ajándékok kapcsán. Karcag lakodalmas
szokásrendjében a menyasszony vételárának (a hajdani kalim) emlékének meglétét
az 1974-ben gyűjtött Szolnok megye Néprajzi Atlasza felmérései is igazolták. A
pénzért rótt menyasszonytánc voltaképpen ennek az emléke. Még a 19. század végén
is kevés volt a fiatalok ismerkedési alkalma, ha egy legény nősülni akart, a
násznagyával elment a kiszemelt lány szüleihez. Ha egyezségre jutottak,
jegyajándékot küldött, ami rendszerint pénz volt. Gyűrűt az 1870-es évek elejéig
nem kaptak a menyasszonyok. Ma már a lakodalmas szokások is megváltoztak, de a
hagyományőrzők jóvoltából egyre több hintós esküvőt tartanak, a hagyományos
jelképeket is megőrizték. Felkendőzött
lakodalmas lovak 2002. májusában A lakodalmas tisztségviselők között archaikus, a vőfély
és a lovaslegények alakja. A vőfélyversek a szokásrend pontos leírását adják.
Nem lehet véletlen, hogy az első vőfélyversek az Alföldnek erről a vidékéről
kerültek elő. Itt, a Nagyalföld közepén, a Kunságon maradtak meg olyan apró
elemek, a legösszetettebb társadalmi intézménybe, a lakodalmas szokásrendbe
ágyazva őrzik az egykori kun kultúra emlékét. Így a lakodalmas zászló – kendő,
mint jelkép, a juhfej rituális osztása. A lakodalmas zászló, a kendő, amit a
hintós lakodalmaknál ma is látunk, meglehetősen régi jelképe a kunsági népi
kultúrának. A lovak kantárjára kötött kendő, a vőfély botjára vagy mellére
tűzött kendő ill. pántlika eredete a közép-ázsiai törökségi kultúráig vezethető
vissza. A kendő valójában zászlónak felel meg, ajándékozása, akár jegykendő,
akár a lovaslegényeknek adott ajándék formájában maga is a lakodalom jelképe. A folklór őrizte meg a kunkapitányok alakját. A kunoknak
valaha saját bíráik voltak, akik a közösség ügyeiben eljártak, a nádornál
képviselték a kunokat. A Hármas Kerület megszűnésével, az új megyerendszer
megszervezésével tisztségük megszűnt, de alakjukat a folklór tovább őrizte. Őket
köszöntő vőfélyversek is maradtak fenn. A hagyományőrzés szép példája, hogy a
millenium évében éppen Kisújszállás volt a kunsági városok közül az első, aki
felelevenítette a kunkapitány-választás emlékét. A hat nagykun város (hetediknek
csatlakozva Berekfürdő) minden évben választ kunkapitányt. Az lehet kunkapitány,
aki valamilyen módon kivívta a helyi társadalom megbecsülését. Karcag első
kunkapitánya Györfi Sándor szobrászművész lett 2001-ben. Temetkezési kultúránkban a kunok sajátosságának
tekintik a kutatók a kurgánon álló, kezükben áldozati csészét tartó ősszobrokat,
amik a kunok vándorlási területén a 9-11. századtól megtalálhatók. A
magyarországi kunok vezetőrétege itt is állított ősei tiszteletére ilyen
sírszobrokat, amint arra a földrajzi nevek alapján következtethetünk: úgy, mint
Kunkép, Korhány (kurgán), Kormancsok (áldozati hely) nevek
esetében. A kunok lila gyásza és a sírokba rontáselhárítás céljából tett
kultikus növény, az anyarozs (Secale cornutum) és az üröm (Artemisia) olyan
eleme a népi kultúrának, ami minden kétséget kizáróan a kunokat jellemezte.
Közülük – pl. a lila gyász emléke –, a Nagykunságon, Karcagon, Kunmadarason és
Kisújszáláson, valamint a 18. század végi nagy migrációs hullám teremtette
bácskai Feketics, Pacsér és Bácskossuthfalva helységekben a 20. század elejéig
megmaradt. A népi táplálkozás terén a szárítás, füstölés és a
juhhús főzésének, fogyasztásának sajátos szokása jellemzi vidékünket. A családi
ünnepek sem múlhatnak el úgy, hogy birkatest ne főjön. Sehol sem főzik úgy a
birkapörköltöt, mint Karcagon. A fejnek, körömnek, faroknak perzselése pikáns
ízt ad az ételnek. Az Alföldön a perzselés csak a Nagykunságra jellemző, a
Jászságban csupán egy helységben, Jászkiséren ismerik, de mint tudjuk Jászkisért
a 18. században kunok népesítették be. A juhfej rituális osztása ugyancsak
keleti hozadéka népi kultúránknak. A lakodalmas szokásrendben maradt ránk. A
leginkább tiszteletre méltó személy (a vőlegény násznagya, vagy a legidősebb
vendég) kapja a főtt juhfejet. Amíg a juhhús az ünnepek eledele, addig a köles a
népi táplálkozás szerényebb, de annál fontosabb alapja. A kásaételek a
hétköznapokon kerültek az asztalra a századfordulóig. Természetesen most, amikor
a hagyományok újjáéledésének korát éljük, s mindezt egyfajta kulturális turizmus
keretében valósítjuk meg, meg kell említeni, hogy az Alföldön köles-főző verseny
csak Kisújszálláson van minden évben ősszel, a Kun viadal kapcsolódó
rendezvényeként. Búboskemence A köles a kunokkal került az Alföldre. Valaha kölesből
erjesztett sör volt a boza, amit utóbb kunsavónak is mondtak. Ma már nem
ismerjük a bozát, csak a népnyelv őrizte meg emlékét: Kunmadarason ma is mondják
a részeg emberre, hogy bozálkodik, be van bozitálva… Tárgyi kultúrában elsősorban az állattartáshoz kötődően, a
kunsági legénybot, a kutyanyakörv, és a nyereg szerkezete
őrizte a keleti kultúra emlékét. A kunsági legénybot a középkori fegyver, a
buzogány formáját mutatja. A viseletben a kunsüveg az, aminek kontinuitását
igazolni lehet szinte a kezdetektől addig, míg a kalapviselet ki nem szorította.
A székelyderzsi falfreskó hátrafelé nyilazó lovasának fején látható süveget
jellegzetes viseletként a katonáskodó kunok szinte a 18. század végéig őrizték.
A kunságiak viseletét szóló 1855-ből való feljegyzés így írja le: „a
leginkább franczia kék posztó zsinóros nadrág, ezüst gombos dolmány, szép
kordoványcsizma.” A kék posztóruha a vagyonos parasztság és az elöljárók
körében általánossá vált. A nagykun Nádor huszárok ruhája őrzi az egykori híres
férfiviseletet. A kék szín rangot, méltóságot kölcsönzött viselőjének. Szokás
máig a sötétkék színt kunkéknek mondani. Cifraszűr A cifraszűr ázsiai eredete bizonyított. A Kunságra
annyiban jellemző, amennyiben a rajta lévő díszítés sajátossá tette. Ez a
viseleti darab a legvitatottabb, hiszen a magyar nyelvterületen mindenhol
elterjedt, ám a különböző kelet- és nyugat-európai hatásokra alakult sajátosan
magyar viselet lett. Álló gallérja, szabása, rátétes díszítése, archaikus,
közép-ázsiai, de a díszítése olykor hódoltságkori török hatást is mutat. Kisbunda
oldalrésze Kisújszállásról A női viseletben a kör alakú kunsági kisbunda jellemző.
A 20. század elejéig viselték. Visszafogott, barna alapon fekete selymezése a
puritán kálvinista stílust mutatja. A Nagykunsággal határos területekre is eljutott a
hajdúsági, északbihari, délborsodi, hevesi területekre, elsősorban a vásározók
révén, majd a helybéli mesterek is átvették. A debreceni vásárokon jelen volt az
egész Tiszántúl, a mezőtúri szűcsök Sarkadig és Váradig is elvitték portékáikat.
A nagyobb kunsági városokban 15-20 szűcs is megélt. Vagy önálló céhet alkottak,
vagy összeálltak szabókkal és más iparosokkal. Hívták kunbundának,
túri vagy karcagi bundának, gallérbundának és kerekbundának,
ha nagyon bő volt, fodros bundának. Karcagi
asszonyok parasztpolgári viseletben a 20. sz. elején A Kunság, így Karcag népviseletére is jellemző tehát a
cifraszűr, a kunsüveg, a hétköznapi pásztorviseletben a bő gatya, borjúszájú ing
és fekete, pitykés lajbi. A kör alakú nagybunda, aminek válltányérja kálomista
virágozású (fekete, sötétlila rozmaringozású). A nagybunda női párja a
viseletben a már bemutatott kunsági kisbunda. Napjaink egyik szép szokása lett,
hogy nagyünnepeken újra népviseletben jelennek meg az emberek. A Jászság
esetében különösen szép színes viseletről beszélhetünk, azonban a Kunság, mintha
zavarban lenne, hogy mit is hordjon … Nem szabad elfelejtenünk, hogy amit ma
népviseletnek mondunk, az alig több száz évesnél, voltaképpen az 1896-os nagy
ünnepségek idején alakultak ki oly módon, hogy a főúri viselet hatott a paraszti
ill. parasztpolgári viseletre is. Ennek tükröződését látjuk a debreceni
cívisviseletben, a jászsági cifra női viseletben is. A Nagykunság református
vidék lévén sohasem cifrálkodott, viseletében is puritán egyszerűség jellemző. A
hagyományok feléledésének korában természetes jelenség, hogy az ünnepeken
hagyományos viseletben, népviseletben jelennek meg az emberek, ezzel is
hangsúlyozva a saját kultúra fontosságát. A férfiak fekete posztóból varrott
zsinóros dolmányt hordtak csizmanadrággal, fényesre pucolt csizmával, később
pantallóval. Számos fotót láthatunk pl. a Néprajzi Múzeumban, amelyeket Györffy
István gyűjtött a század elejéről. Városunk hagyományos női viselete a parasztpolgári szabást
(sonkaujj, karcsúsított, hátul ráncolt felsőjű, lefelé bővülő aljú, nemes
anyagból, taftból, kőrisbogár színű selyemből) mutatja. Színeiben is
visszafogott, lehetőleg sötét tónusú anyag, hiszen a reformátusok ilyet hordtak.
A családi albumokban bőven találunk példát, a 19. század végén, a 20. század
elején a módos családok már leültek a fényképezőgép elé. A múzeumokban található
századfordulós fotók jól láttatják, hogy a karcagi, madarasi, kunhegyesi és
kisújszállási, tehát a nagykunsági módos (redemptus) parasztpolgár asszony nem
visel kötényt az ünnepi ruhájához szemben a szolnoki, mezőtúri asszonyokkal. A
karcagi asszonyok csak munkához hordtak kötényt. A 20. század első harmadában
azonban gyökeresen változott a viselet. A divat megváltoztatta. A lányokat
telente varróműhelybe adták, ahol a legfontosabb darabok szabását-varrását
megtanulhatták. Ezekbe a varrószalonokba párizsi divatlapokat is járattak, így
városunkat sem kerülte el az új hullám, az ejtett derék és egyenes szabásvonal…
A népviselet nagy változását eredményezte, bár szándéka ellenére a 20. század
első negyedében induló Gyönyösbokréta mozgalom is. Újra élesztették a
hagyományokat, az alföldi városok is szüreti mulatságokat szerveztek, a szüreti
felvonulásokon amolyan magyaros, buggyos ujjú fehér blúzban, térdig érő
szoknyában, piros mellénnyel vonultak a lányok Operett-viselet volt ez, de
mindenki követte, annak ellenére, hogy kevés köze van a népviselethez. A népi díszítőművészetben a kunhímzés jellemzi a
térséget. A gyapjúból, növényi festékkel festett szőrből varrott, párhuzamosok
között futó, ritmusosan ismétlődő minta szép színfoltja a népművészetnek.
Legszebb 18. század végi darabokat a karcagi Györffy István Nagykun Múzeumban
láthatnak az érdeklődők. A népi díszítőművészeti körökben, ami pl. Karcagon
működik a régi minták variánsait varrják népművészeink. Kántor
Sándor kerámiái A kunhímzés mellett a népművészetnek más ágai is
virágzanak városunkban: így a fafaragás, csipkeverés és a fazekasság. A
fafaragás és a bútorművesség céhközpontja volt Karcag, ahová a környező
települések mesterei is tartoztak, s akik a debreceni és nagyváradi
asztalosstílust honosították meg a vidéken. Fenyődeszkából készített ládákat,
lócákat, falitékákat készítettek. Kezdetben sötétkék, fekete alapon jelent meg a
díszítés, a fő motívumok vésett majd festett körmezőben jelentek meg, ami a
magyar bútorfestő hagyományban egyedülálló volt. A fafaragó népművészet
központja ma is Karcag. Kiemelkedő alkotói Andrási Mihály, Hemző János, Tóth
László, Bartha András, Tyukodi László. A csipkeverés hagyományos központjának számított Karcag.
Az egykori karcagi Háziipari Szövetkezetbe bedolgozó népművészek az 1990-es
évekre teljesen magukra maradtak. Néhányan, így, Pincésné Soós Gyögyi és Oláhné
Lipták Erzsébet igyekeznek a hagyományos mintákat fenntartani, éltetni, s mint a
népművészeti ág örököseként jelentkező népi iparművészet prezentásaiként menteni
az értékeket. Méltán híres
a karcagi csipke Noha hagyományosan nem számított a fazekasság
központjának Karcag, Kántor Sándor munkássága révén mégis az lett. Az 1960-as
évektől a mesterség csúcsán lévő Kántor Sándor azzal, hogy tanítványokat
indított útnak, így a tiszafüredi Szűcs Imrét, Sz. Nagy Istvánt, Kovács Lászlót,
ifj. F. Szabó Mihályt megtette azt, amit mesterember tehetett: átadta a stafétát
és messzeföldön híressé tette a karcagi fazekasságot. Kántor Sándorra méltán
büszkék a helybéliek. Karcagon született 1894-ben. Szerencsés volt a Györffy
István néprajztudóssal való találkozás, aki ugyancsak a város szülöttje, aki
felhívta a figyelmét a már kihaló félben lévő tiszafüredi motívumkincsre. Ezt
követően kezdődött Kántor Sándor mesterség és művészeti pályájának az a
szakasza, amely a páratlan értékteremtés korszakát hozta el. A Kántor-műhelyt a
család tovább működteti, Tóth János fazekas viszi a mesterséget. A lokális közösségek kultúráját, életképességét, megtartó
erejét és halványodó jövőképét vizsgálva joggal támadnak kétségek. Mindenre
kiterjed az információ és az intelligencia vezető szerepe és a szellemi munka
mindinkább felváltja a fizikait. Egyfelől nyomasztó a már említett globalizáció
hatása és szinte ezzel egyenlő mértékben felerősödik a lokális értékek
felmutatásának vágya. Az 1930-as évek közepétől a népi kultúra megmentésére és
feltámasztására új színfolt jelentkezett: a Gyöngyösbokréta mozgalom. A
produkciós szemlélet miatt a mozgalom befulladt, azonban az 1945 után létrejövő
népi együttesek ebből az alapból építkeztek. A háború után a népi kultúra
fenntartását és ápolását intézményesen biztosították. Periódusonként újraéledt
majd hanyatlott az érdeklődés iránta attól függően, hogy a városi kultúra milyen
igényt mutatott. A televízió Röpülj páva versenyei létrehozták a pávaköröket, a
figyelem a népdalkincs felé fordult. Erdély mintha felébresztette volna a
kollektív lelkiismeretet, népzene és néptánc gyűjtés indult, egyre több
hívatásos együttes játszott autentikus népzenét is. A táncház-mozgalom is sokat segített abban, hogy életre
csalja a szunnyadó népzene és tánckultúrát. Mind többen hordtak népies ihletésű
ruhákat, kicsit divat is lett a „folk stílus” a fiatalok körében. Az 1980-as
évek közepétől szinte minden nagykunsági városban, de mondhatni a Hortobágy
mellékén lévő településéken, így Karcagon is megrendezték a szüreti
felvonulásokat, pünkösdi királyválasztásokat, királynéjárásokat. Utóbb már lovas
legényekkel, huszárokkal vonultak, magyaros ruhába öltözve énekeltek, táncoltak
az asszonyok. Ez felelevenített egyfajta „magyaros népviseletet”, azonban ez
csak amolyan operett-magyar volt, valójában kevés köze van a
népviselethez. A rendszerváltás után megszervezett falusi turizmust sokan
tekintették a családi jövedelem kiegészítő forrásának, így a vendégváráshoz
hozzá tartozott a tájjelleget hangsúlyozó népies berendezés, népies ételek
fogyasztása, sőt már-már versenyszerű főzése. Egy-egy birkafőző versenyre több
ezren érkeznek Karcagra. Lehet vitatkozni azon, hogy helyes-e, jót tesz-e a népi
kultúrának az ilyen fajta bemutatása, lehet-e ez üzlet? A fontos az, hogy
életben maradjon a tájra jellemző díszítőművészet, szokáshagyomány, hiszen
öröklődni és megújulni csak így tud. A történelem számtalanszor bizonyította
már, hogy azok a népek tudtak fennmaradni, akik mindig megújultak, mert nem
majmoltak másokat, hanem a saját kultúrából merítettek. A milleniumi események kétségtelenül hangsúlyosabbá tették
a nemzeti kultúra, ezen belül a helyi értékek, sajátosságok megmutatásának
igényét. Tehát egyenes következménye a folyamatnak, hogy egy ilyen erős
tradíciókkal bíró helyi társadalomban, mint a jászkunsági településeké, egyre
többen öltenek népviseletet, felélednek a néphagyományok, hangsúlyosabbá válnak
azok az ünnepek, amelyek a napfordulókhoz kötődő ünnepkörök fognak össze. A
hagyományok újjáéledése egyben bizonyos értelemben vett újrafogalmazást jelent,
a kor követelményeihez való igazodást is. A folklorizáció folyamatában
átszüremlik a szokáscselekvés lényege, üzenete, de a megjelenési forma
alkalomszerű. A tartalma, erkölcsi üzenete, mondanivalója azonban visszahat a
mindennapi gondolkodásra is. A néphagyományok megőrzésében és újjáélesztésében a
Kunság egésze szép példával áll élen. Köszönhető ez annak a néhány embernek,
akik a kulcsemberek nem könnyű szerepét vállalják, akik tehetségüket,
szorgalmukat és gyakran anyagi erejüket a közjó javára fordítják, és köszönhető
annak a befogadó és támogató közegnek, amely lehetővé teszi a kezdeményezések
kibontakozását. A népi kultúrát bemutató rendezvények Karcagon a majálist a Mesterségek Művészete Napjával
ünneplik, ekkor mutathatják meg remekeiket a környékbeli kézművesek, népművészek
és népi iparművészek. A rendezvénynek nagy sikere van, már utcasort megtöltenek
a szebbnél-szebb tárgyakat árusító népművészek. A város gasztronómiai sajátosságaiként kell említenünk
azt, hogy a népi táplálkozást alapvetően a kunsági hagyományok határozzák meg.
Az Alföld legnagyobb állattartó körzete volt a Nagykunság, jelentősebb
állományok Karcag, Kunmadaras és Kisújszállás tulajdonában voltak. A táplálkozás
alapja a juhhús volt. Tradícionális vidék lévén máig megőrződött az, hogy
ünnepek alkalmával birkapörkölt kerül az asztalra. Az utóbbi hat évben már
hagyományossá vált, hogy június utolsó hétvégéjén, Péter–Pál-kor megrendezik a
Karcagi birkafőző versenyt, amikor is a környékbeli amatőr szakácsok megfőzik és
mesterszakácsokkal zsűriztetik főztjeiket. Legutóbbi versenyükön 150 birka
húsából főtt pörkölt. A városok versengenek egymással is, hogy ki főz ‘jobban’,
a hagyományos főzési recept a nagykunsági városokban ismert. Amíg az ünnepek
eledele a birkatest volt, a hétköznapokon a köles fogyasztása vált elterjedté.
(Ma már kevesen ismerik ezt a gabonafélét, ezért népszerűsítésére Kisújszálláson
a szeptember harmadik hétvégéjén rendezett Kun Viadalok harmadik napi
programjaként a Hagyományos kunsági ízek főzőverseny ajánlásában a köles ételek
kiemelt helyen szerepelnek.) Faragott
koporsós kapu az Erkel Ferenc utcában Periodikus rendezvénynek számít az államalapítás
évfordulójához kapcsolódóan a kulturális napok szervezése. Karcagon a Nagykun
Kulturális Napok rendezvénysorozat négy napos, minden korcsoport és lehetőség
szerint több társadalmi réteg kulturális igényszintjét igyekeznek figyelembe
venni a rendezvény szervezői. Az új kenyér ünnepét is tartják egyben, hiszen a
rendezvénysorozat része az arató felvonulás is. Október első hétvégéjén lovas
napokat szervez a város, ahová a környék fogathajtóit és díjugrató lovasait
várják. Karcag, a Nagykunság hagyományos kulturális központja
lévén, a városban működő Sződi Nyomda áldásos munkája folytán 1876-ban indult az
első helyi lap, a Karcag és Vidéke című, amely 1878-tól Nagykunság címen jelent
meg, kis kihagyással 1944-ig folyamatosan létezett. A Közérdek 1881-1882 között
jelent meg. A 20. század elejének pezsgő szellemi életét jellemezte, hogy több
lapot indítottak, így a már említettek mellett a Karcagi Hétfői Újság (1911), a
Karcag című, tudományos és irodalmi folyóirat 1913-14, a Karcag és Vidéke
(1904-től folyamatosan), a Nagykunsági Hirlap, (1903-1911), Karcagi Hírlap
(1905-1938), Kisgazdák Újságja (1912), Kunsági Néplap (1883). Eltekintve néhány
„vízhozta idegentől”, szinte midegyiket a helybéli értelmiségiek,
közismert polgárok írtak. Jelenleg a rendszerváltást követően megjelenő Karcagi
Hirmondó, a város tulajdonában lévő közéleti hetilap szolgálja a városi közélet
iránt érdeklődőket. A nagy elődöket tudó Karcagi Nyomda Kft. számos helyi
és vidéki kiadványt bocsátott útjára. Rendre itt jelennek meg a városban élő
alkotók munkái. Noha mindig jelentős volt a nagykunsági vonatkozású könyvkiadás,
soha annyi munka nem jelent meg, mint az elmúlt évtizedben. Könyvekre gondolunk
elsősorban, hiszen a város vezetése fontosnak tartotta mindig a kultúra
mecenatúráját. Helyi szerzők műveit is és elszármazottak munkáit is támogatta.
Évente két három kötet jelenik meg városi kiadásban, ezen felül kell még
számításba vennünk a helyi könyvkiadó egyesületet, a Barbaricum Könyvműhelyt,
ami tíz éves működése alatt közel száz kötetet jelentetett meg mondhatni
Kelet-Magyarország kiadójaként.
(Kattintásra nagyobb méretben is megjelenik!)
(Kattintásra nagyobb méretben is megjelenik!)
(Kattintásra nagyobb méretben is megjelenik!)
szenlészen, szenádon, dösön,
szen küklön, nitziégen, gérde ali kökte
bezén oknomozne, okné mezne, bergézge pitbütör küngön
il bézen ménemezne neszem bezdede jermez bezge utro
gergenge
ilme bezne ol gyamanga
kutkor bezne ol gyamanna
szen borszony bo kacsalli botson igyi tengere
ammen
(Kattintásra nagyobb méretben is megjelenik!)
(Kattintásra nagyobb méretben is megjelenik!)
(Kattintásra nagyobb méretben is megjelenik!)
(Kattintásra nagyobb méretben is megjelenik!)
(Kattintásra nagyobb méretben is megjelenik!)
(Kattintásra nagyobb méretben is megjelenik!)
(Kattintásra nagyobb méretben is megjelenik!)
(Kattintásra nagyobb méretben is megjelenik!)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Néprajz, mint nemzeti sajátosságunkat feltérképező tudomány
Milyen NÉP valójában a magyar? Honnan származunk?
Gazdag húsvéti néphagyományaink országszerte
Milyen jövő vár ránk, ha nem ápoljuk hagyományainkat?