Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A tanulás hatékonysága érdekében érdemes az idővel okosan gazdálkodni. A motivációval foglalkozó könyv néhány egyszerű, könnyen alkalmazható módszerre világít rá, hogyan érdemes a munkához-tanuláshoz viszonyulni
A feladatokat - bárhogy tagadjuk is - egyszer el kell végeznünk. De nem mindegy, mennyi időt és erőfeszítést igényel a munka. Például a felkészülés az emelt szintű érettségire. A munka hatékonyságának fokozásával foglalkozó írás alapelvei eredményesen alkalmazhatók a tanulásra is.
Ízelítőként álljon itt néhány megszívlelendő tanács a műből. Mielőtt még
bármihez hozzákezdenél, érdemes átgondolnod, mit és miért teszel. A tehetség (a
tanulás esetében is!) gyakran a jó szervezéssel egyenlő, a hatásfok jelentős
növelésével jár.
A legterjedelmesebb tananyag feldolgozása is akkor könnyű, ha rendszeresen, apró lépésekben történik. Pontosan úgy, ahogy egy szalámit elfogyasztanánk. Szeletenként. Ezzel a módszerrel lehet feldolgozni a hegyekben tornyosuló tankönyveket is.
Az eredményességhez hozzátartozik: be kell tudnunk ismerni,
hol vannak a hiányosságaink. Nyomást kell gyakorolnunk önmagunkra, hogy
felszámoljuk őket, pótoljuk ismereteinket, készségeinket.
Ilyen célok
lehetnek, hogy megtanuljunk jegyzetelni, önállóan megtalálni a tananyag fontos
pontjait. A házi feladatokat pedig el kell végeznünk.
Ilyen egyszerű.
A könyvben bemutatott gyakorlatias, amerikai tanácsok egyszerű alapelvekre épülnek. Apró lépésekben, rendszerességre alapozva, a feladatok és tennivalók fontossági sorrendjét meghatározva segíthetünk önmagunknak a legnehezebb problémák megoldásában is.
Talán meglepő, de az időgazdálkodás (time management) olyan készség, amire nem csak a nagyvállalatok munkatársainak van szüksége - megalapozását már az iskolapadban el kell kezdeni. Az első éles gyakorlási helyzetet pedig éppen a felvételi előtti hetek és hónapok jelenthetik.
Időgazdálkodási készség
Pszichológiai vizsgálatok igazolják, hogy a helyes
időbeosztás csökkenti a feszültséget, jobb teljesítményt tesz lehetővé, és ezzel
megalapozottabbá teheti a fiatalok tudását. Ez pedig - nem utolsó sorban a
felvételik megpróbáltatásai során is - a diákok számára nagy előnyökkel jár.
Tévhitek és alapszabályok az időgazdálkodással kapcsolatban
Az időgazdálkodás nem azt jelenti, hogy a továbbiakban
sokkal többet kell tanulni, és kevesebb idő jut a barátokra, a hobbira, inkább
meg kell erőltetned magad. Az időgazdálkodás lényege valójában az, hogy az időt,
mint korlátozott mértékben rendelkezésre álló forrást próbáld meg úgy beosztani,
hogy a munka (értsd: tanulás) és a személyes igények számára is elegendő keret
maradjon. Ehhez először is fel kell mérni időgazdálkodási szokásaidat - ezt
megteheted a tesztek között található időmérleg kérdőív kitöltésével is. Az
eredményből ki fog derülni, hogy mennyi időre van szükséged a tanuláshoz, vagy
bármilyen más tevékenységhez.
A következő lépésben gondold végig, hogyan épülne fel egy napod ideális időbeosztása. Ehhez segítséget nyújthat egy határidőnapló (tervezési rovattal), egy tábla az íróasztal felett (ahol rögzíthetők a teendők), de akár egy zsebnaptárként funkcionáló kártya is. Ezután döntsd el, mi lenne számodra a leghatékonyabb órabeosztás, jegyezd fel a fix programokat, (órarendet, szakköröket), de ne feledkezz meg az étkezéshez szükséges időről sem! Ha mindez megvan, jöhet az egyéni teljesítményedhez igazodó, önálló tanulásra alkalmas időpontok kiválasztása. Felkészüléssel, munkával akkor érdemes foglakoznod, ha a figyelmed és energiáid mérlege éppen megfelelő. Máskor csak erőltetnéd a tanulást, és feleslegesen hosszú időt töltenél el ugyanazzal a feladattal. A gyakorlatban általában beválik az a módszer, mely szerint érdemes a tanóra napján, az iskolából hazaérve röviden átfutni az anyagot.
Ezzel ugyanis elmélyítheted a friss emléknyomokat, és amikor tényleg belevágsz a tanulásba, jobban emlékszel az anyagra. Nemcsak az iskolában, az önálló tanulás során is kell szünetet tartani, erőpocsékolás nélkül ugyanis nem lehet egy-másfél óránál tovább koncentrálni. Általában óránként tízpercnyi szünetet számolhatsz bele az időtervbe. Ha a terhelés túl nagynak tűnik, és nem marad időd a barátaidra, hosszabb távon úgy jársz jobban, ha felméred, hogyan nyerhetnél időt. Elhagyhatsz például néhány olyan elfoglaltságot, ami nem kötelező.
Hogyan hozhatod egyensúlyba saját időmérleged?
Ne légy maximalista!
Aki kényszeresen csak a tökéletességre törekszik, állandóan
ellenőrzi magát, ami védekezést válthat ki. Senki sem tökéletes. Ha
megvalósíthatatlan kötelezettségeket erőltetsz magadra, "túlvállalod" önmagad,
akkor a végén rendszerint csak halogatod a teendőket. Célokat kell és érdemes is
kitűzni, ám ezeknek mindig a saját képességeidhez kell igazodniuk. Nem másokhoz
kell viszonyítani önmagad, mindig lesz, aki nálad többet ér el ugyanannyi idő
alatt, de olyan is, aki kevesebbet.
Állíts fel fontossági sorrendet!
Sokan nincsenek ezzel tisztában, ezért vállalnak túl sokat,
míg végül semmit nem fejeznek be. Ha összeállítod a tennivalóid listáját,
kénytelen leszel rangsorolni az elvégzendőket. Ebben az ABC módszer lehet a
segítségedre: "A" típusú az a feladat, amit még aznap, azonnal meg kell tenned.
A "B" csoportba azok kerülhetnek, melyeket a héten kell elintézned. A "C"
típusba pedig azok tartozhatnak, melyekre egy hónap a "határidő". Sajnos sokszor
a B és C típusú feladatok fontosabb tűnnek, mint amilyenek, és összezavarják a
menetrendet. A pontos rangsorolást ezért érdemes megtanulni.
Kombináld a feladataid!
A lehetőségek tára végtelen, határt csak saját kreativitásod
szab. Jó ötlet lehet, ha a különböző feladatokat azonos idősávban végzed.
Iskolába menet magnószalagra rögzített anyagokat hallgatva kihasználhatod az
egyébként unalmasan, üresen töltött órákat. Zuhanyzás közben mentális térképet
készíthetsz a tennivalóinkról.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Forradalmi magyar internetes oktatófelület diákok kedvére és gyors fejlődésére
Tanulj online angolul és nyáron már az ajánlásaidból finanszírozd a nyaralásod!
Hogyan keress pénzt lépésről, lépésre.....
Ha lemaradtál az Időteremtő tanfolyamról, itt a könyv helyette