Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | Jodli Ferenc | 0 hozzászólás
A cégek évről évre készítenek mérleget az üzleti tevékenységükről.
Hát az állam? Mért nem látható évről évre közös gazdálkodásunk egyenlege és sorai, tételei?
A Nemzetközi Valutaalap-Európai
Unió-Világbank-hitelcsomag a pénzügyi intézményeket szolgálja, nem az
államháztartásnak volt rá szüksége - ezt állítottam az Átvertek minket
címmel a Magyar Nem zetben június 1 -jén megjelent interjúban. Irina
Ivasenko, az IMF iro davezetője nyilatkozatában (MN, 2009. június 18.)
a hitelt elengedhetetlennek nevezte a csőd elkerülése érdekében.
AZ IMF ÉRVELÉSE KÉRDÉSEKET ÉS KÉTELYEKET VET FEL. A
pénzvilágban megdőlt az „ahol az erő, ott a bölcsesség" hittétel, csak
mi még nem vontunk le ebből a megfelelő konzekvenciát. Egy volt
jegybankelnök szerint nem a pénz, hanem a közgazdasági tudás tűnt el.
Soros György a kongresszusi vizsgálaton rendszerhibáról és
megtévesztésről tanúskodott: „A pénzügyi válságot nem az olajár vagy
valamely ország okozta. A krízis a pénzügyi rendszer lényegéből fakad.
(...). A piac nem szabályoz megfelelően." A magyar pénzügy
minisztériumi szakértők egybehangzó véleményére alapozva nyilat kozta:
„a pénzügyi világ felelőtlensége okozta a válságot". Az IMF
irodavezetője az interjúban menteni igyekezett felelőssé güket, de épp
elmélyítette, mondván, „a globális válság jeleit senki sem ismerte fel
időben". A valutaalap alapokmánya szerint köteles a nemzetközi
monetáris rendszer hatékony működését felügyelni. Az irodavezető
szerint „nagyon nehéz volt megjósolni, hogy a pénzpiacok válsága
hogyan és mikor válik gazdasági válsággá, és ez mi ként érinti majd a
feltörekvő piacokat". Vajon az IMF sok ezer szak értője a világ összes
pénzügyi adatával nem látott előre? Vessünk egy pillantást a keretes
írásra, egy tíz évvel ezelőtti közgyűlési megnyitó beszéd kivonatára! Szükség
volt-e az IMF-hitelre? - hangzott a riporter kérdése. Az irodavezető
szerint igen, tavaly Magyarország borzasztóan rossz helyzetbe került
eladósodottsága és a befektetői környezet romlása miatt. „Hazájukat
kizárták a pénzpiacokról" - mondta. Félő volt, hogy az ország nem tudja
adósságát törleszteni. Így az EU és a valutaalap kölcsöne segített
abban, hogy stabilizálják helyzetüket - ér velt. Ezeket a gondolatokat
raktárról kapjuk, már szinte beépült tu datunkba, holott könnyen
belátható, hogy téves kommunikációs stratégia része. (Lásd a Soros
által mondottakat.) AZ ELSŐ TÉVES ÁLLÍTÁS MÁR FEL SEM TŰNIK, MINDENKI ELHISZI, HOGY MAGYARORSZÁG ELADÓSODOTT. Magyarország
a nyitott gazdaságban nem adósodik el, nem is vesz fel hitelt, mert az
ország már csak statisztikai fogalom. Az állam az á-lamháztartás
terhére vesz fel hitelt, de az eladósodása megállapításá hoz legalább
mérleggel kellene rendelkeznie. A magyar állam egyál talán nem készít
államháztartási mérleget. (Érdekes, ezt sohasem kifogásolják az
akkurátus hitelezők.) Az országnak, a nemzetgazdaság nak csak része a
közösségi javak és kötelezettségek összessége, ott még élnek emberek is
a háztartásaikkal, és működnek a vállalatok és a bankok is. Félrevezető
tehát, ha az országról szólva nem mondjuk meg, hogy pontosan mely
alanyai adósodtak el és kikkel szemben. Van ilyen statisztika. Ha egy
itt bejegyzett leánybank a külföldi anya banktól hitelt vesz fel, vagy
egy összeszerelő-üzem tartozik a külföldi anyavállalatnak, akkor a
cégcsoporton belül egészen extrém kondí ciók segítségével vihetik ki az
országból a nyereségüket. Az adófize tők terhére számított államkölcsön
egészen másként értékelendő, de mindkét eset az országos összevonásban
szerepel. Tehát nyitott gazdaságban értelmezhetetlen kijelentés az
ország eladósodása, ez csu pán a közvélemény befolyásolására alkalmas. Az
elmúlt években nem a magyar állam adósodott el elsősorban a külfölddel
szemben, hanem spekulatív céllal a pénzügyi intézmé nyek, mert a
kölcsönbe vett forrást nem fektették be a gazdaságba. A válság előtti
hetekben az államháztartás külföldi adóssága és a koc kázat
szempontjából fontos MNB-tartalék figyelembevételével 16,48 milliárd
euró nettó adósság volt, ez év végére 13,48 milliárdra csök kent, míg a
bankok majd háromszor több, 35,2 milliárd euróval tar toztak
külföldnek, és az év végére - a válság alatt! - ötmilliárd euró val
gyarapították eladósodásukat, 40,5 milliárd euróra tornázták fel -
magyar zászló alatt. Tehát a nettó külföldi adósság háromnegyede magán
és csak egynegyede állami. A nagy magánadósság 80-90 szá zalékban
külföldi tulajdonú és érdekű bankok, társaságok kötelezett sége,
amelyek nagy arányban bankcsoporton belüli tőkemozgást végeznek. Azért
vesznek fel sok és drága hitelt, hogy költségként, adómentesen vigyék
ki a nagy nyereséget - és az ne is látsszon. Nem a hazai háztartások és
vállalkozások gerjesztik az eladósodást, hiszen a forintban lévő
megtakarításaiknál is kevesebb hitelt kapnak. A köl csönök valutában
történő elszámolása csak trükk, hogy a - spekula tív okból érkező -
bankcsoporton belüli deviza távozásakor fellépő árfolyamveszteséget
ellensúlyozza a lakosságtól, a forint értékvesztése címén megszerzett
többlet. A bankok valójában forintot kölcsönöznek, a
devizaelszámolással azt érzékeltetik, mintha a polgárok adósítanák el
az országot. A vállalkozásaink sem adósodtak el, hiszen alig kaptak
kölcsönt. Az IMF mindezzel tisztában van. 2008. június ban üdvözölte a
költségvetési és a folyó fizetési mérleghiány csökke nését, majd
szeptemberben a javuló tendenciát, most mégis ezzel el lentétes
álláspontjával traktálja a közvéleményt. A valutaalap azzal is
tisztában volt, hogy múlt novembertől nem kellett államadósságot
törleszteni, a költségvetési hiányt a kincstárjegyekkel finanszírozták.
Tehát az államháztartásban nem volt csődhelyzet. Hamis
állítás, hogy Magyarország eladósodott. A célja csupán az, hogy
bűntudat alakuljon ki bennünk, amiért állítólag lehetőségeink feletti
életszínvonalon élünk. Ha ez belénk ivódik, könnyebben elfo gadjuk a
megszorító intézkedéseket. Míg a GDP ötszöröse fordult meg a
bankszámlákon 1995-ben, addig 2008-ban már 43-szorosa. Inflációval
korrigáltan is nyolcszor jobban élnénk bő évtized múltán? Nem.
Kevesebb reálértékű pénzünk van, csupán kevesek nagy spekulációját
tűrjük. Az IMF irataiból kitűnik, pontosan tudják, hogy a bankrendszer
adósodik el, erre figyelmeztettek az amerikai válság kitörésének
napján: „A gazdasági lassulás ellenére a magán szektor hitelnövekménye
erőteljesen növelte az adósságterhet, többsége külföldi valutában, így
nőtt a magánszektor nettó külföldi eladósodása." Az IMF az elvárt
költségvetési beavatkozás érdekében mást kommunikál. Egy
tanmese talán segít megérteni, hogy mi történik velünk. Szép Sziget
luxusszállodájába örömmel várják egy pénzügyi konferencia vendégeit.
Brókerek érkeznek, nem költenek, ki sem lépnek a teremből, teljesen
leköti őket összekuszált, horribilis egymás közti tartozásaik
tisztázása. Az unatkozó újságírók azonban felfedezik: Szép Szigeten a
legnagyobb az egy főre eső adósság, majd telekürtölik a világot. A
sajtóban a hír „Szép Sziget eladósodott" szalagcímre egyszerűsödik le.
Ezt hallja a portás, a takarító, a taxis. Törik a fejüket, de nem
értik. De az igazgató rögtön felismeri a lehetőséget - csökkenti a bérüket, és emeli a tarifát. Magyarországon
a világ bármely sarkából bejegyezhető társaság az interneten, ide
bármennyi deviza küldhető, el sem kell, hogy hagyja a bankrendszert,
gyártja a hasznot a magyar statisztikai adatok terhelésével. Mi köze
ehhez az országnak? Az, hogy a bankokat szolgáló jegybank magas
forintkamatlábakkal csábítja a pénzt befektetőket. A hitelminősítők
pedig országkockázatról beszélve üzennek a monetáris tanácsnak:
felfelé azokkal a kamatlábakkal! Mi köze van mindehhez a magyar
embernek? Az, hogy elszenvedi a magas kamatlábat, elszenvedi, hogy míg
a szép idegen befektet, őt éppen kifektetik a hite le devizaalapú
elszámolásával, vagy éppen a vállalkozása hitelezésének felmondásával.
És a kormány ezt tűri, sőt a jegybanknál számlát vezetni jogosult
VIP-ügyfelek kamathozamát maga állja azzal, hogy megtéríti a jegybank
kamatveszteségét. (A kormány csökkenti a szociális kiadásokat, a
költségvetési egyenleg pozitívumának növelésével, hogy több jusson az
adósságszolgálatba csomagolt ilyen kamat támogatásra.) Az állam és az
IMF együtt nézik végig, amint nagy zsákban hordják el az ország pénzzé
tett javait. Eközben közösen gondoskodnak arról, hogy a „raktár"
folyamatosan fel legyen töltve - például az IMF hitelével. A kormány
nemcsak eltűri ezt, maga is azt zengi: eladósodott az ország. A magas
kamat élvezetére érkezett offshore szereplők, ki sem lépve a
bankrendszerből, csak megrende li a sajtótól, hogy még kesergőbben
húzza el az ország nótáját, majd lekaszálják a spekulatív hasznot. A
bankszövetség elnöke nyilatkozta az IMF-hitelről szóló tárgyalás
idején: „A piaci szereplő folyamato san arról beszél az elemzőknek,
hogy a magyar gazdaság a tönk szé lén van. Ezt számokkal, plauzibilis
vagy annak látszó érvekkel alá le het támasztani; ráadásul ezzel az
általános piaci hangulatra is lehet hatni." A naiv belföldiek pedig az
irányított spekulációt piaci jelen ségnek hiszik. MÁSODIK TÉVES ÁLLÍTÁS: „HAZÁJUKAT KIZÁRTÁK A PÉNZPIACRÓL." Nem a
haza, az állam van jelen kötvény jellegű hiteleivel a pénzpia con, ha
lenne piac, de nincs. Az államkötvények értékesítése (a hitel egy
formája) éves ütemben meghirdetett aukciókon történik, de ki zárólag 11
kiválasztott vevő részére. Ők a legnagyobb kötvénykeres kedők, bankok,
pénzalapok, ők maguk a „pénzpiac". Például a Deutsche Bank, a Citibank,
a CIB, az Erste és a többi ismert kereske delmi bank, de a
takarékszövetkezeti bank is. Ha 11 kiválasztott kül földi és belföldi
egyszerre, összehangoltan nem vesz államkötvényt, amikor erre
leszerződött, akkor az botrány, kartell, épp a piac ellen téte. A
magyar állam pedig elszalad, hogy számukra hitelt szerezzen? Beengedi
az idegen pénzügyi közvetítőket, átadja a bankipar közel kilencven
százalékát, az államháztartás finanszírozását kiemelkedő haszonnal
honorálja, biztosítja a spekuláció extraprofitját, és akkor az
elsődleges vevői jogokkal rendelkezők felrúgják szerződéseiket, hogy az
őket ily szívességgel látó állam finanszírozását leállítsák? Szép, de
nem igaz. Csak arra kellett a propaganda, hogy az ismert eseményeket
alátámassza. Az állam pánikba esett, mert a spekulán sok durcáskodnak.
A bankrendszerrel összenőtt jegybank gyorsan háromszáz bázisponttal
több vajat ken a kiflijükre, miközben a vilá gon mindenhol kamatot
csökkentettek. Ezzel a megnövelt kamatkü lönbséggel még nagyobb
extrahasznot ígért a költségvetés. És lás sunk csodát, továbbra sem
vették az új állampapírt - mert az állam nem adott el. Azért, mert nem
volt rá szüksége. Eközben azt halljuk, nem lett volna vevő az
államkötvényekre, mert túl kockázatos, nem azt halljuk, hogy a februári
próbakibocsátáson a meghirdetett mennyiség háromszorosára, április vége
felé már majd négyszeresére ér kezett ajánlat. Az IMF miért nem a
valóságnak megfelelően mutatja be az eseményeket? HARMADIK
TÉVES ÁLLÍTÁS: „ORSZÁGUKAT AZ ÁLLAMADÓSSÁG IGEN MAGAS SZINTJE TESZI
SEBEZHETŐVÉ, AMIT A LEHETŐ LEGHAMARABB CSÖKKENTENI KELL." Látjuk
az IMF irataiból is, az államadósság nem volt túlzott és csök kenő
tendenciát mutatott. Az állam nemzetközi összehasonlításban sincs
nagyon eladósodva, az uniós középmezőnyben volt, és most ja vul ez a
pozíció is. A konvergenciakritériumok lényegtelenné váltak, fel is
függesztették, mert egyetlen ország sem tudja tartani. Azt látjuk, a
bankrendszer visszafogja a hitelezést, ezzel a teljesítményt, tehát
maga csökkenti a GDP-t, de így ennek arányában nő az adósságráta.
Ugyanígy hat a forint gyengülése is. Tehát a bankrendszer leszorítja a
termelést, a fogyasztást és így az állam adóbevételét is. Így a költ
ségvetés helyzete romlik, az adósság törlesztése kockázatosabb, ám e
címen lehet növelni a kamatokat. Az IMF bizonyára ezzel tisztában van,
és szimulációs modelljeivel előre számítja a hatásokat. A közvé lemény
pedig azt hallja, a költségek visszafogásával lábal ki a bajból. Miért
nem teszi közzé ellenőrizhetően az IMF az előrejelzéseit? NEGYEDIK
TÉVEDÉS: „MAGYARORSZÁGNAK JELENLEG NINCS NAGY PÉNZÜGYI MOZGÁSTERE.
MINDENKÉPPEN NÖVELNI KELL AZ ORSZÁG IRÁNTI BIZALMAT." Az
állítás nincs szinkronban a tényekkel. Az államkötvényeket há romszor,
négyszer jegyzik túl, hatalmas az itt spekuláló pénz. Ez nem a bizalom
jele? Másról van szó. Az IMF irodavezetője szerint „A Ma gyar Nemzeti
Banknak óvatos kamatpolitikát kell folytatnia." Azaz magasba a
kamatlábakkal! Vajon kinek az érdekében? Amikor más hol egy százalék
körüli az alapkamat, nálunk közel tíz, amikor a ke reskedelmi bankok
sorra lökik csődbe a hitelmegvonással a jól működő, de e kamatot
kitermelni képtelen cégeket. Ez lenne az IMF ajánlotta „óvatos"
kamatpolitika? Vajon nem épp ez a válság fő oka? Nem látja ezt az IMF?
Látja. Irina Ivasenko mondja: „Tavaly október ben, amikor Magyarország
hitelért fordult hozzánk, a magyar célki tűzések egyik legfontosabbika
az volt, hogy fennmaradjon a magyar bankrendszer stabilitása. (...) A
magyar bankokat a devizaszükség letük miatt kellett megsegíteni. (...)
Az IMF biztonsági hálója bizal mi célokat szolgál a bankok számára."
Akkor miért beszéltünk eddig Magyarország eladósodásáról? Vagy miért az
államadóssággal bajló dunk? Miért állítjuk, hogy „hazánkat kizárták a
pénzpiacról"? A tények
alapján sem az állam, sem a bankok nem voltak csődveszélyben, a bankok
spekulatív okból hatalmas pénzbőséget teremtettek maguknak, és épp nagy
jövedelmükkel „bajlódtak". A húszmilliárd eurós készenléti hitel
háromegyedét mégis fél év alatt lehívtuk. Miért? Nem ezt kellene az IMF
új irodájának bemutatnia, a számlaforgalmat is közzétéve, ha már
közhiteiről van szó? Nem kellene bemutatni, milyen szerződéssel adunk
forrást a bankok nak? Kitől vásárolja vissza az állam az évek múlva
lejáró államköt vényeket előtörlesztésként, csak nem így juttatunk
olcsó forrást „hátulról" a hitelintézeteknek? Csak nem az előre jobban
látók menekülnek a viharos jövőtől? Ugyanis a vihart most programozzuk
be. A Nemzetközi Valutaalap-Európai Unió-Világbank-hitelcsomaggal úgy
segélyezzük a bankokat, hogy nyugodtan kidobhassák az embereket az
állásukból, hogy elkergethessék otthonaikból. Őket, akik adózóként majd
visszafizetik az államnak a bankmentő hitelét! És a szó itt megszakad... A szerző a Magyar Adófizetők Országos Szövetségének alelnöke Keretes Írás Részletek
James D. Wolfensohnnak, a Világbank elnökének 1998. október 6-án, a
Világbank éves közgyűlésén elhangzott előadásából: ”Egy évvel ezelőtt
még a fejlő dő országok mindegyike fejlődni látszott a következő
évtizedben. (...) Azután követ kezett a krízis és válság egy éve. (...)
Megtanultuk, hogy a kormányokat a gazdaság rendbe hozása érdekében
fájdalmas lépések megtételére kérve hatalmas feszültségeket
gerjeszthetünk. Nem a kormányok, hanem az emberek érzik a fájdalmat. A
költségvetési hiányok megszüntetésekor iskolás gyermekeket támogató,
egészségügyi ellátást biztosító programok szorulhatnak háttérbe,
sok-sok közép- és kisvállalkozás, amely a tulajdonosnak és az
alkalmazottaknak megélhetést biztosít, hiteltől eshet el, és csődbe
mehet. Valami baj van a rendszerrel, mert még az évek során szigorú
gazdaságpoliti kát követő országokat is megtépázzák a nemzetközi
pénzügyi piacok, az ország mun kásait kidobják munkahelyükről,
gyermekeik kénytelenek megszakítani tanulmánya ikat, reményeiket és
álmaikat elpusztítják. (...) Látjuk, hogy a mai világgazdaságban az
országok becsábíthatják a magántőkét, építhetnek banki és pénzügyi
rendszereket, növekedést érhetnek el, befektethetnek az emberekbe -
néhány emberbe, de az őslakos szegény bennszülöttek hátrányos helyzetbe
kerülnek. (...) Túl gyakran csak a gazdaságra koncentráltunk a
társadalom szociális, politikai, környezeti és kulturális
szempontjainak megértése nélkül. Felépíthetünk egy új nemzetközi
pénzügyi berendezkedést, de az egy homokra épült ház lesz. (...) Ki
kell dolgoznunk a válságok megoldásának hatékonyabb módját, a terhek
jobb elosztását, mely nem végzetes a munkások ra, a kisvállalkozásokra
és más ártatlan áldozatokra nézve. Gyorsan kell a vészhely zetekre
kidolgozott szociális segítséget bevetnünk."
Orrunknál fogva vezet a tőke :
Varga István írása a Magyar Nemzetben
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Mi a külföldről felvett kormányhitel szerepe és hogyan hat az egyes emberek életszinvonalára?
Ki legyen, ki lehet a miniszterelnökünk? Bokros jó lenne?