Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Vízkereszt a karácsonyi ünnepkör zárása, és a farsangi időszak kezdete. Az egyik legrégibb egyházi ünnep, a 4. századig Jézus születésnapját és az évkezdetet is ezen a napon ünnepelték. Az egyház ezen a napon emlékezik meg a napkeleti bölcsekről, Gáspárról, Menyhértről és Boldizsárról. E naptól kezdve szenteli a vizet a keleti egyház, a középkortól pedig a nyugati egyház is. Az ünnephez számtalan népszokás is kapcsolódik.
Vízkereszt a „karácsonyi tizenketted" (12 napos ünnep) zárónapja. Innen az ünnep angol neve:" Twelfthday, Tizenkettedik nap". A 354 napos holdév és a napév közt kereken 12 nap a különbség, s az évkezdéskor beiktatott pótnapok – a naptár más pontjain is találkozhatunk ilyenekkel – a különbséget voltak hivatottak eltüntetni Európa luniszoláris parasztnaptáraiban. A nép később e 12 nap ( „számos napok, csonka hét, regölő hét") időjárásából jósolt az újév időjárására nézve. Epiphania görög szó, azt jelenti: „megnyilvánulás".
A pogány görög kultuszokban az istenség,
megjelenését, és annak évenkénti megünneplését jelentette. Az
őskeresztény egyház szinkretista hajlandóságából arra következtethetünk,
hogy időpontja a pogány korban is az év elejére esett, a visszatérő
napfényt köszöntő téli ünnepkör része volt.
Epiphania ünnepe
először a III. században tűnt fel a keleti egyházban, mint Krisztus
születése napja. Száz évvel később azonban Róma úgy látta jónak, hogy
Krisztus születését a „Legyőzhetetlen Nap" (Sol Invictus) pogány
ünnepével, a népszerű Míthras napisten születésnapjával (dec. 25.)
egyeztesse, ezért Epiphania hamarosan új jelentést kapott. Nyugaton a
háromkirályok imádásának, keleten pedig Krisztus Jordán folyóban való
megkeresztelkedésének az ünnepe lett. Az utóbbi gondolatot később a
római egyház is átvette, sőt hozzácsatolták Jézus első csodájáról (a víz
borrá változtatásáról a kánai menyegzőn) való megemlékezést, azt
tanítván, hogy e három evangéliumi esemény Jézus istenségének első
„megnyilvánulásai", epiphánéi.
Az egyház ezen a napon
emlékezik meg a napkeleti bölcsekről, Gáspárról, Menyhértről és
Boldizsárról, akik a Jézus születésekor megjelent betlehemi csillagot
követve, uralkodónak kijáró tisztelettel hódoltak a gyermek és
édesanyja, Mária előtt, valamint Jézus megkeresztelkedéséről. E naptól
kezdve szenteli a vizet a keleti egyház, a középkortól pedig a nyugati
egyház is. A keleti egyházban a Jézus érintésétől megszentesült Jordán
emlékezetére a folyók megkeresztelése is szokásban volt. A görög, bolgár
és a szerb papok pompás körmenet élén vonultak a folyó partjára, s ott a
szertartás részeként fából vagy jégből faragott keresztet vetettek a
vízbe, amit aztán edzett testű hívek egymással versengve halásztak ki.
A víz megkereszteléséből, megszenteléséből ered a magyar vízkereszt
elnevezés. A liturgikus vízszentelést vízkereszt vigíliáján (január 5.)
végezték a templomban, de haza is hordták meghinteni vele a házat, a
gonosz szellemek ellen. Ezen kívül hittek gyógyító hatásában, mely
mindenféle betegségre jó volt, de használták a mezőgazdaság és
állattartás területein is.
A víz és tömjén megszenteléséből
keletkezett a házszentelés szokása, amely viszont már a háromkirályok
tiszteletéhez kapcsolódik. Vízkereszt egyházi jelképe, a sugárzó, arany
betlehemi csillag is összekapcsolja a nap két szent eseményét.
Népszokások
Vízkereszt napjának népszokásai a templomban megszentelt vízhez
kötődnek. Ipolytarnócon, Litkén, Mihálygergén a házigazda üvegben
hazavitte a megszentelt vizet, a ház apraja-nagyja kortyolt belőle, hogy
megóvja őket a torokfájástól. Megszentelték vele a házat, az ólakat.
Öntöttek a kútba, hogy a víz meg ne romoljon.
A szentelt víz az embert
születésétől haláláig kísérte: ebből a vízből hintettek a bölcsőre, a
menyasszony koszorújára, a halott koporsójára. januártól januárig a
vizet üvegben vagy nagy korsóban tartották, s ami megmarad a következő
vízkeresztre, azt a kútba öntötték.
Már a XV. században
jellegzetes magyar szokás volt a papság vízkereszt napi
alamizsnagyűjtése. Ezen a napon volt a házszentelés, és ilyenkor írták
fel a három napkeleti király nevének kezdőbetűjét (G + M + B) és az
esedékes évszámot az ajtóra. A XVI. század óta dokumentált szokás a
csillagozás és a csillagének éneklése. Egyes vidékeken a mai napig is
járnak gyermekek a kirúgható csillaggal háromkirályok képében
köszönteni.
A vízkeresztkor megszentelt vízhez hasonló szerepe
volt a gyertyaszentelőkor (február 2.) megszentelt gyertyának.
Ipolytarnócon 2-3 gyertyát vittek a templomba megszentelni, s azokat a
ház első szobájában tartották. Kettőt az esetleges halott számára tettek
félre, egyet égzengés ellen. amennyiben az év folyamán nem volt szükség
a gyertyákra, úgy azokat a következő évben újra megszentelték. A már
kétszer szentelt gyertyát a hosszan haldokló kezébe adták, hogy
könnyítsen rajta. Mihálygergén a kétszer szentelt gyertyát az égiháború
alkalmával gyújtották meg, úgy tartották, ahol ezt a gyertyát égetik,
oda nem üt a villám. Volt rá eset, hogy a férjétől elszökött menyecske
fölött égették a szentelt gyertyát, hogy az ördögöt kiűzzék belőle.
(Forrás: Manga János: Ünnepek, szokások az Ipoly mentén)
Vízkereszthez kapcsolódik a következő időjóslás: „Ha Vízkeresztkor megcsillan a víz a kerékvágásban, nem lesz hosszú a tél."
Forrás: gondola.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Halál – gyász – temetés
Egy brit tudós személyében a világon először számítógépes vírus fertőzött meg egy embert