Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A téli napforduló napja az év egyik olyan sarokpontja volt, mely a nyári napfordulóval (azaz a Szent Iván-éjszakájával)
együtt egységes keretet adott az időszámításnak. Míg a nyári napforduló
során a legmagasabban állt a Nap, és a legrövidebb éjszaka következett
be, addig télen a legalacsonyabban delel a Nap, és ekkor van az év
leghosszabb éjszakája is. A téli napforduló az északi féltekén december
21-22-ére esik, míg a déli féltekén pont fordítva, június 21-22-ére.
Ezért is volt, hogy míg a nyári napforduló alkalmával azért gyújtottak
tüzeket, hogy elűzzék a közeledő sötétséget, addig a téli napforduló
alkalmával a fény diadalát, az élet megújulásába vetett
hitet ünnepelték, hiszen ekkortól kezdtek az éjszakák újra rövidülni,
és hosszabbodni a nappalok.
A Római Birodalomban az ünnepet a
már erősödő Napisten, és Mithrász-kultusz nyomására az i.sz. 3.
században rendelték el. Az ekkor erősödő keresztény vallás
szimbolikájában az isteni fényforrást, a sötétségen diadalmaskodó fényt
Krisztus szimbolizálta, így hamarosan az ő személyét is ehhez a naphoz
kötötték.
Krisztus személye születése által
kapcsolódik a téli napfordulóhoz, mint ahogy a nagy vallásalapítók,
próféták és mitikus személyek születésnapja (és sokszor halála is)
természeti fordulópontokhoz, az év legjelentősebb napjaihoz köthető. A
titokzatos égi jel, a betlehemi csillag megjelenése is a fényt szimbolizálja a születés éjszakáján,
amely így mintegy második napként tündökölt, elhozva ezzel azt, aki az
emberiség bűneiért fényként küzd majd meg a sötétséggel, elhozva a
reményt. Máté és Lukács evangéliuma szerint Názáreti Jézus Máriától és
Józseftől, Dávid király leszármazottjaként, ám a Szentlélektől
fogantatva született Betlehemben, ám ennek pontos időpontja nem esik
egybe időszámításunk titokzatos, és "0" pontjával.
A Názáretben tanítani kezdő Jézust i.sz. 28-29-ben János keresztelte meg a Jordán folyóban. Ezután 12 tanítványt gyűjtött maga köré, és Isten országának eljövetelét hirdette. Tevékenységét elsősorban az Újtestamentum evangéliumai rögzítik, mely szerint három évet tölthetett tanítással. Keresztre feszítését Júdea és Samaria római helytartója, Pontius Pilátus rendelte el - a helyi zsidó vallási vezetők kérésére - (33-ban vagy 30-ban?), vélhetően a Jézus tanításai nyomán fellépő forrongás lecsillapítására.
Krisztus születésének keresztény ünnepe
Krisztus születésének megünneplése
csak később, a kereszténység térhódításával került előtérbe, ám ezután
fokozatosan egybekapcsolódott a téli napforduló pogány ünnepével.
Ténylegesen Nagy Konstantin egyházi reformja, és a kereszténység
államvallásként való bevezetése után, és a niceai zsinat intézkedései
kapcsán 325 és 335 között került sor az ünnep elismerésére. Az ünnep
kitűzésének célja az volt, hogy lezárja a Jézus Krisztussal kapcsolatos
vitákat, és a niceai zsinat határozatát liturgikus eszközökkel tegye
népszerűvé, amely szerint Jézus Krisztus isten is és ember egy
személyben. Az ünnep napjának megválasztása nem volt egyértelmű, mert
Jézus születése napjával kapcsolatban a sok uralkodó elmélet közül a
téli napforduló csak az egyik időpont volt.
Csillag jelöli a születés helyét |
Egyes
vélemények szerint Jézus december 20-án született, ám mások szerint
április 18-19-én, míg megint mások szerint november 25-én, sőt egyes
elméletek szerint Vízkeresztkor, azaz január hatodikán látta meg a
napvilágot. A zsinat után a határozat december 25-ét jelölte meg az
ünnep napjának, hogy ezzel a már említett "Sol Invictus"-t,
a Győzedelmes Nap-ot ellensúlyozzák, és a pogány ünnepet a Szent
Iván-éjszakához hasonlatosan új formában a keresztény ünnepnapok és
szokások részéve tegyék. Így lett "Sol Invictus" napjából "Sol Salutis"
(az üdvösség napja), amely már a Megváltó születését ünnepelte. A
korábbi születésnap, amely Vízkereszt néven a karácsony utáni
tizenkettedik nap, Jézus megkeresztelésének napja lett, és végül a
húsvéti böjthöz hasonlóan előkészületi napokat, adventet (advenio -
eljön) csatoltak az ünnep elé.
A IV. század során a legtöbb keleti egyház átvette Jézus születésének ünnepéül a december 25-i dátumot. Az ellenállás Jeruzsálemben tartott a legtovább, de végül ott is elfogadták az új időpontot. Az örmény egyház azonban a mai napig ragaszkodik a január 6-i karácsonyhoz. Miután keleten is december 25-én rögzült a karácsony, Jézus keresztelésére mint epifániára (Isten megjelenése) január 6-án emlékeztek (itt azonban a naptárreformok elutasítása miatt tolódik januárra a karácsony).
Az ünnep minden nyelven saját nevet kapott, amely azt tükrözi, hogy ennek mindenhol különleges jelentősége van. A magyar "karácsony" szó szláv eredetű, és a "korcsun", azaz "lépő, átlépő"
szóból származik. Ez a szó az új évbe való átlépést jelzi, tehát ősi,
naptári (és egyben a napfordulóhoz kapcsolódó) eredetű, akárcsak a
lengyel megfelelője, a "kolenda", vagy az orosz "koljáda", ami viszont karácsonyi éneket jelent. Az angol "Christmas" szó Krisztus nevére utal, míg a német "Weihnacht" és a holland "kertsmisse" a szent éj egyházi ünneplésére utalnak. A latin "natalis" (születés) szóból származik a latin nyelvek mindegyikének karácsony szava: a francia "noel", az olasz "natale" a spanyol "navidad" illetve még a walesi "nadoling" szó is. A karácsony ősibb, napfordulót idéző jellegét a skandináv "Jul" szó idézi, melyből az óangol "Yule" is származik. A szó pontos jelentése azonban nem ismert, talán a téli ünnepi időszak eredeti nevét jelölheti.
A karácsonyfa eredete
Mára az ünnep
egyik legfontosabb jelképe a karácsonyfa lett, mely azonban jóval ősibb
szimbolikával bír, mint a keresztény ünnep maga. A fa az Ószövetségben
is a kozmikus életerőt szimbolizálja, a pogány hitvilágokban gyakran az
istenek lakhelye, a germánoknál pedig egyenesen a világ szimbóluma
(Yggdrasil) is. Az életfa vagy a zöld ág élet-szimbóluma gyakran
kapcsolódik a különböző ünnepek népszokásaihoz, így a téli
napfordulóhoz és a karácsonyhoz is. A karácsonyi életfa ágait a
népszokás szerint Katalin vagy Borbála napján állították vízbe, és az
az ünnepre kizöldült, ezzel is az élet diadalát hirdetve a sötétség és
a halál felett. Ezeknek a termőágaknak utódaként jelent meg később a
karácsonyfa is.
A szó eredete két évszázada még a földesúr részére karácsonyi adóként beszolgáltatott tűzifát jelentette. A német "Weihnachtsbaum"
szó tükörfordításaként megjelenő karácsonyfa szokása protestáns,
evangélikus gyakorlatból ered a Rajna felső szakasza vidékéről.
A 16-17. században már karácsonyi
májusfák állítását említik ezen a helyen, ám ezt is komoly
rendeletekkel szabályozták, melybe például azt is belefoglalták, hogy
egy személy csak egy fát állíthatott. A szokás azonban továbbterjedt,
és a 18. századra egész Németországban elterjedt. Ekkor már gyertyával
feldíszített karácsonyfákat állítottak.
A szokás Berlinből került át Bécsbe, ahol a 19. század első évtizedeiben az arisztokrata családok és a művészek körében gyorsan elterjedt. A század közepén már a polgárcsaládok körében is megünnepelték ezt a napot, így külön érdekesség, hogy amikor 1860 karácsonyakor Erzsébet királyné Madeira szigetén volt gyógykezelésen, Ferenc József e távoli helyre is küldött neki feldíszített fenyőfát. Angliába a német Szász-Coburgi Albert, Viktória királynő férje vitte az első karácsonyfát. A német területen kialakult szokás egész Európában elterjedt, kivándorlók révén a tengerentúli területekre is eljutott.
A karácsonyfa és az ajándékozás eredete
A
szoros német és osztrák rokoni kapcsolatokkal rendelkező arisztokrata
családok komoly szerepet játszottak Magyarországon a karácsonyfa
szokásának elterjesztésében. Pesten az első karácsonyfát valószínűleg
Brunszvik Teréz grófnő állította 1824-ben, ám elterjesztésében jelentős
szerepe volt a Podmaniczky és a Bezéredy családoknak is. Az új szokás a
városokban viszonylag gyorsan meghonosodott. Az 1840-es években már a
polgárcsaládok karácsonyához az örökzöld fenyő is hozzátartozott. A
'60-as években, adventi időszakban, Pesten fenyővásárok voltak. Az
aradi Alföld című újság 1862-ben arról számolt be, hogy egy
nőnevelő-intézet növendékei Deák Ferencnek karácsonyfát állítottak,
melynek minden ágán egy-egy általuk készített kézimunka függött. A
magyar szépirodalomban a karácsonyfa 1866-ban, Jókai Mór A koldusgyermek című karácsonyi tárgyú elbeszélésében jelent meg először.
A karácsonyfát kezdetben almával, dióval, ostyával, mézespogácsa-alakokkal és cukorral díszítették.
A díszek készítésekor fő szempont volt az ehetőség, a gyerekek
fabontásakor nyalánkságként megették. Már az első karácsonyfákon
hajlított dróttal rögzített gyertyák égtek. A XIX. század vége felé már
a csillogó díszek váltak a karácsonyfák összképének meghatározóivá.
Üvegdíszek gyártására vonatkozóan 1848-ból származik az első adat,
nagybani előállítása Németországban már a század végén elkezdődött.
Ajándékozás
A
római világban a napfordulókor ünnepelt Saturnalia (dec. 17.) a
vidámság és az ajándékozás napja volt, a római újévkor (jan. 1.) pedig
a házakat zöld növényekkel és lámpákkal díszítették, a gyerekeknek és a
szegényeknek pedig ajándékot adtak. A niceai zsinat után ez meglévő
szokás is keresztény köntösbe öltözött, és amikor Szent Miklós napja is
az ünnepkörhöz került, az ajándékozás szokása is egy keresztény szent
neve alatt folytatódott tovább (bár nem kevés országban - így nálunk is
- az ajándékozás karácsonyi szokása csak áttételesen köthető Szent
Miklós napjához).
A tecsaládod hogyan ünnepli a karácsonyt?
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Nem eshetsz zavarba: kivánj kellemes karácsonyi ünnepeket a világ bármely nyelvén
Karácsony a fény újjászületésének ideje - alkossunk fényláncot
Karácsonyunk ünnepét eleink Természetanya ünnepeként ülték meg időemlékezet óta a kereszténység elterjedéséig. (száraz, hosszú de érdemes elolvasni :-)
Előadható karácsonyi történet