Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
HA KÜLÖNLEGES, HA EGYEDI, AKKOR SZASZANIDA?
A Sackler galéria ázsiai kiállításának
szinte jelképeként legismertebb darabja egy ezüst gazella rhüton
(ivókürt), amely képről csak oldalnézetből ismert,
legérdekesebb díszítő eleme viszont hátul nézetből látható:
a körbefutó, szelíd állatokkal díszes fríz közepén ugyanis
egy stilizált tulipánban végződő, oldalágait visszametszett
életfa látható. (Kép C.1) Magát a stilizált tulipánt
három azonos méretű nyárfalevél alkotja, amelyek közül a
középső aranyozott. Az arany nyárfalevél a halál feletti
győzelem szimbólumaként szerepelt a 4500 éves mezopotámiai
király sírokban, ahol nyakláncra fűzve vagy koszorúszerű
hajdíszként ékesítette és óvta a másvilági útjára induló
Shu-bad királynőt.
A múzeumi ismertető szerint „a gazella rhüton
különleges iráni formáját tekintve ritkaság számba megy a
szaszanida periódus ezüst edényei között”. Ismét egy
poszt-pártus korabelinek ítélt (III.-IV. század), bevallottan
rendkívüli darab, amely sehogy sem illik az ismert, zsánerre
egymáshoz hasonló iráni ezüst tárgyak körébe. És ha
„különleges iráni formája” is lenne, vajon miért dekorálja
egy idegen kultúra idegen szimbolikája, amely még csak nem is
hasonlít a perzsák szent fájához? Egy leginkább a
realitás talaján álló művészettörténeti értékelés
szerint a rhüton „nem-iráni művészeti forrás által
befolyásolt, és ez a művészeti forrás valószínűleg Baktria.”
Ázsia komplex történelmének valamelyest értő ismerőjének
kell lenni, hogy ez az állítás a szkíta szó elhangzása nélkül
kellő súllyal bírjon – három felkiáltójellel. Ugyanis a
ritkaság, különlegesség és a baktriai szkíta
hatás beismerése egy napon ráébresztheti a
szakembereket a besorolás újraértékelésének szükségességére.
Kép: C.1 - a híres ezüst
gazella rhüton oldal nézetből
Gunter és Jett saját információja szerint a rövid
gazella-rhütonhoz (C.1) hasonlót az Ural hegység nyugati részén
találtak, és még érdekesebb, hogy „egy nagyon hasonló késő
pártus kerámia rhütonra akadtak Babilonban”. Ebből is arra
következtethetünk, hogy az u. n. késő pártus időszakot
nyilván egy poszt-pártus periódus követett, amely hosszú
évtizedek során birodalmon belüli kölcsönhatások és kívülről
a nagy selyem út forgalmának köszönhetően görög,
indiai, bizánci hatás következtében fokozatosan egyre
eklektikusabbá vált, és ezt nevezi a történelmi időrendhez
ragaszkodva a szakirodalom következetesen kora-szaszanidának.
A köztudatban és ismeretterjesztésben (de számos szakkönyvben
is) viszont a szaszanida megnevezés alatt egyszerűen
iránit értenek vagy még általánosabban perzsát.
Ehhez kapcsolódó érdekesség, hogy a Sackler
galéria kiállításán van egy eddig (tudtommal) sehol nem
publikált ezüst tányér, ahol centrálisan elhelyezve, egy 7
csúcsú világhegyen (amely szimbólum egy Shub-ad királynő
sírjából származó kagyló plakettről is ismeretes) két
aranyozott szárnyas ló áll, amelyek a gazella rhüton
dekorációjához hasonlóan egy félig nyílt tulipánt
vesznek közre, és a vitrin előtt gyönyörködő nem kis
meglepetésére a két szélső ezüst sziromlevél közötti
harmadik ebben az esetben is aranyozott. Ráadásul a körbefutó
indás dekoráció levelei között az Istennő korai időkből
származó termékenység jelképei, tömör szőlőfürtök
láthatók, amelyeket római hívei a jó Bacchus istennek
sajátítottak ki.
A tárló ismertetése szerint a szárnyas lovakkal
dekorált tányér szintén „szokatlan” a szaszanida ezüstök
között. Szokatlan és ritka, de miért? – kérdezhetnénk. Talán
mert a korábbi pártus időkből származik? Esetleg mert más
kultúrából származóként a többit meg kellett semmisíteni?
Vagy mivel jellegében és szimbolikájában idegen és érthetetlen,
nem szívesen és csak korlátozott számban másolták? (Bár
az ilyen jellegű tányér múzeumi ritkaság, és eddig pénz és
igény híján céltudatosan senki sem kutatott hasonló után, a
pártus földrétegekben azonban nyilván százával vannak régen
halott papnők sírjaiban és az Istennő lerombolt vagy leégetett
szentélyeinek betemetett kincseskamráiban.)
Bár a katalógus írói általánosítva megemlítik,
hogy az iráni uralkodók udvari ezüstművesei gyakran folyamodtak
inspirációért másokhoz – szkíta, bizánci, hellén és indiai
kollégáikhoz –, de mások szerint is innen-onnan importált
és "szerzett" edényekről vették át, és kombinálták
(sokszor művészien) környezetük dekorációs elemeit, jelképeit
és motívumait. Mikor azonban konkrétan egy-egy szaszanida korabeli
tárgy értékelésére kerül sor, erről mindenki elfelejtkezik: a
megkülönböztető jellegzetességeket, a más kultúra jegyeit nem
említik, sőt egyes tárgyak idegen műhelyekből való származását
is hanyag eleganciával figyelmen kívül hagyva a végén mindent,
ami fénylik egy kalap alá, a bűvös szaszanida kalap
alá vesznek.
Nem vitatott, hogy az i.e. III. század elején
uralomra jutó Szaszanida dinasztia birodalmában, amely a VII.
század közepéig bezárólag magába foglalta a mai Iránt, Irakot
és Afganisztánt, jellegzetes, keletiesen gazdag ornamentikájú
luxus használati eszközöket, kultikus edényeket és dekoratív
emléktárgyakat készítettek. Ezek a kezdeti időszakban elsősorban
udvari használatra, majd később a nemesség számára és export
célokra is készített, gyakran aranyozott ezüst korsók, tálak,
tányérok népszerűségük révén igényes vevőkörre találtak
Kínában, Indiában, Anatóliában és egyes mediterrán országokban
is. Azonban kelendősége és elterjedt volta ellenére sem
helyénvaló minden múzeumnak felajánlott, vagy iráni
régiségkereskedők közvetítésével vett ezüst tányért és
aranyozott rhütont a Szaszanida uralkodók asztali edényének
nyilvánítani.
Az általánosítás kételye merül fel Gunter és Jett
azon elemzésénél is, mikor a perzsa Achaemenid-kor
innovációjának tulajdonítják azokat a rhütonokat,
amelyeknek ivókürtje az állat törzsétől megtörve, szögben
folytatódik, mivel az i.e. VI. század közepén alapuló
Akhamenid birodalom idején ilyen formájú rhütonok már léteztek.
Képek: D.1 és D.2
Egy nyilvánvaló és talán a legkorábbi példa erre a
Louvre dél-mezopotámiai anyagában az elámi korból, (i.e.
1800) a szumír (sumér) civilizáció által jelentősen befolyásolt
Susa városából származó bronzszögekkel rögzített mészkő tál
(D.1), amely három zergét ábrázoló megtört rhüton szerű
lábon áll.
Az egyik jereváni múzeumban pedig az Urartu (örmény)
birodalomból származó nehéz, 1600 grammos, 20 cm. magas ezüst
lófejű rhütont őriznek (Kép D.2), amely mestermunka a maga
nemében, amellett, hogy az i.e. VII-V. századi példája a
jellegzetes, művészien formába zárt szkíta állat stílusnak.
Míg az iráni állat-rhütonok többnyire túldíszítettek, ez a
nemesen egyszerű, fegyelmezett vonalvezetésű
példány az öncélú dekorálás helyett a sörény stilizált és
az izomzat naturalisztikus kidolgozására koncentrált.
Hasonló formatervezésű rhütonok láthatók az i.e
VIII. századi asszír paloták reliefjeinek ünnepi jelenetein is,
tehát évszázadokkal megelőzve a Perzsa birodalom szögben
megtört rhütonjait. Ebben az időben az asszírok
kapcsolatban álltak a szkítákkal: „Partatua, a szkíták királya
az asszírok nagyhatalmú szövetségese volt”(*5), tehát a
két oldalú kulturális kölcsönhatás, majd az Irán felé való
közvetítés nyugodtan feltételezhető.
A Sackler galéria pártus kori ezüst rhütonjai
közül a (baloldali képen látható) bámész tekintetű oroszlán
figurás a legszebb. A trombitaszerű kürt alját mediterrán
akantusz minta díszíti, amely az i.e. V.-IV. századi római
és görög csészéken és ivókürtökön is kedvelt dekorációs
motívum volt. Ugyanakkor a mai Türkmenisztán területén levő
hajdani szkíta királyság fővárosában, Niszában (Nisa) is
találtak egy akantusz levelekkel díszített elefántcsont rhütont.
Az
ázsiai sztyeppék uralkodóinak és arisztokráciájának
gazdagságát, fejlett művészi érzékét és tudatos luxus igényét
bizonyítják a washingtoni kiállítás tárlói. Ennek megfelelően
az Eufrátesztől az Oxus folyóig nyúló „barbár” területeken
a bőkezű művészet pártolás következtében magas színvonalú
finom-kézműipar virágzott. Az i.e. V. századból egy képünkhöz
hasonló, de elefánt csontból faragott oroszlános rhütont
találtak a régészek az Oxus templom ásatásai során.
*1 „Alexander térhódítása Közép-Ázsiában új
nevet hoz a történelembe: a Pártusokét, egy nyilas hegyi fajt,
amelynek végzete, hogy kb. egy évszázaddal később fontos
szerepet játsszon a történelemben és a Baktriaiakat, akik a tevék
homokos vidékéről (Kizil Kum sivatag az Oxus jobb partján, K. H.)
származtak. Úgy tűnt, (Alexander) mindenhol árja nyelven beszélő
népekbe ütközött.” (H.
G Wells: The outline of
History, New York, 1920)
*2 A virágból való virágzás az
élet folytonosságát érzékelteti és
jelképezi. Hasonló vertikális jellegű ábrázoló módszerre
hívja fel a figyelmet Jankovics Marcell A
fa mitológiája című könyvében: ”A
népművészetre jellemző, hogy eltérő tér- és időbeli
állapotokat összevontan fejez ki. Így ’virágfái’ nemcsak
Napból sarjadhatnak, de Napot is ’virágoznak’.”
*3 A szikomornak nevezett egyiptomi fügefát az
ókori Egyiptomban a Föld-anyaként tisztelt Hathor és
az égboltot megtestesítő Nut istennő alaki megjelenésének
tekintették, szentnek tartott gyümölcsét pedig a halál után
folyamatosan következő túlvilági élet biztosítékának
tartották.
*4 A Biblia szerint Bölcs Salamon, aki körülbelül
i.e. 960-922 között élt, a helyi istenek mellett a szidoniabeli
Ashtoreth híve volt.
*5 Vladimir Loukonine-Anatoli Ivanov: Lost
treasures of Persia, 1996
*6 Az
i. e. V. században készült (római) szobor másolat modern elemzői
szerint az "emlők" valójában az Istennőnek évente
áldozott szent bikák preparált heréi egy vastag, míves
lánchoz rögzítve. Ezt alátámasztani látszik, hogy míg az
istennő sötétbőrű, még a ruhájából kilátszó lábfeje is, a
bimbó nélküli! emlőszerűségek viszont elütően világos
színűek. A Nyugat-Ázsiában leginkább népszerű ősi afrikai
istennők, Ízisz és Hathor, tehén istennők voltak, akiknek a
megújulási és termékenységi ceremóniák során áldozták fel a
bika istent.
Leszámítva
a piaci igény hiányát se hálás feladat az időszámítást
megelőző és követő évszázadok Nyugat- és Közép-Ázsiájáról
írni, mivel kevés és elég megbízhatatlan a ránk maradt
forrásanyag: egyes népekről és kultúrájukról ironikus módon
csak az ellenségeik beszámolójából
maradt ránk információ. Akik nem hagytak maguk után írott
emlékeket, azok ki lettek szolgáltatva a kortárs történészek,
majd rajtuk keresztül az utókor ítéletének.
Valójában a régészet és a művészettörténet feladata
igazolni vagy cáfolni a korai írott
emlékeket, pótolni bizonyos hiányosságokat, aminek
nagyrészt eleget is tesznek, azonban mint tudjuk ez a szakterület
se tekinthető politikától és tekintélytisztelettől mentesnek.
A rabszíjra soha nem fűzött, Rómával is sikerrel
szembeszálló, az asszírokat, örményeket, babilóniaiakat,
médeket és perzsákat legyőző, I. Psammetichus fáraót pedig
hatalmas váltságdíj fizetésére kötelező szkítákról,
akárcsak az ó-iráni területeken birodalmat alapító pártusokról,
vagy őszinte csodálattal szólnak a krónikások* vagy (mint
a rómaiak esetében is) gyűlölettel vegyes féltékenységgel.
Mintha az utóbbiak lennének többen.
De még azon kevesek is, akik elismerik e szerteágazó,
rendkívüli tehetségű népcsoport katonai és diplomáciai
nagyságát, birodalom szervező és irányító készégét,
valamint fegyverkészítő szaktudását, még azok is csak ritkán
hajlandók elismerni magas fokú művészi hajlamait, műértését,
fejlett absztrakciós készségét, gazdag hagyományait, valamint a
nemesfémeket megmunkáló tehetségét.
Nyugati leírásokban többnyire úgy tűnik, hogy az u.
n. „állat stílus”, - amelyet csak az orosz szakemberek hívnak
konkrétabban „szkíta-szibériai állat stílusnak” - csupán
állati motívumokat felhasználó dekoráció, amit ugyanakkor magas
színvonalú alkalmazása miatt a szakirodalom minden igyekezetével
megpróbál a görögöknek vagy a perzsáknak tulajdonítani.
„Ezeknek (a nomádok által könnyen szállítható
tárgyaknak) nemcsak az ékszerekhez hasonlóan koncentrált díszítő
jellege közös, hanem az ‘állat stílusként’ ismert formai
megoldása is.” írja az 199o-ben negyedszerre kiadott A
művészet története című többkötetes művében Anthony F.
Janson, majd hozzáteszi, „És úgy tűnik, ennek az állat
stílusnak az egyik forrása az ősi Irán.”** A másik
fennen hirdetett „forrás”, mert mi is lenne más, Hellasz
földje, illetve a Baktriába megtelepedett görögség.
A SZTEREOTIPIZÁLÁS KUDARCA
Valójában évszázadokig senki nem volt hajlandó még
csak feltételezni se a „barbár” szkítákról, hogy kézműveseik
nemcsak díszes lószerszámokat és fegyvereket készítettek, de
művészi értékű fejedelmi ékszereket, használati tárgyakat és
ruhadíszeket is. A XIX. századi angol történész, George
Rawlinson kissé leegyszerűsítő véleménye szerint a
Pártus birodalom bukásának egyik oka volt, hogy a pártusok nem
voltak elég civilizáltak a kifinomult izlésű, magas művészi
igényű irániakhoz viszonyítva. (Talán nem rosszmájú a
kérdés, vajon mikor is fedezték fel a szupremációjukat,
mivel hogy röpkének nem mondható 5 évszázadig mégis csak
tudomásul vették a pártus uralmat?)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Kis történelem: Ki volt Arszakész és Artavaszdész?
Niște deosebiți &#
Biológia: Állattartás, pásztorkodás és az állatok csoportjainak elnevezése
Az információhoz fűződő kapcsolatunk a történelmünk során