Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Gyöngyösbokréta népművészeti bemutatók hagyományanyaga rendkívül gazdag és a magyar néptánchagyomány jelentős részéről áttekintést adhat. Az anyagot Pálfi Csaba yűjtötte össze és jelentette meg Tánctudományi Tanulmányok címmel 1970-ben.
Hasznos lehet a „Bokréta
Szövetség” történetének ismerete az etnográfusok mellett azoknak is,
akik a mai kulturális mozgalmakban, népművelésben kisebb-nagyobb
mértékben vezető szerepet vállalnak, mert megismerik azt a
szemléletmódot, ahogy a Szövetség vezetője, segítőtársai elindították és
vezették ezt a falusi tömegek között igen jelentős mozgalmat.
A bemutatók tényét és azt, hogy hagyományokat
rendszeresen színpadon mutattak be, s hogy ebben parasztok vettek részt
nagy számban, egyértelműen pozitívan kell értékelni. Aligha fejlődött
volna azonban ez az irányzat mozgalommá, ha irányítói meg nem keresik a
módját, hogy a Bokréta Szövetséget koruk társadalmának struktúrájához
kapcsolják. Ugyanakkor a bemutatókon szereplő bokrétás tagok nem, vagy
alig befolyásolták a mozgalom történetét, társadalmi szerepét. Nélkülük
ugyan nem vált volna mozgalommá az ügy, de a társadalmi, strukturális
életben betöltött szerepe kialakításában csupán mellékszereplők
mondhatni kívülállók voltak. Ez a kettősség a bokrétázás egész
történetében érvényesült, így a mozgalom megítélésében nem hagyhatjuk
figyelmen kívül.
A Gyöngyösbokréta szervezetének kialakulása és története
„Gyöngyösbokréta néven azt a rendszeresen
visszatérő színházi látványosságot ismerjük, amely parasztcsoportok
tánc, ének és játékbemutatóiból állt Budapesten 1931-től 1944-ig, minden
év augusztus 20-a táján. A néptáncon, népzenén és a színpadi
bemutatókon keresztül egy sajátos kulturális mozgalom bontakozott ki.
Hatása a hagyományőrzés szempontjából is jelentős, de abban is, hogy a
magyar parasztság körében kulturális területen addig egyedülállóan
nagyszámú tömeget mozgatott meg. Nevezhetjük ezt a kulturális mozgalmat a
kialakulóban lévő magyar néptáncmozgalom egyik legfontosabb szakaszának
is.
Az első „Gyöngyösbokréta” bemutató 1931. augusztusában volt,
Budapest székesfőváros anyagi támogatásával. Paulini Béla rendezésében
néhány parasztcsoport eredeti néptáncokat táncolt a Városi Színházban. A
különböző vidékről érkezett csoportokat ugyancsak Paulini szervezte
meg. Ettől az időponttól kezdve beszélünk Gyöngyösbokréta bemutatókról,
bokrétás falvakról, csoportokról. Hiba volna azonban, ha mi is csak
ettől kezdve kezdenénk a vizsgálódást.
A bokréta mozgalom vizsgálatában vissza kell menni a
XX. század fordulójáig. Európa-szerte lejátszódó folyamat, hogy a
nemzeti államok kialakulása egyúttal a „nemzeti önérzet” és a „saját
ipar”, „saját áru”, „saját kultúra” kultuszát is kifejlesztette. Nálunk
ez már az 1848-as polgári forradalomban jelszó. A forradalom leverését
követő kiegyezés után 1914-ig majdnem ötven esztendős békés korszak
következik, s ebben – a rohamosan bontakozó kapitalista fejlődésnek is
megfelelően – a megbántott nemzeti önérzet ismét magára talál és újból
„saját értékeink” felé fordul. Ez az érdeklődés és önérzet csúcsosodik
ki az 1896-os budapesti Millenniumi Kiállításon. Az Európában akkor
páratlan kiállításon Jankó János néprajztudós kezdeményezésére egész
millenniumi falu épült. A kiállítás tartama alatt a felhozott parasztok e
faluban éltek, a meglevő keretek között folytatták napi munkájukat, s a
látogatók előtt lakodalmat, táncot, népszokásokat is bemutattak. (A
kiállítás az erre az alkalomra kiépített Városligetben volt.) Nálunk ez a
paraszti élet teljességének bemutatását szolgáló törekvés elszigetelt
maradt. Svéd-, Finn- és Németországban viszont már igen korán
találkozunk tudományos gyűjtéssel alátámasztott néptánc- és
hagyománybemutatókkal (a szabadtéri néprajzi múzeumokban). Ebben az
időben Európa-szerte fokozódik a paraszti kultúrák iránti érdeklődés.
A paraszti élet bemutatását várják a népszínművektől is. Ezt a célt
azonban még kiváló íróink közül sem sikerült mindegyiknek és
következetesen elérni. A népszínmű végül is a falusi műkedvelő
színpadokon talál otthont. Ugyanebben az időben terjednek el a városi
kisiparosság kezdeményezésére a szüreti mulatságok is.
Az első világháború elvesztése és a békeszerződés szinte tálcán hozta az ellenforradalom politikájaként a nacionalizmust, a „magyar faj felsőbbrendűségének” hirdetését, általában a melldöngető magyarkodást, kiszolgálva az irrendentizmust. Megindult az „igaz magyar dolgok” keresése és a népszínművek mellett vidéken egy-egy ünnepség alkalmával néha már néptáncokat, szokásokat is bemutatnak. Népviselet és népszokás versenyt tartanak 1925-ben Sopronban. Karád 800 éves fennállásának jubileumára a helybeliek táncos bemutatót szerveznek. Kaposváron, Csökölyön, Nagykállón népszokás, viselet és táncbemutatók vannak. Domokos Pál Péter Csíksomlyón az „ezer székely lányok” napját rendezi, ahol kb. 300 leány táncol néptáncot egyszerre. Szentimrei Jenő a Bokrétától függetlenül Erdélyben népművészeti bemutatókkal próbálkozik. (1941-ben „Kalotaszegi ballada” címen rendez Budapesten balladaesetet.) A Gyöngyösbokréta bemutatók megszületésének lehetősége tehát mintegy két évtizeden át a levegőben volt.
Paulini Béla, aki később a Gyöngyösbokréta „atyja”
lesz, ebben az időben újságíró. 1926-ben Harsányi Zsolttal együtt
megírják és kiadják Garay: „Háry János”-ának színpadi feldolgozását a
Kodály Zoltán gyűjtötte népdalokkal. Ezeket maga Kodály válogatta a
szöveg közé. 1929-ben a műkedvelő csákvári parasztcsoport Paulini
rendezésében bemutatja Csákváron a „Háry”-t. Utána a csoportot felhozzák
Budapestre és a darabot a Magyar Színházban is előadják.
A húszas években az egész országban a legkülönbözőbb népművészeti
bemutatókat tartják. A szervezők, vezetők szétágazó céljairól,
elgondolásairól külön tanulmányt lehetne írni. Eleinte talán Paulini
maga sem tudta, hogy milyen lehetőséget talált a Gyöngyösbokréta
megszervezésével. Hamarosan ráeszmélt azonban és teljes erővel építette
ki a Bokréta Szövetséget. (Ezt nem utolsósorban saját mozgalmának
tekintette és egzisztenciáját is ráépítette.) A lényegében meglevő
népművészeti törekvéseket szükség szerint ki is egészítette
szervezettel, „dogmákkal”, és természetesen a színpadra alkalmazással.
Az első Gyöngyösbokréta bemutató megszervezésekor,
az 1930-as évek elején a főváros és az egész ország készpénzvalutáris
helyzete elszomorító állapotban van. A világválság egyre nagyobb
méreteket ölt, a valutaszerzés lehetősége csaknem az idegenforgalomra
korlátozódik. Irigyelt hely Olaszország, Svájc és Ausztria, ahol kellő
nevezetesség, ünnepi alkalom, idegenforgalmi vonzerő áll rendelkezésre.
Nyilván ezek a példák is szerepet játszhattak abban, hogy Kovácsházy
Vilmos székesfővárosi tanácsnok a nemzeti ünneppé emelt Szent
István-napi ünnepség fényét is egy aránylag olcsó idegenvonzó eseménnyel
kívánta emelni, s ezért a csákvári „Háry János” rendezőjeként ismert
Paulinival eredeti parasztcsoportok néptáncbemutatójára vállalkozott. A
főváros szervezésében zajlott le tehát Budapesten az első
„Gyöngyösbokréta” – az elnevezést is Paulini adta – bemutató, amely
minden téren sikert aratott. A sajtó úgy üdvözli a Gyöngyösbokrétát,
mint a magyar kultúra egyik megváltóját. Művészek, értelmiségek,
„polgári népieskedők”, külföldi vendégek lelkesednek az „őszinte báj”
megnyilatkozásán.
A fővárosi idegenforgalmi iroda a következő „Szent István” napot már
felkészültebben várja. Paulini már az első alkalommal tájékozódik a
Néprajzi Múzeumban. Györffy Istvántól kért tanácsot, hogy hova menjen,
az ország melyik vidékén élnek még felhozható, színpadképes formában
néptáncok. Györffy a múzeum munkatársához, Gönyey Sándorhoz irányítja.
Gönyey már régebben is foglalkozott a néptánccal, ezért később ő lett a
Gyöngyösbokréta félhivatalos tudományos képviselője és tanácsadója.
A bemutatóknak az egész országban nagy a
visszhangja. Az újabb szerepléseknél az a falu jöhetett elsősorban
számításba, amelyik élő és színes népviselettel rendelkezett. A
bemutatásra megfelelő táncokat, dalokat Paulini eleinte egy, esetleg két
próbán egyengette a Városi Színházban színpadhoz, valóban alig
számottevő változtatásokkal. (Később maga is, de a helyi vezetők is
jobban „színpadra alkalmazták” a szokásokat. Az ilyesmi csak akkor tűnt
fel, ha stílustalanul, hevenyészve változtattak. Főleg hatásosnak ítélt
mozdulatokat, rikoltozást, vagy viseletmódosítást engedtek meg, illetve
kezdeményeztek.) Paulini alaposan szervezett, felhasználta a
rendelkezésre álló összes lehetőséget, mozgósította a falusi tanítókat
és jegyzőket is. Így a harmadik augusztus 20-án már több, mint harminc
csoport tartott bemutatót az ünnepi hét minden estéjén. Az előadásokat
úgy osztották be, hogy két-három napon keresztül nyolc-tíz csoport
lépett fel, majd ezeket másik nyolc-tíz követte. A főváros fedezte az
anyagi kiadásokat: az utazást, szállást, ellátást, a színházbért és a
közönségszervezést és fizetett rá átlagban 20 000,- pengőt.
A harmadik Szent István hét tapasztalata, szervezési költségei, a
csoportok szaporodása szükségessé teszi az egész ügy szervezeti
összefogását. Paulini azt is tudja, hogy egységes irányítást és
egyszemélyi hatalmat kell biztosítani, hogy szét ne hulljon az a pozitív
erő, amely a csoportok helyi vezetőiben él, amely azonban egyúttal
magába foglalja az egyes vezetők eltérő elképzelését is a népművészet
szerepéről. (Minden hasonló kulturális megmozdulásban van
hagyománymentő, tudományos, népművelő, kulturális, üzleti, politikai
tartalom, mindegyiknek számtalan árnyalatával.) Ugyancsak a szervezeti
összefogást sürgeti az ún. „népipari cikkek” gyűjtése, kiállítása és
árusítása is. Ilyen cikkeket a továbbiakban az IBUSZ-on kívül csak a
Bokréta Szövetség árusíthat szervezetten. A Vallás és Közoktatásügyi,
Belügy- és Kereskedelemügyi Minisztériumok segítségével végül létrejön a
Magyar Bokréta Szövetség, Paulini Béla elnökletével.
A Szövetség megalakítását egy újabb szempont is
sürgette. Vidéken igen sok csoport Gyöngyösbokréta néven szerepel
anélkül, hogy valami köze volna Paulini irányításához. Ezt a mozgalmat
kellett bevinni a Bokréta Szövetségbe. Tulajdonképpen nem történik
más,mint hogy a már korábban és egyébként is meglevő csoportok, de főleg
szervezőik – látva a Gyöngyösbokréta sikerét – utánozni szeretnék
Paulinit, de nem ismerik el egyeduralomra törését és nem adják fel
önállóságukat. Legerősebbek a Mádai Istvánné által szervezett – előbb
Miskolc, majd Debrecen központtal működő – „Búzavirág” bemutatók,
melyeknek pl. a cigándi csoport is tagja volt és csak később
csatlakozott a Bokréta Szövetséghez.
Ami a mozgalom társadalmi-politikai célkitűzéseit illeti, úgy látszik,
hogy a közvetlen politikai „kihasználhatóság” nem Paulini egyenes
törekvése, és a tagok, a szereplők mit sem tudnak róla, eszükbe sem jut.
A kihasználás lehetőségét főleg a támogatók látják, a felismerés és a
célzatos felhasználás szándéka náluk a legerősebb.
A Gyöngyösbokrétán keresztül a külföldnek, a polgárnak, de a résztvevőknek, a parasztoknak is be kell bizonyítani, hogy itt „szociális”, „népi”, „magyar” politika folyik, hogy dr. Molnár Imre főtitkári jelentésében 1935-ben már ezeket mondhassa: „... a tagok részei annak az ország bokrétájának, amely egyre hatásosabban kívánja bizonyítani a világ előtt, hogy a fehér fajnak milyen tehetséges, szép, nemes, büszke, ünnepi része a kis magyar nemzet”. (Bokrétások Lapja, 1935. ápr.)
A további lépések a Bokréta Szövetség pozícióinak
megszilárdítását eredményezték. Paulini bizalmat kap és mindig a
legmegfelelőbb helyről. 1934. XI. 15-én a VKM rendeletet ad ki, hogy
„népi csoportot” csak a Bokréta Szövetség „elvei és munkatervei szerint”
lehet megszervezni. A Kereskedelemügyi Minisztérium támogatásáról
biztosítja, a Rádió „minden eszközével és teljes erkölcsi erejével a M.
B. Sz. Mellett áll”, a Néprajzi Társaság munkatársai közül megfigyelőket
delegál a Bokréta Szövetségbe (B. L., 1935. ápr., Főtitkári jelentés).
1935-ben a Belügyminiszter rendeletet ad ki a Bokréta Szövetség
támogatásáról. Ezzel kapcsolatban a Bokrétások Lapja (1935. júl.) az
alábbi szöveget közli: „A Gyöngyösbokréta elnevezéssel megindult
országos mozgalom célja az, hogy a magyar népies előadó művészet
különleges sajátosságait, jellegzetes vonásait és hagyományait
eredetiségükben megőrizze, és azokat mind belföldön, mind külföldön
ismertté tegye. Ennek a mozgalomnak vezetője a Magyar Bokréta Szövetség,
amely a VKM. Irányítása és felügyelete mellett fejti ki közérdekű
közreműködését, minden üzleti szempont kizárásával, tisztán a magyar
nemzeti kultúra szolgálatának jegyében... Ezt az országos mozgalmat
minden hatóságnak kötelessége támogatni, de kötelessége az is, hogy
megvédje azt más, arra nem hivatott egyén vagy társaságnak olyan
eljárásától, mely a Gyöngyösbokréta elnevezést jogtalanul akarja
kisajátítani és gyümölcsöztetni...”
Belügyminiszteri rendelet óvja tehát a Szövetség
munkáját az arra illetéktelenek kontárkodásától. A VKM. A tanítóknak
szabadságot, a Bokréta Szövetség napidíjat biztosít, mindennemű bokrétás
ügy elintézésének idejére. (Meg kell jegyezni, hogy ez nem jelentett
túlságosan sok elfoglaltságot a helybeli néprajzi gyűjtésen és betanító
munkán kívül.) A VKM. És a Kereskedelemügyi minisztérium szubvenciói
mellett Paulini arról is gondoskodott, hogy egy széleskörű pártoló
tagságot szervezzen. A testületben helyet foglalt a politikai élet több
fontos alakja, de a bankok képviselői is jelen voltak. Ezektől
különböző, bár viszonylat csekély támogatást szerzett a Szövetség
részére.
A Bokréta Szövetség szilárd léte anyagilag biztosítottnak látszik.
Paulini most „eszmeileg” is meg akarja szilárdítani. (Mint látni fogjuk,
szó sincs itt valami egységes eszmei, vagy politikai állásfoglalásról.
Politikailag az aktuális, divatos nacionalista szólamokig terjed, minden
más kérdésben saját véleményét adja közre, nem egyszer gunyoros,
szellemeskedő, kioktató formában.) Egy év elteltével elérkezettnek látta
az időt, hogy kijelentse: „...a Bokréta mozgalom ma már teljesen
kialakult rendszere a lehető legtökéletesebb..., mert az egész kultusz
dogmái is kialakultak, nem látható belső élete is teljes.” – (B. L.,
1936. IX.–X. „Hajár népművészet” c. előszó.)
Mielőtt Paulini eszméi közül szemelvényeket adnánk közre, vizsgáljuk meg, milyen történelmi és társadalmi helyzetben működik a Bokrétások Szövetsége. A Szövetség léte, a bemutatók sikere és a tudatos szervezés a bokrétás falvak és csoportok felduzzadását idézi elő. A bokrétás csoportok többsége érdekes és jó hagyományanyagot visz színpadra. Egy-egy lelkes bokrétás vezető már korábban is alapos néprajzos kutatómunkát végez. (Például Kántor Mihály Cigándon, Jánosy György tiszteletes Váralján, Nemes János Hosszúhetényben, Zákonyi László Püspökbogádon, Szabó Antal Nagykállón, Németh Lili Szatmárököritón stb.)
Mégis, a bemutatók színvonala a néprajzi tájékozatlanság miatt, a
hirtelen felduzzadt és ellenőrizetlen anyag miatt szemmelláthatóan esik.
A körültekintés nélküli propaganda ugyanakkor külföld felé a magyarok
élő népművészetével dicsekszik. A falut felkereső nyitott szemű idegen
azonban „cifra nyomorúsággal”, félfeudális állapotokkal, elhanyagolt
szociális és gazdasági helyzettel, még nyílt nyomorral is találkozik.
Persze nem a Bokréta Szövetség hibájából.
A kettősséget, ami a Gyöngyösbokréta bemutatók tűzijátéka (a Szent
István napi tűzijáték) és a társadalmi valóság között volt, továbbá azt a
kettősséget, ami a kultúrpolitikai törekvés és a Bokrétás tagok erről
való kívülállása között volt, talán Móricz Zsigmond fogalmazza meg
legelőször és nagyon világosan a Színházi Élet egyik 1935. augusztusi
számában: „Ma valóságos nemesveretű pénzidegenekkel van zsúfolva a
Korzó. Úgy látszik, a magyar legfőbb szentnek a napja lesz a magyar
nemzeti propaganda ékköve évről-évre jobban. – Csak jól fogják meg a
dolgot, meg lehet belőle csinálni a Salzburgi Játékok hallatlan
idegenvonzó ételeit … az idegeneknek (minden bajunkat magunknak hagyva)
csak hadd mutogassa ez a furcsa roppantságos város... a Pearly Bouqet-t,
a jó osztrák testvérek csak hozzáfognak élvezni és gyönyörködni,
valósággal a paradicsomot látják maguk körül: azt nem tudják, hogy itt
mindenki sír.”
A színpadraigazításról – a kicsit
kirakat-színpadról – a nagyközönség is egyre inkább tudomást vesz. A
VKM. Ezek miatt az 1936-os Gyöngyösbokréta bemutató után a magyar
Néprajzi Társaság ellenőrzése alá helyezi a továbbiakban színpadra
kerülő számokat. Az ellenőrzés azonban gyakorlatilag nem történik meg,
pedig még parlamenti felszólalás is történik a Bokréta védelmében.
Györffy István kitűnően megírja: miért került sor arra, hogy néprajzos
szakembereket vonjanak be a Bokréta Szövetség ellenőrző munkájába.
„Mikor Paulini Béla Budapesten a csákvári parasztokkal színművet
mutatott be, maguk a Néprajzi Múzeum tisztviselői tanácsolták neki, hogy
a néppel azok eredeti hagyományait mutassa be...Sajnos azonban – mint
ilyen esetben máskor is történni szokott – sok helyen a néprajzilag
iskolázatlan vidéki betanítók és rendezők „belejavítottak” a népi
hagyományokba. Némely helyen már csak töredékeit találták az ősi
népszokásoknak, ezeket tehát saját fantáziájuk szerint „kiegészítették”.
Nem elégedtek meg a hagyományos egyszólamú népdalokkal, ezeket több
szólammal tanították be.
A táncokból pedig ütemes tornagyakorlatokat
csináltak, noha napról-napra láthatták falun, hogy a magyar nép egyazon
nótára sem táncol egyformán, hanem ki-ki egyénisége, temperamentuma
szerint másképp járja. Baj volt a kosztümökkel is. Sok helyen kiveszett
már az ősi viselet, s a nép a szüreti mulatságok népies jelmezében
jelent meg, vagy a magyaros jelleg nélküli ruháját nemzeti színű
pántlikákkal rakta meg, hogy „magyar ruha”., legyen belőle. Ez a
hagyomány rovására elburjánzó sok hiba nem a népet terheli, hanem a
laikus helyi rendezőket, akik – tisztelet a kivételnek – jobban akartak a
hagyományokhoz érteni, mint maga a nép. A VKM már korábban meglátta,
hogy szakemberek irányítása és ellenőrzése nélkül a Bokréta Mozgalom
hamar lejárja magát. Ezért a Gyöngyösbokréta számait ethnographus
szakemberek ellenőrzése alá rendelte...Sajnos, az ellenőrzés anyagiak
hiányában 1936-ig abban merült ki, hogy a szakemberek a Szent Istváni
ünnepségek alatt rendezett előadások bemutatóin a főelőadás előtt pár
órával megjelentek, de a betanított számokban nem tudtak jóformán semmit
sem változtatni, így csaknem minden előadás a betanítók egyéni
elképzelését tükrözze vissza. A Magyar Néprajzi Társaság tagjai
tisztában voltak azzal is, hogy ily módon a hagyománymentés jelszava
alatt maga a hagyomány megromlik, s évtizedek múlva a mondvacsinált
jelenségeket az időhiteles hagyománnyá avatja, félrevezetve a jövő
ethnogrpahusait, ezért sürgették a legteljesebb és legszélesebb körű
néprajzi ellenőrzést.” (Ethnographia, 1936.)
Maga a hitelesítés technikája abból állt, hogy a
bokrétások bemutatták számaikat a szakembereknek. A kutatók ezután
felkutatták a falu viselet és tánchagyományait, majd levonták a
bokrétások számaira vonatkozó tanulságokat. A tényleges vagy vélt hibák
kijavításának lehetőségeiről azonban nem találunk semmit a
feljegyzésekben. Megtaláljuk viszonyt – szinte kommentár nélkül – az
illető községből a néptánc és viseletanyag egy részének hiteles és
részletes leírását.
Paulini igen érzékeny volt minden bíráló hangra, mondván, hogy a
Bokrétát úgyis elég sok támadás éri. Az etnográfusok tehát ne adjanak a
nyilvános kritikával újabb támadásra alapot, a kifogásokat közöljék vele
szóban, s ő majd továbbítja a csoportok felé. Ezek a szóbeli
észrevételek azonban legtöbbször leperegtek a Bokréta elnökéről. Az
egész néprajzi hitelesítés így egy jó esztendő alatt tökéletesen és
végképp befagy. Az 1938-i Gyöngyösbokréta bemutatók után Gönyey Sándor
még ír egy cikket, ahol felveti, hogy ugyanazok a hibák tapasztalhatók,
mint a hitelesítési akciók előtt: a színpadiasság kedvéért stílustalan
és helyén nem való változtatásokat végeznek, az egészet pedig eredetinek
tüntetik fel. Megállapítja, hogy az előzetes ellenőrzésnek nagyon is
helye volna. „sajnos – írja – többizben tett jóakaratú bírálataink még
mindig nem érték el céljukat és így a hibákért a felelősséget
magunkról,mint a Gyöngyösbokréta hivatalos ellenőrzőitől kénytelenek
vagyunk elhárítani”. (Ethn. 1938.é). Ezzel véget ért a Magyar Néprajzi
Társaság ellenőrző munkája, Paulini megszabadult a Bokréta hivatásos
bírálóitól. A javító bírálat hiányában csak Paulini ellentmondást nem
tűrő kinyilatkoztatása áll a kételkedők előtt a hitelesség kérdésében:
„...a parasztoknak nem engedi meg a büszkeségük, hogy azzal
parádézzanak, mi a szomszédé...” (B. L. 1939. I.) Ennek a frázisnak nem
nagyon volt gyakorlati alapja, hiszen a színpadi törvények kötelezően
hatnak a bemutatandó anyagra, változtatni a színpadon kell.
Függetlenül a résztvevők, táncosok, énekesek gondolkodásától és meggondolásaitól, a Gyöngyösbokréta úgy, ahogy volt, kitűnően beilleszthető volt az általános kultúrpolitikai és politikai irányvonalba. Az általános politikai irányvonal képviselői kifelé a magyarságnak az ősi hagyományai alapján való ezeréves jogait és a nemzetiségek közti felsőbbrendűségét érzik bizonyítottnak a mozgalommal. Irrendenta, nacionalista törekvések tűzik zászlaikra a Gyöngyösbokrétát. A polgárnak a paraszti élet problémátlan báját hangsúlyozzák, elterelve a figyelmet a parasztság megoldatlan szociális kérdéseiről. De beleillett a Gyöngyösbokréta megjelenése és léte annak az értelmiségi rétegnek az elképzelésébe is, amelyik a nemzeti kultúra megújulását várta a népművészettől.
Paulini a korszak eszméitől sodortatva, de talán
nem akarata ellenére, az általánosan kötelező magyarkodás e korszakában a
koreszmékhez igyekezett igazodni mozgalmával, bár valószínűleg jól
tudta, hogy a bokrétás tagok enyhén szólva nem foglalkoznak fejtegetései
megemésztésével, bírálatával, és a bokréta vezetők is csak az általános
és kötelező nacionalista szólamokig jutnak az ideológiában. (A
lelkiismeretes vezetők gondja az anyaggyűjtés és a népművelés, a
betanítás, szervezés és gyakorlati csoportvezetés volt.) Paulini
állásfoglalásai a hatalom felé való kötelező elkötelezettséget jelentik,
és tükrözik is a hivatalos állásfoglalást a „nemzet”, a „nép-paraszt”,
„hazafiság”, „magyarság” stb. kérdésekben.
Az idő és a társadalmi fejlődés eközben nem állt meg. A paraszt biciklin
járt, géppel csépelt, a falusi tehetős réteg fürdőszobát építtetett
műbútorral berendezett lakásához, egyszóval parasztságunk annak rendje
és módja szerint polgárosodott. Az a kultúra, amit a feudális viszonyok
hoztak létre, legfeljebb csak hagyományként él, halálra van ítélve, új
váltja fel.
A polgári életforma a polgárosodással együtt megjelent és
felszámolt mindent, ami a régire, elavultra emlékeztetett életformában,
öltözetben, szórakozásban, szokásában, magával sodorva a hagyományokat.
Ezért hiába veszi alapszabálya a Bokréta Szövetség a hagyományok
felélesztését és elevenen tartását, a hagyományt most már a paraszt
váltja fel aprópénzre. Azaz egyáltalán nem a hagyomány iránt érzett
tiszteletből veszi fel a viseletet augusztus 20-ra és táncol, hanem mert
Pestre mehet, világot láthat, kiléphet a munka hétköznapjaiból, még
napidíjat is kap. Mindez egyre növekvő polgári igényeinek kielégítéséhez
viszi közelebb, ha csak egy kis lépéssel is. Ez természetes és
egyáltalán nem lebecsülendő józan realitás és megfér vele saját
hagyománya szeretete, emlékezetben tartása, alkalmi gyakorlása.
Ismét Móricz Zsigmond az, aki helyére tudja tenni
az egész jelenséget: „A mai nép nem játszik többé idillt az életben. A
mai parasztlány nem gyöngyszem, amely öntudatlan szépséggel merül fel az
ethnographia habjaiból, nem is virágszál, amit le lehet törni,...ember,
aki semmiben sem akar elmaradni a felette élő társadalmi rétegek lányai
mögött. A Gyöngyösbokréta templomi áhítatának odakint vége. Ott ma a
gyönyörű élet „tombol”. (Színházi Élet, 1933. VIII.) Ugyanő írja
(Színházi Élet, 1934. VIII.): „A siker titka, hogy a magyar népben –
hiába tagadták ezt egészen a legújabb időkig – színészi őstehetség van.”
A szereplők nagyon jól érzik, olykor tudják is, hogy amit csinálnak, az
„szereplés”.
Talán az eddigiekből is kirajzolódott annyi, hogy a mozgalom története
folyamán kiépült egy igen jól szervezett országos hálózat, jól
szervezett anyagi ellátottsággal és a résztvevőkön keresztül egy
hatalmas és értékes, élő népművészeti anyaggal, amely e bemutatók nélkül
valószínűleg teljesen és visszavonhatatlanul elveszett volna.
A mozgalom története a felszabadulás után már nem sokkal lezárul.
1945-ben Paulin feleségével együtt Bajon – állítólag méreggel –
öngyilkosságot követ el. A Bokréta Szövetség formailag ugyan még 1948-ig
működik, azonban atyja és vezére nélkül már nincs számottevő
megmozdulása. Végül a Szövetséget – az összes többi, 1945 előtti
társadalmi szövetséghez és egyesüléshez hasonlóan – belügyminiszteri
rendelet oszlatja fel.
Ideológiai jelenségek a bokrétás mozgalomban
Valószínűleg Paulini taktikai érzékére is fényt vet
az a tény, hogy a Bokréta elnöke – a Szövetség léte és fenntartása
érdekében – a Gyöngyösbokrétát igyekezett az uralkodó nézetekhez,
törekvésekhez kapcsolni. Mi volt Paulini álláspontja a néphagyományról
és felhasználásáról, a nemzeti magatartásról, a bokrétázás tartalmáról
és céljáról? Mielőtt a kérdésekre a választ keresnénk, ismét nyomatékkal
kell hangsúlyoznunk, hogy az ideológia – Paulini szavai szerint
„dogmák” – megteremtése és befogadása között óriási különbség volt. Az
ideológia – a Gyöngyösbokréta ilyen vagy olyan magyarázása – a
polgári-értelmiségi réteg és a hivatalos kultúrkormányzat részére
készült a mozgalom léte igazolására. – Lássuk azonban a
megnyilatkozásokat.
Egy négynyelvű ismertető 1933-ból így nyilatkozik: „A Gönygyösbokréta
ünnepi játék, amelyre Magyarország minden tájáéról esztendőről
esztendőre összesereglik a nép színe-java, hogy keleti magyarságáról
bizonyságot tegyen.” – a Budapesti Hírlap (1937. VIII.) hasonlóan ír:
„...Ay ősi magyar népművészetünknek, mesemondásunknak egy, még az igric
és regös korból megmaradt sarja (ti. a Gyöngyösbokréta bemutatók), ami
kihajtott a Trianon utáni szomorú magyar avarról” – egy alapszabály
módosítás kapcsán a Bokrétások Lapja (1938., IV.–VI.) szerint a
Gyöngyösbokréta feladata „a magyar népművészet minden megnyilvánulásának
– népi dalnak, táncnak, viseletnek, szokásnak, népiparnak – országosan
való megóvása, de új virágoztatása is. A szövetség országszerte
feléleszti a hagyományokat, amivel a nép magyar öntudatát erősíti...a
magyarság lelki egybeolvadását szolgálja”.
1940-ben 10 esztendős a bokréta bemutatkozása. Paulini „végrendelkezik”:
„Jubileumi esztendőre ez a szóm és mondásom” (B. L. 1939. X.). A
kezdetre visszatekintve megjegyzi: A Bokréta mozgalom indította el a
népművészeti mozgalmat. A Gyöngyösbokréta mentette meg a magyar táncot. A
nagyváros népe a bokrétások útján fedezte fel a fallu népét.
A
nagyváros népe „úrnak” ismerte meg a parasztot, „természetesen azért egy
pár tehetséges emberre szükség volt, hogy a mozgalom végre ki is
törjön”. Majd később ugyanott írja: „Mintha olykor azt éreznénk, hogy a
falukutatók városi születésű része csak akkor indult neki a falunak,
amikor meglátta a Városi Színházban a Bokrétásokat, ha ugyan utóbb
egyik-másik azt is észrevette, hogy amit a Városiban látott, az nem a
falu mai élete”. Éppen ezért sürgeti a bokréta ideológiai tisztázását
„...a dogmákat meg kell állapítani és országosan elfogadni.” (Ez némileg
ellentétes az idézett 1936-os megjegyzéssel, hogy az „egész kultusz
dogmái kialakultak”.) Tulajdonképpen a hagyományőrzés folyamatáról, a
hagyományokról és a parasztok lelki alkatáról szóló – egyéni elképzelése
szerint szükséges – „dogmák” megfogalmazásáról van itt szó.
Fejtegetéséből természetesen a Bokréta mozgalom fontosságára, érdemeire,
és előadásaink egyedül helyes módjára lyukad ki.
Az előbbiek ismeretében válik érthetővé, hogy
Paulini a népművészeti bemutatók és a hivatásos művészek produkciói
közötti – szerinte áthidalhatatlan – ellentétben is sajátos, harcosan
maradi álláspontot képvisel, mint a Muharay Elemér-féle „Népszínpadi
Játékok” vitájában is. (B. L.1938. I.–III.) Muharay szerint „A város
továbbfejlesztheti a falu művészetét...sőt magasabb kulturális fokon
kell, hogy adja vissza a falunak”, Paulini szerint „a falu művészetét
csak hagyjuk meg a falunak, egyrészt okossági, másrészt tisztességi
okokból.”
Okosságból, mert a „népművészet báját a hivatásosok csapata
úgyis tönkreteszi”, tisztességből, „mert ha egyszer a népnek végre újra
öröme telik művészetében, akkor ezt az örömet illik meghagyni.” A
„pillangót nem lehet sasosítani”! Figyelmezteti az esetleg másképp
gondolkozókat, hogy a 10. évforduló alkalmából adott e
végrendelkezésének közzététele után már „vigyázzanak az erővel
pereskedők, a miénk után következő kor – miként ítélőtábla – előtt nagy
szégyenben maradhatnak.” Paulini szerint (Budapest Hírlap, 1937. VIII.
20.) „Senki ija-fia a magyar paraszton kívül nem hivatott arra, hogy a
hamisíthatatlan magyar néptáncot képviselje.” Panaszkodik a népművészet
helyi kiárusításáról „Lazaronizmus” címmel: „50 külföldiért nagyot, de
10-ért is lehet már kicsit rendezni. Néhány idegenlerakodónak elrontott –
elveink köréből netán szinte erőszakkal elvont – bokréta, sőt álbokréta
azonnal – mondjuk gémeskúthoz áll, „majd ott táncoltok!” De más
falukkal is megtörténik, hogy népük beleterrorizálódik ilyen ünnepekbe.
Néhány helységben már minden órában kapható magyar hagyomány.” (B.
L.,1939. IV.) – Paulini szerint a kiút, hogy a M. B. Sz. Ne csak
kitervelhesse az ünnepekhez kötött ünnepségek rendjét, hanem ezt a
programot meg is valósíthassa.” „Minden ünnepséget meg kell
magyarosítani, egészen a disznótorig.” (B. L., 1939.X.)
Paulini állandóan és éberen harcra kész mindennel és mindenkivel
szemben, ami vagy aki a Bokrétát, hatását, hatáskörét támadhatja. Úgy
látszik, leginkább a színpadi bemutatókat félti egy esetleges profi
vállalkozástól, amely a népművészetet közvetlenül felhasználná. Ezrét
nagyon sokszor elvi nyilatkozatot tesz az értelmiség művészete és
hagyományfelhasználása tárgyában a stílus és eredeti népművészet,
valamint a Gyöngyösbokréta védelmében. A Bokrétások Lapja 1939. okt.
számában arról ír, hogy az értelmiség művészete annyit kaphat a
népművészettől, amennyit annak adott, tehát csak ihletet kaphat (és nem
nyersanyagot). A népművészet alapján új alkotást kell csinálni – jól
kell ismerni a népművészetet, de nem lehet azt alkotni. Már 1936-ban
arról ír (B. L., 1936. I.–III.) „Esti parasztok” címmel, hogy káros, ha
az értelmiségi diákság maga gyakorolja a népszokást. „Általános és nagy
magyar érdek, hogy ha itt a népművészet hitelességéről lehet szó, akkor
azt a hitelt minden zavaró jelenségtől távol tartsuk.” Szerinte csak az
a hiteles, amit a paraszt táncol, hiszen mások úgysem tuják úgy
csinálni.
„Ha egyszer a nép boldog, hogy valamely tudományát, igenis: az
ő tudományát felfedezték, érzékelik, leszünk szívesek neki ezt az
örömet meghagyni – igen?” Az értelmiség dolga magyar viszonylatban az,
hogy szeresse a népművészetet, sőt rajongjon érte és biztassa. Táncoljon
úri ruhában úri táncokat és ne váljék esti paraszttá. Hasonlóan ír
később is (B. L., 1939. I.): „Az értelmiség ne azon fáradozzék, amit a
nép már megcsinált, mert az úgy kiforrott remekmű, hanem alkosson
valamit, ami rafináltságában éppen olyan értékű, mint amaz bájában. A
zeneszerző ne köcsögdudáltasson a pestiekkel, hanem írjon egy
köcsögdudáló előzenét 24–60 tagú zenekarra komponálva”. Vallomása
szerint (B. L., 1936. IX.–X. sz.) mozgalmának hivatása a népművészet
megőrzése. Népszokást, népművészetet újítani nem lehet. Az úri és népi
művészet különválasztandó, néprajzosok segítségével kell a színpadra
dolgozás ellen, a készületlenség és az agyondresszúrázás ellen fellépni.
(Ez mintegy reagálás a Néprajzi Társaság felügyelete alá való
rendelésre.) A bokrétás csoportok között kerülendő a kölcsönzés és a
versengés is.
Színpaddal kapcsolatos ideológiája védelmében
Paulini támadja Muharay „Játékszín Szövetkezet” munkatervét (ez a Nép és
Tájkutató Intézet keretében jött létre), mint Bokrétautánzatot.
Ugyanakkor megírja több kis jelenetből álló, zenés-táncos színpadi
játékát, a bokréta ihletéséből. Ezek a játékok már hivatásos előadók
folklórjellegű színpadi bemutatóját jelentik staggione-szerű
szervezésben, „Csupajáték” címmel. (1938-ban Londonban
vendégszerepelnek, a többi tervet a kitörő háború húzza keresztül.) – A
folklór színpadi felhasználásának kérdésében Paulini később még Kodályt
is megszólaltatja, aki a Hagyomány Szava 1943. VIII. számában így
nyilatkozik: „Az igazi oly művészet volna, amelyben a népművészeti
elemet a maga nyers valóságában kimutatni nem is lehet.” A Bokrétások
Lapja (1939. IX.–X.) „Hajrá népművészet” cikkében írja: „A
Gyöngyösbokréta azért egyedülálló világviszonylatban is, mert a
gusztusos Kelet, az a kelet, amin tündöklik a nyugat tisztasága.” „A
bokréta népének viselkedése már külpolitikai értelem: azt az országot,
ahol a paraszt is ilyen >>úr<<, csak inkább óvni kell, mint
bántalmazni”. A Gyöngyösbokréta >>A világ virágja<<. Közli
Paulini (H. Sz., 1940. IX.) Karácsony Sándor véleményét is a
magyarságról, nyilván egyetértéssel. Karácsony a szalmaláng, széthúzás,
patópálkodás, sültgalambvárás „jellemző” magyar tulajdonságairól ír,
amely „bűnök” szerinte azok szemében bűnök, „akik nem akarták megérteni
az Európaiságot – igen bölcsen – ázsiai módra élő magyart”. Pedig az
ázsiaiság vonásait kell ezekben is meglátni. Paulini „Hétköznap nyugat –
ünnepnap kelet” cikkének címe (B. L.,1935. II–III.) jelszóként is
használatossá válik a magyarság bőven hangoztatott keleti származásával,
népművészetével és annak megjelenési formájával, a Gyöngyösbokrétával
kapcsolatban. Ugyanakkor a középosztály és falusi értelmiség részére a
jelszó tanácsot is ad az ünnepi ruházkodásra.
Rendszerbe foglalható „dogmákat” végül is nem találhatunk. Inkább a
mozgalom elnökének egyéni érzelmektől átfűtött, nem is mindig egyértelmű
és következetes gondolataival találkozunk. Ezeket viszont majdnem
mindig a gyakorlati kérdések, a bemutatók vagy a mozgalomszervezés
aktuális kérdéseinek „elvi” megmagyarázása miatt veti papírra, mindig a
mozgalom és egyúttal a saját érdekeinek védelmében. Időnkénti fantaszta
elképzeléseit, a nacionalizmussal való gyakori azonosulását, a színpadi
gyakorlathoz és a hivatásossághoz fűződő ellentmondásos viszonyát
könnyen levezethetjük vélt vagy tényleges érdekeiből.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A rosette-i kő története
A Kassai Kódex 6
A Kassai Kódex 7
A Kassai Kódex 8