Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Középszinten Mikszáth Kálmán egyik művének elemzése, Spiró György egy
írása, Lázár Ervin egyik novellája, valamint Petőfi Sándor és
Vörösmarty Mihály egy-egy versének összehasonlítása szerepelt a hétfőn
kiosztott magyar nyelv és irodalom érettségi feladatok között.
A
szövegalkotási feladatoknál Spiró Györgynek az irodalomolvasás és az
írás mai helyzetéről szóló véleménye mellett vagy ellen érvelhettek a
diákok, vagy választhatták Lázár Ervin Csapda című novellájának
értelmezését. A feladatok között szerepelt továbbá sajtóinformációk
szerint Petőfi Sándor: Ivás közben és Vörösmarty Mihály: Keserű pohár
című bordalának összehasonlító elemzése. A diákoknak emellett
középszinten Mikszáth Kálmán: Jókai Mór élete és kora című művéhez
kapcsolódó szövegértési feladatot kellett megoldaniuk.
Emelt
szinten műértelmezési feladatként Tóth Árpád Erdő című versét kellett
elemezni. A diákoknak emellett reflektálniuk kellett egy harmincas
évekbeli kritikus idézetére, amely arról szól, az olvasók hogyan
fogadják be az elolvasott műveket. Szövegalkotási feladatként arról a
jelenségről kellett írni érveket és cáfolatokat felsorakoztatva, hogy a
fiatalok napjainkban mennyi időt töltenek el bevásárlóközpontokban. Az
oktatási tárca a feladatokról szóló tájékoztatást kora délutánra ígérte.
1. Érvelés
Az alábbi interjúrészletben Spiró György, kortárs író az irodalomolvasás és az írás mai helyzetéről fejti ki véleményét.
„
A nyelvvel kapcsolatban különben az jut eszembe, hogy a magyar irodalom
veszélyben van, mert rohamosan csökken az olvasók száma a fiatal
generációkban. Régóta tanítok egyetemen, ott is látom. A baj az, hogy
az általános iskolában nem szerettetik meg az olvasást a gyerekekkel.
meggondolandó, nem kéne-e átírni egy csomó régi nagy magyar művet,
például Jókai regényeit, hogy lehessen őket élvezni. A szavak felét a
mai gyerekek nem értik.”
Érveljen a Spiró György által felvetett
problémák mellett és/vagy ellen! Hivatkozzon olvasmányélményeire,
olvasói tapasztalataira is!
VAGY
2. Egy mű értelmezése
Mutassuk be, miként alakul át a következő novellában a kocsma játéktérré! hogyan válik „felnőtt mesévé” a novella?
Lázár Ervin: Csapda
VAGY
3. Összehasonlító elemzés
Petőfi
Sándor és Vörösmarty Mihály költeménye egyaránt a bordal műfaji
hagyományához kapcsolódik. A közös eredet ellenére mégis jellegzetes
különbségek mutatkoznak közöttük. hasonlítsa össze a két szöveg
stílusát, hangnemét és a versekben megjelenő beszédhelyzetet!
Vörösmarty Mihály: Keserű pohár
/Bordal „Czilley s a Hunyadiak” szomorújátékából/
Petőfi Sándor: Ivás közben
Az
MTI értesülései szerint emelt szinten műértelmezési feladatként Tóth
Árpád Erdő című versét kellett elemezni. A diákoknak emellett
reflektálniuk kellett egy harmincas évekbeli kritikus idézetére, amely
arról szól, az olvasók hogyan fogadják be az elolvasott műveket.
Szövegalkotási feladatként arról a jelenségről kellett írni érveket és
cáfolatokat felsorakoztatva, hogy a fiatalok napjainkban mennyi időt
töltenek el bevásárlóközpontokban.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Mi az az Ökotradíció, avagy hol áll a magyar önazonosságtudat?
A görög mitológia ezoterikus tanításai
Most finnugorok vagyunk vagy nem? Az Ural hegység volt az őshazánk vagy a Kárpát-medence?
Készüljünk együtt az érettségire!