Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Tanuljunk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Tanuljunk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Végre elszántad magad és leültél a tanulnivalóval. És most hogyan tovább? Hogyan jutsz el a szavak olvasásától addig, hogy a számonkérésen, a megfelelő pillanatban minden az eszedbe jusson?
Ez a cikk nem véletlenül késett ennyit. Két könyvet olvastam el hozzá és letettem egy elő-elő-vizsgát, hogy kipróbáljam minden apró részletét a tanultaknak. Nyugodt szívvel mondhatom, hogy megérte - szépen működik.
Remélem a Te tanulással töltött időd látványosan eredményesebb lesz ezt a 4 lépést alkalmazva:
Egy történettel szeretném kezdeni - van két emberünk, mindketten kapnak egy nagy papírlapot, rajta egy ház alaprajzával. Egyikőjüket megkérjük, hogy tekintse végig az alaprajzot, mert az ő feladata lesz a ház berendezése bútorokkal, növényekkel. A másik embert megkérjük, hogy tanulmányozza át a tervet úgy, hogy egy betörést kell majd megterveznie. Ugyanazt az alaprajzot nézik, mégis teljesen mást látnak, ugye?
A könyvben, jegyzetben valószínűleg több anyag van leírva, mint amire szükséged lesz a vizsgán. Keresni kell néhány szempontot, amik segítenek szelektálni - ahogy a betörő az ablakokat nézte, a lakberendező a szobák elrendezését, ugyanúgy Neked is látnod kell, hogy a rendelkezésedre álló anyagból mit szeretnél bepakolni a fejedbe.
Konkrét szelektálási módszerek:A papíron lévő információt valamilyen módon el kell majd tárolnod az agyadban. Ugyanazt az információt többféle módon is kódolhatod:
Az emlékezés akkor megy a legjobban, ha olyan módszerrel próbálod majd felidézni az információt, mint amivel kódoltad. Tehát ha vizuálisan kódoltad, akkor azt érdemes felidézni, hogy merre volt, hogy nézett ki - rajzolni, ábrázolni, ha audiálisan, akkor megpróbálni emlékezni a szó csengésére, hangfekvésére.
Azok a módszerek a legjobbak, amik lehetőleg több kódolási formát is alkalmaznak egyszerre - így felidézéskor több úton is eljuthasz majd a keresett információhoz.
Konkrét vizsgatapasztalatokra vetítve - ha egy vázlatpontos felsorolást csak vizuálisan kódolsz, lehet, hogy fel fogod tudni idézni, hogy melyik lapon volt és milyen sorrendben voltak a pontok, de nem tudod megmagyarázni őket. Ha csak szemantikusan kódoltad, akkor meg tudod magyarázni az egyes pontok értelmét, de nem tudod, hogy milyen sorrendben jönnek egymás után.
Konkrét kódolási módszerek: Struktúráld (szemantikus)Jegyzeteld ki, fogalmazd át, kategorizáld, adj új alcímeket.
Olvass hangosan (audiális)Ez azt jelenti, hogy mondd ki a szavakat olvasás közben - nem kell feltétlen nagyon hangosan:) Egyúttal abban is segít, hogy kicsit lassabban, alaposabban olvassál, illetve megragadjon a szavak hangzása.
Rendezd el az anyagot, rajzolj áttekintő ábrákat (szemantikus, vizuális)Például vázlatpontokba szeded a lényeget, majd középen a lényeg, belőle csillag alakban lógnak ki az alpontok. Ilyesmi a mind-map struktúra is, erről később még fogok írni.
Színezz (szemantikus, vizuális)Aláhúzni a lényeget kékkel, aztán a lényegből a lényeget zölddel, aztán a lényeg lényegének lényegét pirossal.
Illusztrálj (vizuális)Nem kell művészien. Az a lényeg, hogy Te tudd arról a néhány görbe vonalról, hogy az mi és mit jelent.
3. TárolásAz egyszerűség kedvéért tekintsük úgy, hogy három féle memóriánk van.
A fő kérdés az most, hogy hogyan pakoljunk át hatékonyan a rövidtávú memóriánkból a hosszútávú memóriánkba. Akkor hatékony a tárolás, ha könnyű visszakeresni az információt - azaz az a kérdés, hogy hogyan fogjuk úgy berakni a könyveket a könyvtárba, hogy aztán tudjuk, hogy melyik polc melyik részén kell keresnünk.
Konkrét tárolási módszerek: KötésMinden új információt próbálj meg kötni valamihez, ami már bent van a hosszútávú memóriádban. Példák:
Az információk kötése során lényegében “gazdagíthatod” az anyagot, azaz látszólag növeled a mennyiségét.
Ez szerencsére csak elsőre tűnik így - a gazdagított információ sokkal több ponton kapcsolódik a hosszútávú memóriád elemeihez, így jobban megmarad, illetve könnyebb is lesz felidézni.
IsmétlésHa egy telefonszámot sokszor ütsz be a telefonodon, egy idő után megtanulod - ugyanez működik tanulásnál is. Egy információ sokszor átismételve, felidézve szépen rögzülni fog.
4. FelidézésAz információt úgy fogod tudni felidézni,
A felidézés nagyon fontos eleme a tanulásnak.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Memória fejlesztési módszerek
A tanulás ma már életforma
Az élethosszig tartó tanulás elmélete és gyakorlata
Forradalmi magyar internetes oktatófelület diákok kedvére és gyors fejlődésére